Bakskor runt om

E

Egonson

"Kan" man ha det egentligen, bakskor runt om på alla fyra hovarna? Eller ja, klart man KAN ha det, men ni fattar nog vad jag menar..
Det borde väl inte vara några problem, så länge hästen i övrigt är korrekt verkad och skodd, eller :confused:

Det är så att min häst har alltid haft bakskor runt om ( *hukar mig lite för ev påhopp..* :o ), vanliga ridskor i järn med en tåkappa fram alltså.
Hon hade det när hon kom till oss och då var anledningen vi fick att hon har lite smalare hovar än "normalt" fram, ej trängre än vanligt bara smalare.
Sedan har vi i samråd med hovis (han är inte utbildad, dock mycket duktig enligt andra utbildade hovslagare, samtliga tre med goda referenser, som tittat på hennes hovar. Han har inte med sig skor så vi köper själva) fortsatt på det eftersom det funkar bra som det är.
Tycker ni att vi borde lägga på framskor, eller kan vi köra på med bakskor runt om??

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bakskor runt om

Så länge skon passar hoven spelar det väl ingen roll.
Min häst har länge haft bakskor fram pga tdigare eftersatt hovvård och därav konstig form på hovarna. Numera passar dock framskor fram på henne.

Vet även en hovslagare som bara använder bakskor, då han anser att framskorna inte är formade efter en sund hov.

Jag fick ha så den första periden jag red min foder häst för hon hade gått oskodd något år. Men nu har jag bytt till framskor på framhovarna.

Min häst går oxå med bakskor runt om, fast en strl större fram. Han har så smala hovar så att skulle man sätta framskor fram så blev de la konstigt... ja, eller så fick man slå ihop dem.

Hade en hovlslagare i mitten på 90-talet som tyckte att bakskor va löjligt, de va väll bara att slå ihop den "runda" framskon till en baksko färdigknusslat...
*fniss* han hade kanske mer tålamod än de flesta oxå ;-)

en häst i stallert har bakskor fram., han har smala hovar, han har bakstor med två tåkappor för att överrullningen ska bli bättre...

Ok. Då är det alltså lugnt. Skönt :) Hon funkar ju bra med bakskor runt om så då fortsätter vi på det :bow:

Det var väl tvärt om med vår hovis, han tyckte det var onödigt att jobba med att banka ihop framskorna när det ändå fanns "färdigbankade" skor med samma form :p

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
1 321
Senast: Miingla
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 310
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 064
Senast: Marvin
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat