Sv: Baksele

Om du som självutnämnd "selexpert" på Bukefalos läser innantill, så ser du att jag reserverat mig ang "hållbarhetsaspekten".
Hållbarheten bestäms faktiskt inte bara av hur kraftigt lädret är eller verkar vara. Just det låga priset borde räcka för tveksamhet. Vad vet du exempelvis om kvalitén på lädret?
Om man dessutom jämför bilderna på de båda bakselar som företaget har på sin hemsida får man ytterligare en hint.

Det finns andra alternativ på marknaden mellan 300:- och 1500:- att kika på. Ofta är det mest prisvärda i mellanskiktet mellan lågprisprodukter och toppkvalité.

Du ska vara försiktig med att beskylla folk för dumhet! Det kan väldigt lätt slå tillbaka.
Du kanske anser att allt är uppfyllt bara man har en baksele? Utan att tänka längre än så... Mina krav är högre och därför skulle jag inte lita på billig utrustning bara för att den sitter på plats.

Vad det slutligen gäller att köra och "låta hästen ALLTID ta vikten med svanskappa, armbågar o manke" kan bara konstateras att du ännu har en del kvar att lära vad gäller hästkörning.

Allt kan inte läras via produktkataloger!

LIA

Hjälp vilken diskussion jag startade då....
Till alla:
Jag har faktiskt inte råd att lägga 1500 på en baksele. (jag läste i någon tråd att man visst inte skulle typ hålla på med hästar om man inte har råd...hm...)
Jag tror iof att det kan skilja på läderkvalité, men inte jättemycket.
Jag tror faktiskt det är som snigelfarmor skriver at man mycket av det man betalar för är att den är svensktillverkad.

Till snigelfarmor:
Jag tycker faktiskt den verkar bra...Jag skall åka till granngården...då slipper jag ju frakten med.

Eller också är det så att det verkligen är skillnad på läderkvalité, på kvaliten på ingående metalldelar, på arbetet ...
Kolla t ex hur garvningen gått till.

Som jag påpekade finns det prisalternativ mellan 300 och 1500:-. Varför välja det billigaste?

Om du tror att svenskheten svarar för dom 1200:- i merkostnad och om du inte vill höra åsikter andra än dom som passar dig och du vill tro, så ska jag inte besvära dig mera.
Ursäkta så mycket.

LIA

Några konkreta frågor och svar till Lia, den trevliga körexperten (självutnämnd, uppenbart bättre än mig såklart) Varför höll du inte ditt löfte om att inte svara här på buke?

Har aldrig utnämnt mig till selexpert, det gör andra så himla bra själva.

Har inte läst i en enda katalog utan klämt och använt grejerna själv tack. Lösa anklagelser kan du hålla hemma.

Vilken baksele kostar 300?

Dessutom är Tärnsjös baksele mycket fulare än HMC, HMC har dubbelt läder bak, med sydda sirliga detaljer. Tärnsjös har jag haft och den är inte snygg, utan väldigt enkel eftersom den "bara" kostar 1200:- (till shettis tror jag) Ska man ens komma i närheten av HMC utseendet får man nog pröjsa en tusenlapp till. Och vem ids göra det bara för att få ha en Tärnsjö, om man inte tävlar i landslaget?

HMC är det bästa alternativet vi fattiglappar har!

Ninnja, du måste beställa den via granngården och det tar ca 1 vecka att få hem den. Kostar 365 sist jag köpte. Du sparar några tjugor på frakten, men måste lägga det på bensinpengar kanske till granngården? HMC är Källquist, och jag tycker att man nog kan lita på Källquists sortiment vad gäller läderkvalitet. Ofta är det utlandsproducerade läderhantverket gjort av europeiskt läder, men hantverket blir billigare om man låter ett u land göra det. Imperal Driving selen jag hade innan var tillverkad i Holländskt läder men av indiska arbetare. Den hade säkert kostat det dubbla annars (14.000)
Det var underbart läder i den selen!

Finns det verkligen så mycket däremellan?
Jag letade baksele för nåt år sedan då vi lånat en i fel färg innan men hittade ingen passande till bra pris annat än begagnat. Då passade inte HMC-bakselen för den hade mässingsspännen (:eek: :D ). Men vad jag minns var det svårt att hitta nån annan under 1000-lappen om man inte köpte en hel sele.

Billigt kan vara jättebra och dyrt kan var uselt, priset är inte det enda man ska titta på.

Billigt kan vara jättebra och dyrt kan var uselt, priset är inte det enda man ska titta på.
Du har alldeles rätt i att man ska se på annat än priset. Att dyrt kan vara uselt håller jag med om men inte dess motsats, dvs att billigt kan vara jättebra. Om vi bortser från stöldgods och liknande.
Material av bra kvalité kostar pengar att producera och yrkesmän med kunskap och vana jobbar inte gratis.

Vi talade om baksele under 1500:- inte under 1000:-. Lillhästen tar f ö ännu lite mer för sina. Tärnsjös selar är ingalunda speciellt kostsamma om man ser det i ett internationellt perspektiv.

LIA

Varför höll du inte ditt löfte om att inte svara här på buke?
Har jag lovat dig det? Du får faktiskt stå ut med att andra synpunkter i sakfrågor än dina förs fram oavsett du gillar dom eller ej.

Vilken baksele kostar 300?
HMC baksele kostar enligt Lillhästens hemsida 320:- (vilken summa jag också uppgav i mitt första inlägg). Oprutat. Jag antar det är den selen som nämns.

Vad som är snyggare eller fulare är en fråga för betraktarens öga. Knappast något du ska sätta dig till doms över. Att "sydda sirliga detaljer" är viktigare än vad hållbarhet och funktion är, får stå för dig.

I det här fallet med den billiga bakselen tror jag det mesta är sagt. Det är upp till konsumenterna att väga för och emot.

LIA

Då måste vi ha olika erfarenheter då, kanske för att jag vågar testa billiga saker och har upptäckt vissa grejjer som är oerhört bra!

Men 1000 kronor för en baksele tycker jag fortfarande är mycket om man inte sattsar hårt på körning och har användning för en som håller i evigheter. Då är det väl bra att det finns bra alternativ för oss som är snåla?;)

nu vet jag att jag kommer ifrån ämmnet lite, en jag måste bara komentera lite om kvalité och pengar.
Det finns en väldigt bra bok som heter Gränslösa kläder (vet inte författaren). Den handlar iof om skor och kläder, men jag tror inte att steget är långt till läder.
Den beskriver hur kineser sitter och syr tjöjor, varanan går åt vänster och varanan går åt höger.
De som går till vänster får inget märke, men de som går åt höger får ett nike märke.
De kommer till Sverige, vips de som inte fick ett märke säljs för 50-100kr och de andra säljs för 300-500kr. Samma sak gäller skor.
Skor står det "made in Denmark" på, hmm sulan är limmade där....
Tror kanske inte jag får prata om det här, men jag var tvungen..

haha, ja det är intressant! Man kan ju utomlands stöta på mycket fina "kopior" som säkerligen är gjorda i samma fabrik som de "riktiga märkeskläderna".

Härmed förklarar jag denna tråd vara helt off-topic:p

Fortsatt O/T!

Även om likartade produkter är gjorda i samma fabrik är det inte detsamma som att dom håller samma kvalité. Ofta gör man en lågprisvariant med sämre råvaror etc. Det är vanligt inom biltillbehör exempelvis.

Gör man jämförelserna mellan märkes/modeprylar kontra "vanliga" kan det bli väldigt konstiga resultat. Där betalar man ju i första hand inte för prylen i sig utan för imagen och statusen.

Jag hoppas att ingen tror att Tärnsjös selar kostar sina pengar p g av annat än kvalité och tillverknings/säljkostnader?

LAI

_L_ skrev:
Tror tillochmed att du kan köpa den billigare av Granngården!

Hej!

Jag måste fråga angående detta!

HMC baksele, passar det min loksele som enbart har svanskappa (med andra ord - passar det såväl travsele som loksele)?

Jag skall skaffa baksele till min loksele, men jag måste ställa en väldigt dum fråga :o - skall bakselen användas tillsammans med svanskappan?

HMC baksele, finns den alltså att köpa på Granngården? Jag har aldrig själv sett den i de två butiker jag brukar handla i, men säljs den av Granngården så borde den kanske gå att beställa hem?

Mycket tacksam för svar! :bow:

Hälsningar Marie

Jag köpte min baksele beg och förmodar det är en billigare variant. Men jag skulle heller inte betala 1000 tals kronor för en baksele, inte för de få gånger jag kör.
Min baksele håller till de små rundorna jag åker i vagnen och jag är nöjd med det. Men jag har en loksele dock om det nu spelar någon roll i sammanhanget.:confused:

Liknande trådar

Trav Hej, drömmer om att äga en pensionerad varmblodstravare som skulle kunna agera som läromästare inom körning. Skulle vilja ha råd o tips...
Svar
1
· Visningar
332
Senast: CaisaCax
·
Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
985
Senast: Cattis_E
·
Träning Jo jag har en IC som jag är lite intresserad av att köra in. Men tyvärr har jag inte så bra körvägar där vi bor (egen gård), utan för...
Svar
9
· Visningar
486
Senast: yamyam
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
603
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka