Bakom lod?

Sv: Bakom lod?

Ehm, som du kanske ser i mitt tidigare inlägg, eller om du läser andra trådar jag skrivit i så kanske du förstår att jag själv tacklas med både problem såsom "bakom lod" och "bakom hand" därav att det kanske lät som att jag tycker det är samma sak.

MEN däremot tycker jag att om hästn går bakom lod - ja då gör den det. Sen kan det variera i grad och orsaken kan vara olika. Är det för att den inte accepterat ryttarens hand är det ju "mot handen" men likförbaskat är nosen innanför lodlinjen. Ska man börja kategorisera upp i alla orsaker och behöva vara medveten om varför hästen går innanför lod för att ens kunna säga rätt uttryck? För hästen kan vara mentalt spänd och dra ihop sej själv, även om ryttaren sitter med helt utsläppta tyglar, hästen kan ha spänningar i ryggen, halsen eller nacken som gör att det blir obehagligt om den går i ärlig form, och så det uppenbara då att den fuskar för att det blir för jobbigt.

Det var ju precis det jag ville få fram, att även om hästen går innanför lod och man nöjer sej med det för att man tycker den jobbar bra i övrigt så ÄR det inte bra i längden att hästen går innanför lod. Dels som sagt för att den får spända underhalsmuskler, dels för att den blockerar sej själv.
Med risk för att låta fördomsfull eller anti så gissar jag på att dom flesta som ser det som ok att hästen går mer eller mindre innanför lod som arbetsform helt enkelt inte är tillräckligt tränade på att se om hästen är helt avslappnad i överlinjen och inte låst i bogarna. För det är fysiskt omöjligt för hästen att kunna jobba 100% lika bra som en häst med nosen lite framför lod i samma avslappning + samlingsgrad i övrigt.

Jag sk**er fullständigt i vad dressyrdomare/tränare säger om den saken, men på sätt och vis är det bra att de inte är alltför hårda när det är marginellt, hästar kan inte gå perfekt hela tiden, det skulle bli för jobbigt. Däremot tycker jag att om man är rädd om hästens välbefinnande och hållbarhet ska man ALLTID sträva efter en form framför lod. Särskilt om det känns som att hästen jobbar bättre när den går lite innanför, för då har hästen totallurat sin ryttare.

Om du läser MITT inlägg så har jag aldrig sagt att det är ideal. Men att säga att alla hästar bakom lod går bakom hand stämmer inte. Det är allt jag påpekat. Vissa hästar jobbar i en form där nosen inte är helt framför lod, och de har ändå bärighet och bra ryggaktivitet/bakbens aktivitet.

vill bara få fram att det inte går att generalisera så mycket som den gamla teorin som ENBART tittar på vart hästen har huvudet.

Har över huvud taget inget problem själv med häst som varken går bakom lod eller bakom hand. så jag försvarar inget, vill bara påskina att det inte är så svart eller vitt.

Återigen illustrerar ingen av bilderna det vi diskuterar. Du är inte kritiserad, mitt inlägg är ett tillägg i fråga om synvinkel i debatten som sådan.

Senast ändrad:

Angel skrev:
För mig är "bakom lod" och "bakom handen" lite olika saker (men andra kan säkert definiera det på andra sätt.)
En häst som går ngt bakom lod kan ändå arbeta rätt (dvs med undertramp, ryggaktivitet och "sug" frammåt). Även om det inte är en form att eftersträva så finns det hästar som har det som är en ärlig och bekväm arbetsställning.
Medans en häst som går bakom hand har en oärlig form, krullar ihop sig i halsen och inte söker sig fram till handen.

Tack för svaret :)

Men är att ha "bra ryggaktivitet/bakbensaktivitet" samma sak som bra form? Formen är ju helheten på hästen. Är hästen verkligen bärig om den inte kommer upp med framdelen? För det kan den inte göra om den går innanför lod. Hästens fysik gör det omöjligt för denatt gå så utan att låsa sej minsta lilla. Är hästen dessutom samlad brukar nosen komma ut automatiskt pga den höga formen.

Att det inte är ett ideal tror jag de flesta är överens om, frågan är hur många som inser att om man aldrig kommer till det stadiet där hästen går med nosen framför lod, ja då har man inte en för hästen icke-slitande form. Vilket ju är målet. Så länge det är målet är jag nöjd, när man bara accepterar formen innanför lod som att "hästen går så" blir jag upprörd och samtidigt förvånad. Precis som i de flesta fall där man kallt konstaterar att "hästen gör så" istället för att jobba bort det hela så effektivt som möjligt..

Som sagt, bakom lod är alltid bakom lod, för att hästen är "mot handen" betyder det inte att den inte är bakom lod, men däremot kan det alltid vara gradskillnader.
Tror att du tänker rätt, men jag kan inte hålla med om det där med huvudpositionens betydelse. Huvudpositionen är inte ett medel (anser jag) utan ett kvitto. För min skull får hästen ha huvudet nästan hur den vill bara jag kan få den utföra det jag vill. Men rätt utfört så märker man att hästen självmant ändrar huvudpositionen. Så även om man fokuserar på bakdelen/ryggen när man rider betyder det inte att huvudpositionen kan vara hur som helst och hästen ändå går bra.

Totola skrev:
Som sagt, bakom lod är alltid bakom lod, för att hästen är "mot handen" betyder det inte att den inte är bakom lod, men däremot kan det alltid vara gradskillnader.
Tror att du tänker rätt, men jag kan inte hålla med om det där med huvudpositionens betydelse. Huvudpositionen är inte ett medel (anser jag) utan ett kvitto. För min skull får hästen ha huvudet nästan hur den vill bara jag kan få den utföra det jag vill. Men rätt utfört så märker man att hästen självmant ändrar huvudpositionen. Så även om man fokuserar på bakdelen/ryggen när man rider betyder det inte att huvudpositionen kan vara hur som helst och hästen ändå går bra.

Fast MOT hand är ju inte samma som BAKOM hand.
Jag tror att vi i princip pratar om samma sak, med marginella åsikts skillnader. Givetvis kan inte huvud positionen vara hur som helst, och det gäller varken ÖVER eller UNDER tygel. Men det jag vill åt är den fixering på vart hästen har huvudet som råder på både ridskolor och bland privat ryttare som inte har kunskap tillräcklig att se till annat än att hästen böjt ned/ihop huvudet, och tror att därmed går den i form. Ridlärare slänger på hästarna snoddar och gramaner som ungarna får rida med, utan att förklara något om vad det är som gör att hästen går i rätt form, eller vad syftet är annat än att trycka ner huvudet, vilket sen är det enda ungarna tar fasta på, och sen rider de likadant själva på egen hand och har lärt sig att det är så det ska vara.... Titta bara på alla trådar här på forumet med frågor om "på tygeln", "hur får man NER hästen på tygeln" osv....

Det är enbart av denna anledning jag vill påvisa att, om än marginella, så är det skillnad på en häst som går i rätt form och en som inte gör det, och det går inte att bestämma enbart genom huvudets/nosens position.

Haha återigen blir jag påmind om att inte skriva saker som kan höras fel i fel öron. :p
"Huvudfixeringen" på ridskolor beror nog på en del ridlärares brist på pedagogik i ett tidigt stadium. Man vill inte lära in "form" innan ryttaren är redo, men ryttarna anser sej oftast redo tidigare än så och tycker att hästar som kröker på nacken är snyggt och ger status ;)
Det värsta är att en del ridlärare uppmuntrar det, så när de ser att hästen kröker på nacken (om än för spänd och ihopdragen för något som skulle kunna kallas bra form) så tycker de att ryttarna tänker åt rätt håll och uppmuntrar det... :P

Jag har sådana med blått skaft - enbart inköpta för att dom var dom enda som fanns med extravidd i skaftet, jag hade hellre haft ett par helsvarta m snörning över vristen. Jag tycker mina är snyggare än dom bruna dock.

My_08 skrev:
Kunde inte sagt det bättre själv :) Och, angående stövlarna... jag har också förälskat mig i dom :love:

Vad är det som är så snyggt med stövlarna? Ridstövlar med brun krage och snörning är väl inte svårt att få tag i? Sen sitter dom ju skitilla på killen, dom slutar ju på halva vaden.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 602
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 389
Senast: mars
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 592
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Halloweenmat
  • Adventskalendertråden 2024
  • Menskopp

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat