Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
förstår inte varför kraken gör det så svårt för sig själv?
Nu är ju hästar överhuvudtaget inte förmögna att tänka i sådanna banor. De kan inte se konsekvenserna så långt frammåt.
Hur man får bort stegringar har jag tyvärr inga bättre tips på än de du redan fått.
Dock skulle jag nog backa lite om jag var du, två stycken tvåtimmarslektioner på en häst som inte är van att arbeta korrekt som du skriver, och dessutom i en "fast ram" och med halsförlängare känns Alldeles för tufft?
Och klokheten i halsförlängare i allmänhet och på en stegrande häst i synnerhet känns högst tvivelaktig, har du någon annan tränare du kan dubbelkolla med? Så det inte blir värre menar jag?
En tygel som rubbar hästens balans och håller in nosen i kombination med stegringstendenser tror jag kan bli farligt om du har otur? Jag vill inte vara någon olyckskorp, men stegringar är för mig ett stort no-no. Min häst har ett sjujäkla humör när det inte passar herrn (framför allt när jag blir för okänslig, egentligen är han faktiskt väldigt arbetsvillig men han kan bli skitpissed om jag går på honom och kräver liiite mer än han just nu orkar någon längre stund) - men att lösa det med ett statiskt tryck i munnen och en för fast ram känns otänkbart.
En för fast ram kan göra att hästen känner sig trängd, och då är risken stor att en känslig häst reser sig som sista utväg. Hur reagerade hästen när tränaren red? Samma tendenser då?
Om inte vet jag så väl själv hur det är att försöka applicera de verktyg man fått av en tränare på sin egen ridning, men så är man liiiite för långsam, liiiite för okänslig och så blir det galet. Självklart måste man få lov att göra fel, men om hästen blir såpass trängd att den reser sig är det nog bra om man tänker ett varv till - det kan ju trots allt bli ordentligt farligt. Så var rädd om dig!
Och lycka till!