Baksele HMC

M

Mezcal

hej
undrar om det är någon som har baksele HMC från lillhästen istav
i strl full?
Hur är den i storlek?
Skulle någon vilja va snäll & mäta hur stor den kan bli på yttersta hålen?

Sv: Baksele HMC

Bra fråga!! Jag undrar också över den. Är den tillräckligt lång för att fästa i dragringen? Men går den också att ha i skaklarna om man vill?

Jag har en sån, det är väldigt långa remmar till den, och då har jag ändå en travrockard med tillhörande lååång travare. :) Själva bakselen är bra i måtten. (breda delen) Så om du inte har en tre meters skakel så är det nog inga problem.
Jag fick snurra min 6 varv runt skaklarna innan jag kunde spänna! Det är nog meningen att man ska kunna ha den till lokselar/ skitbröstselar o fästa den i ringen vid bröstan. Kan mäta om jag kommer ihåg det imorgon.

/jenny

Jag ska ju då ha shettis-storleken men jag antar att jag kan räkna med att få snurra den några varv runt skakeln där också.
Blev förvånad över att HMC-bakselen var den billigaste när jag kollade priser på olika.
Den såg mest välsydd och kraftig ut ,fodrad runt baken och ändå så billig. Det är bara att tacka och ta emot, jag hade räknat med iaf en dryg tusenlapp.

Jag har både shettisstorleken och ponnystorleken och har dem till lokselar vid parkörning. De når utan problem fram till ringen och tillbaka på innersta hålet. Är också mkt nöjd med kvaliten och fodringen :) och framför allt priset :banana:

Sjutton också! varför kan inte min ponny vara lite större så han passar i din sele??? växväxväxväx..... fast han blir nog inte större tyvärr. vill ju ha nåt sånt fint med mässing o allt.

Senast ändrad av en moderator:

Ja det är verkligen en stor prisskillnad mellan den och andra bakselar därför blir jag aningens skeptisk. Ni som klämt på båda kan väl lägga fram både för och nackdelar? En nackdel är iaf för mig att det är mässing men priset är ju mkt bra. Men kvalitetsmässigt tänkte jag...

kvalitetsmässigt är det bra. Väldigt kraftigt och smort läder från första dagen. Snygg tvåfärgad är den oxå. ni kan klämma på den på granngården, beställ hem o kläm, är ni inte nöjda behöver man inte köpa den. :)

Nora, kan du inte spraya med kromfärg ? Måste förresten ha tillbaka mina skakelfäste nu, selen är såld. Du kan ha dem till efter Lycksele om du vill såklart.
/jenny

tack för alla svar som kommit hittills.
Men ja undrar fortfarande om någon vill mäta sin baksele i strl full?

Tvåfärgad? Finns den på granngården? Jag målade ju lite på dina spännen med warhammerfärg men den färgen höll inte så bra. kanske kan prova nån annan... Klart du ska få tillbaka dom, men skönt att jag får ha dom i Lycksele iaf. Du får dom så fort vi kommer hem/vi ses! Du tävlar på SURF iaf? Clicken ska ju få en egen snart...snart...

Tvåfärgad?? I källquistkatalogen står det att den enbart är svart?
Angående selen så är jag bombsäker på att bröstan skulle vara för stor, den skulle hamna för långt bak på sidorna.

Men jag tänkte fråga dig en sak, shettisshoppen har liknande selar som din har jag sett. När man ska fästa skakeln vid selen, hur ska den ligga i skalmlädret? Tittar man på bilden i börjes så ser man att på enbetsselen som är utrustad med snabbkoppling så är den trädd igenom skakeln. Ska man göra det på en sådan typ av sele du har också? Går det att byta till snabbkoppling på en sådan om man vill?

I övrigt, hur ska jag utrusta min skakel för att kunna använda riktig bröstsele/giggsele till vagnen? Jag tänkte ju svetsa dit fäste så att den ska passa till lokselen, tror du det går att arrangera så att man kan använda två olika selar till vagnen, eller är det kört?

Min är då tvåfärgad, eller har jag hjärnsläpp?
Bröstan kan inte bli för stor, hellre för stor än för liten :) Nåja, den kan väl bli Fööör stor om den slutar vid halva magen eller knäskålen :)

Börjes selar har inte snabbkoppling som standard, de har en annan typ av snabbkoppling, som en ögla fast i järn. Ser ut som Tärnsjös Novissele fast med järnförstärkning.
Det kan hända att ideal har uppdaterat sig nu, men den jag klämde på hade inte det. (mars månad) Man kunde beställa det billigt till om man sa till. Man kan oxå få den tvåfärgad om man vill det.

Min giggsele har skakelöglor som en travsele fast öppningsbara, för att förenkla vardagen och nödsituationen så sätter man skakelöglorna permanent på skaklarnas ringar och sen sätter man fast skakelöglan i selen när man selar. Händer det nåt otäckt kan man lossa på en sida så trillar skaklarna av på båda sidor eftersom remmen löper genom däckeln istället för att sitta fastnitad som på ideals ex. Det är alltså mer en äkta giggsele.
Vill man kan man säkert köpa snabbkoppling till den, men det kostar ju 450 kr +

om att köra med loksele:
Dina skaklar hade mått bäst av att få en maratonögla längst fram och använder du såna där sprintar så gör du(borrar) ju bara ett hål i skakeln att trä den igenom.
Har du träskaklar nu eller kör du med skakelremmar?

Lite bilder på hur mina skaklar o öglor ser ut på maratonvagnen.

Senast ändrad av en moderator:

Mina skaklar är i metall, rockarden är nyköpt och är av typen "Bullet" vilket innebär att den egentligen är gjord för trav och standard travsele med remmar. Den är alltså "ren" längst fram just nu, inga öglor eller nåt, bara den där miniöglan för travbröstor men den ska bort. Vi ska svetsa fast nån typ av öglor som ska passa för "riktig" körning.
Skakelrem el. seltunga spelar ingen roll vilket man har, men det ska inte gå igenom skakeln iaf. Det är vanligare på vissa redskap och då är skaklarna oftast rekade också.

Vi ska mer sätta en långsmal "ögla" under skakeln och då kommer den passa både loksele och en eventuell gigg/bröstsele ser jag när jag tittar på dina bilder.

Tror jag fattar nu när jag ser på bilderna hur du gjort.

aha, vi har alltså samma rockard :) Jag är helnöjd med min bullet.

jag har ju oxå rena skaklar, och de kommer ju ingenstans om man har baksele och draglinor. Men till loksele måste man väl ha nåt va? Är ju inte så haj på lokselar, har kört med en en gång o då selade jag inte ens själv!!

lycka till med svetsningen. De små öglorna är rätt bra att ha kvar förresten..de är ju inte ivägen direkt. Har använt de till draglinehållare vid behov. Även bra att fästa glitter i när vi kör julkörning :)
Vilken färg är din?

/jenny

Jasså, du har också en sådan vagn!
När jag tittar på filmer som ska utspela sig "förr i tiden" så sitter jag alltid och kikar intresserat på selar, de olika selningarna och vagnarna.(dom flesta kör med collersele har jag märkt) Då ser det ut som om vissa vagnar, ofta giggar ligger löst i lädret, gör de det? De "hålls samman" av draglinor och baksele.
Skakeln är ju i det fallet väldigt böjd och har två piggar på undersidan.
Ligger den still däri när hästen travar? eller finns det nån rem man drar runt för att inte skakeln ska hoppa upp och ner?
Om jag ska ha min skakel på det sättet, kommer den då inte hoppa fasligt mycket eftersom den inte är så böjd?

Angående att dra med loksele så måste man då ha nån typ av spår i skakeln för att trä seltunga eller skakelrem igenom.
Jag använder seltunga då den tål stora påfrestningar.
Kör du med skogsvagn el bara har rekade skaklar så drar ju hästen direkt i dessa till skillnad från vagnskörning och en del redskap där man använder draglinor istället.

Då ska jag iaf spara den lilla öglan för bröstor om den kan komma till användning.

Vad jag tänkte på med bröstan och shettisen är att troligtvis kommer den hamna en bit bak på magen och frågan är om nackstycket då kommer i det läget det bör?
Dessutom kan ju draglinorna då bli väldigt långa om spännet till dem hamnar för långt bak. I det läget kanske man skulle vara tvungen att korta draglinorna så mycket som går och då skulle man ju få så mycket draglina över som hänger och dinglar.

Shettisshoppen ser ut att ha fina selar i minishetlandstorlek, jag tror att jag ska åka dit och titta på en sådan och känna på den.
Jag såg nämligen att de håller till utanför Mullsjö, vilket inte alls är långt ifrån oss. Det är bättre än lillhästen, då får jag ju chansen att känna på lädret innan jag bestämmer mig.

Giggselarna har oftast en rejäl däckel, gjord för att bära mycket vikt, ca 10 kilo.
Giggarna har ofta justerbara säte som justeras efter vikten på personerna eller höjden på hästen så att skaklarna alltid har en viss vikt. Då ligger de still i trav.
min rockard ligger oxå löst i öglorna, men jag måste ha en rem under magen (finns på travselar) ifall att jag kör i uppförsbacke eller så för de har max 2-3 kilos vikt i skakelöglorna.

lägg på minnet deras sortiment så man kan fråga dig om det, tycker de verkar ha riktigt bra priser på allt. Vad jag vet kan hon även ta hem till stor häst, så du kanske ska ringa o prata först med henne?

/jenny

Nu har jag mätt. På yttersta hålen så är den 2,80 lång. runt rumpan.

Den är helt svart med mässing. Kraftigt läder!

/jenny

Liknande trådar

Utrustning Hej!😊 Jag hade viljat köpa en sådan här gjord som finns på bilden jag har lagt till. Men jag undrar vilken storlek som jag borde välja…...
Svar
14
· Visningar
1 170
Senast: VincentM
·
Utrustning Hejj! Jag ska köpa ett nytt pullarträns till min ponny och jag vet inte om jag ska ta cob eller full. Eftersom han har stort huvud så...
Svar
3
· Visningar
718
Senast: MiniLi
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 924
L
Hundavel & Ras Hej! Jag har två olika frågor som jag skulle bli jätte glad om nån kan svara på! :heart Den första frågan är att jag har sett att i...
2 3
Svar
48
· Visningar
5 985
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar