Baksele - Lillhästen i stav, driveout eller floby?

Mli

Trådstartare
Jag ska ta och köpa mig en baksele nu så att jag kan slutföra inkörningen. Jag tycker att alla utom Flobys ser lite klena ut på bild, är de verkligen så i verkligheten? Jag har en naturfärgad gammal tärnsjöloksele, så jag hade ju allra helst velat ha en matchande baksele. Den enda naturfärgade jag har hittat är den på lillhastenistav.se, någon som har erfarenhet av den? De på driveout är ju billigare men svarta. Vilken av deras bakselar är bäst?
Flobys är ju toppen, men jag har inte råd att lägga ut 2700:- på en baksele just nu.
Har jag missat någon återförsäljare/tillverkare?

Sv: Baksele - Lillhästen i stav, driveout eller floby?

Du kan kolla med Floby om de har några begagnade hemma!

Du kanske kan fråga en sadelmakare om den kan sy upp en baksele åt dig efter mått.
Det gjorde jag, kostade 800 kr (men priset varierar givetvis efter sadelmakaren och min var sjukt billig).
Då kan du välja exakt hur du vill att den ska se ut, och även välja färg.

Jag ska ju ändå lämna in min sele för att ändra till justerbara dragläder, skulle ju kunna höra med henne om hon kan fixa baksele då också. Det kanske inte blir så dyrt ändå. Jag menar, ska jag ändå lägga ut ca 1500 så blir det nog inte dyrare hos sadelmakaren. (Hon ville ha 500 för att ändra mina nuvarande dragläder till justerbara, det tyckte jag var billigt.)

Hur ska den se ut för att vara den bästa modellen? Om man nu får bestämma själv så kan man ju se till att den blir riktigt bra. Nån som kan tipsa lite, eller visa mig några bra länkar?

image006.gif

Är detta en bra modell? (bilden är från laderverkstaden.se)

Ja, fråga det! Näe 500 låter inte dyrt. Du kan ju fråga vad hon ska ha för det, så kan du jämföra priserna sen med de som finns färdiga.

Min ser ut ungefär så som på bilden fast med återfallslinor (eller vad det heter) på sidorna i stället för hakar, så jag kan fästa den i skaklarna på rockarden eller i dragringen på selen, beroende på vilket som behövs. Lite annorlunda spännen på sidorna har den också.

Jag kan ta bilder och PMa dem i morgon om du vill.

Bindslekrokar till kor är utmärkta att sätta i dragringen , remmmen direkt i dragringen kan skadas .

Nu kanske det är jag som är trög men, hur då skadas?

Vill man ha ett spänne så är det ju enkelt att sätta dit ett, ta bort det när det inte behövs bara.

Är det till minishettisarna du ska ha baksele? (Var in o kollade i din profil vad du hade för hästar.)
I så fall behöver den kanske inte vara av det kraftigaste slaget.

Du verkar ju ha en bra (och billig) selmakare. Om hon inte syr baksele så hör av dig ska du få telefonnummer till min. Jag har just beställt av en som tidigare sydde baksele för 800, men nu som tur är har höjt litegrann. Det var ju sjukt billigt med svensksytt i Tärnsjöläder för 800 kr. Den hon sytt till mig är i natur, då min sele är det så ville jag ha lika.
Jag vill också ha krokar framtill då jag kör med armésele och liknande på mina nordsvenskar, och fyrhujulsvagn eller i skogen. Förstår nordtravare där, att en läderrem tillsammans med det andra i dragringen kan bli väldigt nött, och då går det fort att den blir farligt sliten.

Lotta

Nej, inte till minisarna, det är till min ardenner. Har nog inte uppdaterat min profil här på länge - tack för påminnelsen :)

Jag ska ringa min sadelmakare när hon öppnar igen nästa vecka så får vi höra vad hon säger. Hon har ju egentligen mest sadlar, men det borde ju inte vara svårt att tillverka en baksele om hon får en utförlig bild på hur jag vill ha det? Hon skulle iallafall inte ha några problem med att ändra dragläderna.

Jag har dom från Floby till mina ardenner. Dom funkar bra och är mycket hållbara.

Okej det var så du menade. Då förstår jag att man vill/bör ha en hake där :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka