Bakskydd som är lagligt

Wippos

Trådstartare
Såg på hoppningen i Globen (reprisen efter küren) och då berättade dom om ett slags bakskydd man kunde sätta för att hästen skulle slå med bakbenen i luften eller något liknande och att detta var lagligt i Sverige. Jag blev lite nyfiken på detta, i med att jag aldrig har hört talas om något liknande. Är inte själv på insatt i hoppning, men skulle gärna vilja veta varför man har dessa speciella skydden.
Anledningen är ju såklart att hästen hoppar bättre med bakbenen har jag förstått, men lite mer fakta om just dom här skydden :confused:

Har du någon egen erfarenhet av dom?
För och nackdelar?
(nej, jag funderar inte på att skaffa mig sånna)

(viste inte vad jag skulle söka på, då jag inte vet vad dom här skydden kallas för, annars får ni vägleda mig till en tråd om det finns :))

Mvh/ Nina

Sv: Bakskydd som är lagligt

De kallas Teknikskydd vad jag har hört och de finns i olika utföranden men principen är den samma, den klämmer åt runt senan lite mer än vanliga bakskydd och gör då att man retar "kick" refelxen och de gör att hästen öppnar upp när den hoppar alltså tar benen bakåt och uppåt istället för att kanske låta dom hänga eller drar dom under sig...

okey :) då har man lärt sig något nytt idag med ;) Tack för svaret :)

men är detta vanligt att man ser på tävlingar eller är det något helt nytt?

Varsegod=)

De är inte speciellt nytt tror jag (är inte hundra) men när de kom så var de jättepopulärt och alla använde utan speciellt mycke tanke bakom de och de gjorde att hästar fick problem med Korsen.

De är inte så vanligt på de lägre klasserna, men när man kommer upp ser jag oftare på framhoppningar och så vidare att de förekommer.. :)

Har du bild på skydden? Är det de skydden som var med i ridsports tidningen?

har inte ridsport men kan se om jag hittar nåt på internet

product_thumb.php

*knapp*

Finns ju en hel del olika teknikdamasker. Jag har ett par som det är vikter i, vet inte om det är det i doda skydden som visas här ovan. Men jag har slutat att använda de i hoppningen då mina hästar jag har nu har bra teknik, dock kan jag använda dem när jag rider för att stärka bakkärran eftersom det blir lite tyngd. Super fina muskler har min ena satt. Men detta kan jag inte rekomedera till oerfarna som inte vet vad de håller på med, då man inte ska anväda de för mycket.

teknikskydd såsom dodaskydden ska klämma runt kotan, klämmer d senan blir de ju helt galet fel :S
de används mest i lite högre klasser, 130 och uppåt. man bör verkligen ha koll på varför man sätter på sin häst ett par teknikskydd då de förstör hästen mer än det hjälper annars. vi använde bara dodaskydd på bästahästen förut när han gick 140 och högre, hoppade fram med vanliga eskadron först och när han hade ett språng kvar på oxern så satte vi på dom och drog åt hårt. vänjer man dom vid obehaget så ger d ingen effekt. skydden åker av direkt när hästen kommer ut från banan.

Jag tror att jag formulerade mgi lite fel... inget ovanligt när det gäller mig :p
Men den klämmer såklart inte senan utan sitter åt lite mer runt så de påverkar kickreflexerna, det ser ut ungefär som hästen har på sig transportskydd när den går i början... :p

Men min går som om han transport skydd även när han får reflexer på sig:angel:
Men bara någe steg eller så.
Men han är inte rikigt som alla andra:p

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 340
I
Hästvård Jag har en d-ponny som inte rör sig som han borde.. Och ingen hittar vad som är fel på honom, men ngt fel ÄR det. :confused: Det...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 200
Senast: Ida
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar