Bakom lod?

Sv: Bakom lod?

hästen på bilden är kraftigt ihopdragen av ryttarens hand. alltså inte "riktig form" utan kraftigt bakom lod

Det ser så sjukt onaturligt ut! För övrigt ser det ju relativt proffsigt ut med all utrustning... :crazy:

jag tycker det ser rent utsagt SKIT fult ut. Hästen är verkligen så ihopdragen den bara kan bli, det ser verkligen itne harmoniskt ut alls

ursäktar om jag kommer ifrån ämnet, men FY FAN vilka snygga stövlar ryttaren hade :love: precis sådana jag vill ha :p

Kunde inte sagt det bättre själv :) Och, angående stövlarna... jag har också förälskat mig i dom :love:

My_08 skrev:
Vad är skillnaden på när hästen går "bakom lod" och "bakom handen"? :confused: :crazy: Kanske är samma sak, men jag har hört båda uttrycken förut... Och, vad det nu än kallas, går verkligen den här hästen i "riktig" form? http://www.bratsberg-ridesenter.no/BILDE_052.JPG :confused:

För mig är "bakom lod" och "bakom handen" lite olika saker (men andra kan säkert definiera det på andra sätt.)
En häst som går ngt bakom lod kan ändå arbeta rätt (dvs med undertramp, ryggaktivitet och "sug" frammåt). Även om det inte är en form att eftersträva så finns det hästar som har det som är en ärlig och bekväm arbetsställning.
Medans en häst som går bakom hand har en oärlig form, krullar ihop sig i halsen och inte söker sig fram till handen.

jag håller med dej. bakom lod handlar enbart om huvudets placering/vinkel
bakom hand är när hästen släpper stödet på bettet helt och krullar sig mer el mindre.

dom ÄR fina :love: skulle ge hur mycket som helst för ett par sådanna, men jag hittar inga, bara liknande men de är inte alls lika fina

hahahaha

förövrigt måste jag hålla med om ovanståpende flörklaring (av angel) till "skillnad" mellan bakom hand och bakom lod.

håller med,det ser ut som han travar av hästen på den bilden.

Håller med Angel ang. bakom lod vs. bakom hand. Det behöver inte se så olika ut men orsaken är annorlunda, bakom hand = flyr från ryttarens hand/bettet, bakom lod = hästen väljer själv en form med nosen lite innanför, kanske för att den spänner sej eller för att den lärt sej att det är lättare.

Hästen på bilden går inte i någon bra form alls eftersom den inte hänger ihop i kroppen utan blir låst i nacke/hals. Då blir den bogtung och kan inte vinkla under sej bra. Faktiskt tycker jag inte den vinklar under sej alls. Men riktigt såå illa behöver det inte vara för att hästen går bakom lod.

Kan tillägga att jag har sett en duktig hoppryttare jobba sina hästar. De var ihopdragna på graman MEN ryggen var välvd, bakdelen rejält undervinklad men man kunde se att hästen hellre hade valt en längre hals om den fått bestämma. Plus att framdelen bara var fri i galoppen, då eftersom hästen var så undervinklad att den kunde avlasta framdelen trots blockerade bogar.
Det "enda" jag alltså kunde klaga på i formen var att hästen lär få spänningar av att spänna underhalsen (eftersom han typ BARA galoppjobbade tror jag inte framdelen tog stryk, det var mest skolor i galopp, samlad galopp och byten).

Håller med Angel. Dessutom tycker jag bägge bilder mycket dåligt illustrerar vad vi pratar om, dvs bakom lod v/s bakom hand. Ingen av bilderna illustrerar detta. den första bilden är hästen bara hopdragen extremt på, och den andra är helt uppenbart en häst som travas av/mjukas upp.

"Bakom lod" är en relativt "gammalt" begrepp som går tillbaks till en teori att hästen som sagt skulle ha nosen strax framför, och aldrig längre bak, än lod plan från nacken för att det skulle räknas som ärlig form. Sedan dess har teorier, studier och kunskap utökats och man har insett att fixeringen på huvudet och nackens position överstigit den av bakben och rygg aktivitet.

Bakom hand är en helt annan sak, där hästen undandrar sig arbetet och bettets inverkan/ryttarens hand. Anledningarna kan vara många.

Senast ändrad:

Min häst går gärna bakom hand vid uteritt, för han tycker det är lättare. Jag har liksom ingenting i handen, men pållen tycker att hna är jättefin;)
Hans naturliga arbetsställning är ngt lite bakom lod, men skillnaden är att jag har hästen med mig och han arbetar ordentligt med rygg och bakkärra. Då har jag liksom koll på fram och bakdel, har jag inte när han är bakom hnad.

vildros skrev:
Min häst går gärna bakom hand vid uteritt, för han tycker det är lättare. Jag har liksom ingenting i handen, men pållen tycker att hna är jättefin;)

Hmm.. är det inte bättre att istället be hästen om mycket framåt/nedåtsökning när man rider ut om den går innanför lod annars? När hästen spänner underhalsmusklerna (vilket den måste göra när den går innanför lod) kan det i längden bli väldigt obehagligt.. Om vi själv t ex spänner nacken får vi ju huvudvärk efter ett tag, och händer det för ofta kan det bli kronisk, att musklerna inte hinner återhämta sej. Hästen arbetar ju ändå inte bra om den bara "knäpper av" så varför inte fri eller lång och låg som sagt?

vildros skrev:
Hans naturliga arbetsställning är ngt lite bakom lod, men skillnaden är att jag har hästen med mig och han arbetar ordentligt med rygg och bakkärra. Då har jag liksom koll på fram och bakdel, har jag inte när han är bakom hnad.

En hästs "naturliga arbetsställning" är aldrig bakom lod. Så går hästar för att "fuska" om de inte orkar med det man ber om = troligen harman krävt för mycket så den lärt sej det. Eller så har den inte förtroende för ryttarens hand. Kan iofs bero på massor med saker MEN i mina öron låter det hemskt att acceptera att hästen går bakom lod för att "den går så" :eek:
Oavsett hur det känns som att hästen går (undersatt bak, med ryggen uppe osv.) så blir hästen mer eller mindre blockerad av att gå innanför lod, och kommer antingen inte upp med ryggen och/eller låser bogarna så man ändå inte får nytta av bärigheten. Förutom det där med spänningarna i hals och nacke då.

Inte meningen som ett påhopp, jag har själv en häst som mer än gärna går innanför lod, hellre än lång och låg tillockmed. Och visst kan det kännas väldigt bra även när han har nosen liite innanför lod, men skillnaden när han korta stunder orkar och vågar plocka fram nosen är ändå ganska stor, då märker man att hästen VERKLIGEN jobbar igenom kroppen och känns harmonisk. :love:
Frågan är väl mest vad man jobbar mot. För som sagt blir jag förskräckt när det låter som att man bara accepterat att hästen går i en nedbrytande form, likaså om hästen t ex är sned och ryttaren bara korrigerar det genom att hålla mer i ena tygeln och skänkla mer med ena benet. Det är inte bra i längden, för vi rider ju dressyr för att hästarna ska bli hållbara, inte tvärtom. Eller? :crazy:

Totola skrev:
En hästs "naturliga arbetsställning" är aldrig bakom lod. Så går hästar för att "fuska" om de inte orkar med det man ber om = troligen harman krävt för mycket så den lärt sej det. Eller så har den inte förtroende för ryttarens hand. Kan iofs bero på massor med saker MEN i mina öron låter det hemskt att acceptera att hästen går bakom lod för att "den går så" :eek:

sant att det inte är "naturlig" arbetsställning. Dock stämmer det inte att gå något bakom lod är ekvivalent med att gå bakom hand. Bakom hand går hästen när den släpper bettet för att komma undan dess och tygelns inverkan.
En häst kan gå något bakom lod utan att gå bakom hand, dock pratar vi givetvis inte om någon extrem bakom lod, men marginellt kan vara hästens individuella arbetsform, det kan du fråga dressyr domare och tränare om.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 592
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025

Hästrelaterat