Bakrädd häst

P

Piila

Hej!
Jag har ett Gotlandsruss, som håller på att köras in, men hon är väldigt bakrädd, och har lätt för att resa sig om hon blir rädd. Har någon något tips på hur man kan träna en bakrädd häst att bli mindre rädd?

/Victoria

Sv: Bakrädd häst

tömkör du eller har du hästen i vagn ?

Bomull i öronen kanske kan vara en ide. när hon blir lite mer van så kan man skrapa fötterna i marken, hoppa lite lätt bakom, göra oförutsedda saker bakom henne medans du tömkör och låtsas som det regnar...

bakom henne medans du tömkör och låtsas som det regnar...

Den här vintern behöver man inte ens låtsas!:D

Ett annat tips är att ha kunnigt folk med till hjälp, i ännu högre grad än vanligt.

En sak jag gjorde på min var att sela henne med ett bildäck, utan fälg...o gick i hagen och ställen som hon kände sig säker på, tog ett tag innan hon förstod att det inte var farligt.....men om hon reser sig ofta så har ledare på bägge sidorna i varsit grimskaft eller longerlina och du själv bakom....men de är bara du som ska prata henne lugn....detta fick jag lära mig när jag jobbade på Jägersro....lycka till.....

Hej!

Tack för tipset!
Men hur satte du fast bildäcket?
/Victoria

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
980
Senast: Cattis_E
·
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
437
Senast: Pegasus63
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
935
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Min häst tycker inte om när det finns träd på ena långsidan utanför ridbanan, skyggar för dom och vill inte gå ända ut på spåret ginar...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Buzzter
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka