Sv: Bakom lod?
Bakom hand är inte samma sak som bakom lod! En häst kan gå kraftigt bakom lod utan att för den skull gå bakom hand och ha släppt kontakten med bettet.
Jag tycker att det oftast hänger samman med hur man rider hästen, om man rider hästen i så öppen form som möjligt och den fortfarande svarar lätt på förhållningar och stannar i förhållningen fast jag lättar, kan den inte gärna gå bakom lod mer än möjligtvis tillfälligt om jag satt den i en övning som är jobbigare än den orkar med, då kan nosen dippas in bakom lod precis just då och då rider jag istället fram ur övningen så att nosen kommer fram igen, det blir liksom ett bevis för att det var för svårt, eller att hästen är för trött.
Om nacken är högsta punkt och hästen känns lätt, lydig, följsam och luftig i sin frambensaktion så är förmodligen inte hästen bakom lod. Om däremot nacken inte är högsta punkt, så måste ryttaren rida hästen med väldigt långa tyglar, längre ju lägre nacken är, för att den ska vara framför lod. Jfr när man skrittar av hästen och den sträcker på halsen och frustar och har sig. Inte många ryttare travar sina hästar i balans med så långa tyglar...