Bakskygg häst?

N

NeonPrinsessa

Hur gör man för att träna bort (eller iaf gör så att det blir bättre) bakskygghet hos en häst?

Vår lilla havreflinga är extreeemt bakskygg och vi har ingen aning om vad som har hänt honom innan, så nu vill vi ha lite tips på bra sätt att träna detta.
And wile your at it, några tips på hur man ökar självförtroendet hos en häst? :smirk:

Sv: Bakskygg häst?

Om man har en ranglåg häst som är van att bli jagad så kan de ofta vara lite nervösare bakåt. Om du rider tillsammans med andra, träna på att gå först. Då får han lära sig att det inte är farligt att ha någon bakom sig samtidigt som han inte behöver hålla koll bakåt vilket är sista hästens uppdrag.
Är han rädd i alla situationer eller några specifika??
Har en hel del erfarenhet av bakrädda hästar. :banana:

Sätt på en longergjord eller sele och montera en svanskappa. Kapa till tre bitar av en vattenledningsslang och knyt fast dessa i svanskappan. Slangarna skall vara så långa att de når ner på hasorna. Sen börjar du longera hästen. Det kommer att bli en cirkus av guds nåde inledningsvis, men efter ett tag kommer hästen att lista ut att slangarna inte är farliga. Efter det är hästen garanterat inte "bakrädd". Du kan också låta en plastdunk släpa i ett snöra bakom hästen och låta den lista ut att det är OK. Håll till på en plats där detta kan ske säkert för både häst och människa.

Han är rädd vid i princip alla situationer, och det spelar ingen roll om det händer alldeles bakom honom eller väldigt långt bort, han blir lika rädd iaf.
Vi rider honom inte än eftersom vi har börjat om från början med hans inridning då förra ägaren inte var så erfaren och därför gjort ett ganska dåligt jobb som gjorde att han blev ännu osäkrare...
Men nu hos oss så har han lugnat ner sej betydligt, men han är fortfarande nästan hysteriskt rädd för saker som händer bakom honom. Ibland går det bra, när han står i stallgången så kan de andra hålla på och greja bakom honom och så, men om det blir för mycket blir han orolig. Men utomhus är det värst..

Du får börja med en "sacking out", d v s vänja hästen med störningar. Kontakta någon som håller på med Natural Horsemanship så får du den hjälp med hästen som du så väl behöver. För att hästen skall kunna lära sej att hantera dessa saker den är så rädd för, så måste den utsättas för dem. Det är ingen lösning att undvika det som är skrämmande , utan tvärtom, ju mer hästen är med om, dess mer lär den sej att hantera sin skräck. Starta t ex med en plastdunk innehållande några stenar som skramlar, ett körspö med en plastkasse i änden , en plastdunk som den drar i en lina bakom sej o s v.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, det är ju klart att man inte ska undvika det som skrämmer honom, det gör vi absolut inte. Men jag tror inte att de metoderna du föreslog passar våran häst.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
356
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
3 212
Senast: Grazing
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 713
Senast: Askur2017
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
420

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Omröstningar