Bakslag. suck...

Sv: Bakslag. suck...

Hur gick det på träningen? Varför var det egentligen som du skulle hålla kvar handen i halten?

Kl

Ja jag är också nyfiken på hur träningen gick, och vad tränaren sa för ngt.

Hoppas det gick bra iaf.

Har också funderat lite på det, varför man ska hålla kvar när hästen har stannat?

svarar alla tre

Träningen igår gick bra! Hon hälpte mig även idag när jag red och då gick det ännu bättre!

Han är lugnare när vi är i ridhuset så det kändes skönt..
Vi provade en massa olika saker, hon ville se hur han reagerad o vad som fungerade bäst. Satt även upp en stund själv och kände på honom.
I lördags kom vi fram till att jag ska rida honom ungefär som jag har gjort innan, men med mer ram. Dock så tycker hästen att detta är fruktansvärt jobbigt när jag håller honom i munnen så han båkar väldigt mycket.. Lektionen blev 2 timmar istället för 45 minuter..
I dag satte vi på en halsförlängare för att testa om han skulle komma till ro bättre och det fungerade bra. Jag fortsatte att jobba med stödet och halsförlängaren fick jobba när han började bråka.
Resulatet: En glad och harmonisk maximus som gick fram bra till handen, slutade bråka med mun och huvud och jag kunde börja rida!

Hemläxan från denna gång blev först 2 dagars vila, sen ska halsförlängaren sitta på varje gång vi rider i en månad.
Den ska alltså hjälpa honom att komma till ro och att muskla om sig.
Observera att den inte är spänd utan helt lång.

Ang att hålla kvar handen i halten så är det för att han ska lära sig att acceptera bettet.
När jag gör halt börjar han att slänga med huvudet, gapa med munnen osv. Då är det meningen att jag ska hålla kvar ett mjukt stöd tills han står stilla, både med ben, huvud och mun. Alltså tills han acepterar att jag håller i tygeln.
Det är absolut inte frågan om att dra eller hålla hårt utan bara hålla ett mjukt och följsamt stöd.
Denna övning gick mycket bättre nu när vi var i ridhuset.. (jag rider ute på en stor stubbåker annars)
Inga stegringstendenser alls :banana:

Vad skönt att det gick bra på träningen! Det låter för mig som ni har ett bra täningsupplägg. och självklart ska hästen acceptera en mjuk kontakt även när den står still. Jag har själv ett fullblod och jag vet hur tufft det kan vara att få igenom nya grejer-förstår inte varför kraken gör det så svårt för sig själv?

Nu är ju hästar överhuvudtaget inte förmögna att tänka i sådanna banor. De kan inte se konsekvenserna så långt frammåt.

Nu är ju hästar överhuvudtaget inte förmögna att tänka i sådanna banor. De kan inte se konsekvenserna så långt frammåt.

Kort och gott: :bow:

Ridning för mig är samarbete med min häst, om jag pressar honom så han tjurar ihop så får jag övertyga/motivera honom att ta i lite till på ett sätt som han kan acceptera.

Hästar är extremt samarbetsvilliga, annars skulle vi inte få sitta på dem överhuvudtaget. Skulle min häst välja att stå på bakbenen, så måste det ju finnas en anledning till det valet från hästens sida.

Det var ett skämt.
Jag förstår mycket väl att hästar inte kan tänka på samma sätt som vi.

Varför är tråden flyttad till hästhantering??
Det är ju ridning det handlar om.

Hur man får bort stegringar har jag tyvärr inga bättre tips på än de du redan fått.

Dock skulle jag nog backa lite om jag var du, två stycken tvåtimmarslektioner på en häst som inte är van att arbeta korrekt som du skriver, och dessutom i en "fast ram" och med halsförlängare känns Alldeles för tufft?
Och klokheten i halsförlängare i allmänhet och på en stegrande häst i synnerhet känns högst tvivelaktig, har du någon annan tränare du kan dubbelkolla med? Så det inte blir värre menar jag?

En tygel som rubbar hästens balans och håller in nosen i kombination med stegringstendenser tror jag kan bli farligt om du har otur? Jag vill inte vara någon olyckskorp, men stegringar är för mig ett stort no-no. Min häst har ett sjujäkla humör när det inte passar herrn (framför allt när jag blir för okänslig, egentligen är han faktiskt väldigt arbetsvillig men han kan bli skitpissed om jag går på honom och kräver liiite mer än han just nu orkar någon längre stund) - men att lösa det med ett statiskt tryck i munnen och en för fast ram känns otänkbart.

En för fast ram kan göra att hästen känner sig trängd, och då är risken stor att en känslig häst reser sig som sista utväg. Hur reagerade hästen när tränaren red? Samma tendenser då?

Om inte vet jag så väl själv hur det är att försöka applicera de verktyg man fått av en tränare på sin egen ridning, men så är man liiiite för långsam, liiiite för okänslig och så blir det galet. Självklart måste man få lov att göra fel, men om hästen blir såpass trängd att den reser sig är det nog bra om man tänker ett varv till - det kan ju trots allt bli ordentligt farligt. Så var rädd om dig!

Och lycka till!

Grattis!!!! :bow::bow:

Jag har ett supertips till dig,, som jag VERKLIGEN tycker är värt att prova!!

Prova ett remont på den,, jag rider på remont varannan/var tredje dag för att få henne att lära sig att inte gå mot bettet. Det är sååå fult, men jag rekommenderar det starkt! Prova från marken först, innan du sitter upp bara! :bow:

Lycka till!

Hur man får bort stegringar har jag tyvärr inga bättre tips på än de du redan fått.

Dock skulle jag nog backa lite om jag var du, två stycken tvåtimmarslektioner på en häst som inte är van att arbeta korrekt som du skriver, och dessutom i en "fast ram" och med halsförlängare känns Alldeles för tufft?
Och klokheten i halsförlängare i allmänhet och på en stegrande häst i synnerhet känns högst tvivelaktig, har du någon annan tränare du kan dubbelkolla med? Så det inte blir värre menar jag?

En tygel som rubbar hästens balans och håller in nosen i kombination med stegringstendenser tror jag kan bli farligt om du har otur? Jag vill inte vara någon olyckskorp, men stegringar är för mig ett stort no-no. Min häst har ett sjujäkla humör när det inte passar herrn (framför allt när jag blir för okänslig, egentligen är han faktiskt väldigt arbetsvillig men han kan bli skitpissed om jag går på honom och kräver liiite mer än han just nu orkar någon längre stund) - men att lösa det med ett statiskt tryck i munnen och en för fast ram känns otänkbart.

En för fast ram kan göra att hästen känner sig trängd, och då är risken stor att en känslig häst reser sig som sista utväg. Hur reagerade hästen när tränaren red? Samma tendenser då?

Om inte vet jag så väl själv hur det är att försöka applicera de verktyg man fått av en tränare på sin egen ridning, men så är man liiiite för långsam, liiiite för okänslig och så blir det galet. Självklart måste man få lov att göra fel, men om hästen blir såpass trängd att den reser sig är det nog bra om man tänker ett varv till - det kan ju trots allt bli ordentligt farligt. Så var rädd om dig!

Och lycka till!

För det första så håller in halsförlängaren in nosen alls. Den är inte spänd utan är helt lång och verkar alltså endast när han bråkar genom att köra upp nosen i vädret.
Tränaren tvekade innan vi provade halsförlängaren, på grund av stegringarna, men han trivs med halsförlängaren och slutar bråka helt när den kommer på.
Och varför skulle halsförlängaren rubba hans balans? Tycker det är en utmärkt hjälptygel till den här typen av problem.

Ang tvåtimmarslektioner på häst som inte arbetat korrekt förut så är detta inte helt sant.
Han är visst van vid att arbeta korrekt, och han är van vid att gå ordentliga pass, men förut så har jag gett honom 20 minuter i början av passet för att vänta ut tills han själv känner för att komma fram till handen, nu är målet att han ska vara frammet från början.
Så det är inte synd om hästen på nåt sätt, han orkar.

Fast ram var kanske fel uttryck. Jag menar bara att ha en mjuk, följsam ram. Förut har jag varit lite (väldigt) dålig på att rama in..
Det är inte frågan om att "hålla och sparka" om det var det du trodde..

Nej jag har ingen annan tränare att kolla med, men jag tycker heller inte att jag behöver det. Jag märker på hästen att han trivs med de metoderna vi till sist kom fram till, jag känner det i ridningen och det är kvitto nog för mig!

Nej när tränaren red så gick det väldigt bra. Inga allvarliga protester.

Jag tror att du har missuppfattat lite hur vi jobbar! Hoppas du förstår bättre nu..
Och hästen går som en klocka nu efter den sista lektionen, inga stegringstendenser alls..

Senast ändrad:

Okej ja det kanske är värt att prova! men jag väntar nog tills vi är klara med halförlängar-månaden, vill inte prova allt för mycket nytt på samma gång :)

Men tack för tipset!!

Det gjorde underverk med min! :bow: Har bara ridit med det typ 4 ggr, men vilken skillnad. I galoppfattningarna drar hon inte iväg ett språng längre, och det bästa av allt är att hon äntligen vågar ta stöd i handen, fullt ut! Hon går inte och fipplar med bettet, eller nickar med huvudet. Och jag kan koncentrera mig på att rida istället för att få henne lugn i munnen. Kan ha en buren, stilla hand som har en lugn och buren mun i andra änden..,, Känns som att rida en helt annan häst. Jaja, du får helt enkelt prova själv tycker jag!! Jag köpte ett jättebilligt på B**jes, bara för att testa - och nu är jag kär! :love::love: Men håller definitivt med dig, vänta tills halsförl. månaden har gått ut. Men glöm inte det, för din häst verkar lik min och det är verkligen värt att prova tycker jag! :bow:

jag lovar att jag inte ska glömma :idea:
Om han fortfarande är bråkig i munnen efter månaden med halsförlängaren så ska jag testa!
Dock så hoppas och tror jag att halsförlängaren kommer ge resultat, känner redan att det går bättre :D

Tja, om allt har löst sig är det ju toppen! :)
Vad jag menade med att hjälptygeln rubbar hästens balans är ju just att den drar huvudet på plats i de lägen då den inverkar, vilket känns lite otäckt med tanke på att den då verkar vid stegringar samt om den är så lös att det finns en risk att hästen får ett framben över vid den typen av olydighet - men om nu stegringarna är helt borta så är ju risken för olyckor det också och det är jag glad för.

Har sett för många inspända hästar som reser sig och slår över då de inte kan hålla balansen pga inspänningarna, så blir lite rädd när jag läser om den typen av lösning på ett sådant problem.

Vad gäller det korrekta arbetet måste jag ha missuppfattat ditt första inlägg, men även på en skolad häst känns tvåtimmarslektioner lite överdrivet och inget som någon tränare jag någonsin stött på skulle begagna sig av eller rekommendera, framför allt inte på en häst som kan bli istadig. Har själv en häst som kan bli "kinkig" om jag kräver för mycket på ett för okänsligt sätt med istadighet som följd och därför vill jag mest avråda från att "nöta" på en sådan häst - där vill man ju istället få fram arbetsglädje. Att hästen inte protesterar med tränaren på tyder ju på att du (liksom jag) utför korrigeringarna utan tillräcklig känsla kanske - och då var jag mest rädd för att du hamnar i en ond cirkel om du skall försöka lösa det genom mastodontpass.

Men, alla vet ju bäst hur sin egna häst fungerar, så fortsatt lycka till! :)

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 865
Senast: Roheryn
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 034
Senast: Sel
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 541
Senast: Cambrie
·
Övr. Barn Skäms nästan för att skriva här då jag ännu en gång gått på sambons lovord och blivit besviken och lurad igen. 🥺 Han har ett jobb som...
Svar
15
· Visningar
3 905
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama