Bakom lod?

L

lisa

Jag undrar om ni skulle vilja dela med er av era tips på hur man känner/upptäcker från ryggen om hästen går bakom lodplanet. Då menar jag inte när den biter sig själv i bringan, utan bara är liiite bakom (men ändå bakom...) :crazy:

Tips på hur man kommer tillrätta med detta utan att tappa all form är också välkomna :bow:

Sv: Bakom lod?

Ofta känner du att du plötsligt inte har något alls i handen. När den går bakom hand så försöker hästen komma undan bettets inverkan och knäpper av, viker in nosen för att slippa.
Många gånger tappar den också framåtbjudning.

Det du kan göra är att driva och göra upplyftande tygeltag, d v s ta händerna rakt upp en kort stund så att hästen höjer sin näsa. Ta inte åt dig tyglarna för då hindrar du hästen att börja trampa under sig bättre.

Ett tillägg: oroa dig inte för det där med att tappa all form, om hästen går bakom hand så går den inte i rätt form. Hellre att den går lite framför lod och med bakbensaktivitet än bakom hand och "fuskar".

Senast ändrad:

Bakom hand är inte samma sak som bakom lod! En häst kan gå kraftigt bakom lod utan att för den skull gå bakom hand och ha släppt kontakten med bettet.

Jag tycker att det oftast hänger samman med hur man rider hästen, om man rider hästen i så öppen form som möjligt och den fortfarande svarar lätt på förhållningar och stannar i förhållningen fast jag lättar, kan den inte gärna gå bakom lod mer än möjligtvis tillfälligt om jag satt den i en övning som är jobbigare än den orkar med, då kan nosen dippas in bakom lod precis just då och då rider jag istället fram ur övningen så att nosen kommer fram igen, det blir liksom ett bevis för att det var för svårt, eller att hästen är för trött.

Om nacken är högsta punkt och hästen känns lätt, lydig, följsam och luftig i sin frambensaktion så är förmodligen inte hästen bakom lod. Om däremot nacken inte är högsta punkt, så måste ryttaren rida hästen med väldigt långa tyglar, längre ju lägre nacken är, för att den ska vara framför lod. Jfr när man skrittar av hästen och den sträcker på halsen och frustar och har sig. Inte många ryttare travar sina hästar i balans med så långa tyglar...

Tack för svaren, men fortsätt hjärna tipsa!! :bow:

En till fundering.... jag tycker det är förvånansvärt ofta man ser att hästar i de allra högsta klasserna går bakom lodplanet. Tror ni det beror på att det är mycket "svårare" att hålla nosen på rätt sida gränsen då det krävs en högre grad av samling?

I "lätt form" skall man väl så att säga aldrig "behöva" hamna bakom lod? Å andra sidan är det ju svårare i lägre klasser därför att ryttaren (och hästen) helt enkelt inte är lika duktig :crazy:

Jag tycker det känns som många hästar "dippar in" när man ställer/böjer dem (tex går in på en volt), även om det för övrigt känns som de mjuknar och trampar under sig bättre då. Är detta "normalt" eller gör jag fel...?

Jag håller med dig, bakom lod är inte samma sak som bakom hand. Bakom hand har hästen som sagt släppt kontakten med handen, men när hästen går bakom lod kan den fortfarande kännas fin i handen och fortfarande gå med bra stöd. Jag tycker också att det är jättesvårt att veta uppifrån, speciellt om det är marginellt. När man försöker titta uppifrån tycker jag man oftast får intrycket av att den är mer öppen än vad den egentligen är...Men det kanske bara är jag? haha Annars är ju speglar en jättebra hjälp. Men alla har ju inte tillgång till ridhus med speglar...

Det är svårt att veta exakt var man har nosryggen om man inte har speglar som man kan kika i ibland eller tränare. Jag tror tränare är det viktigaste instrumentet för både detta och annat man behöver komma tillrätta med. Och så småningom lär man ju sig hur det känns när nosen är exakt i lod (pratar heller inte om när de går ihopknökta).

Hur menar du då? Har man kontakt med hästens mun är det ju väldigt enkelt att placera dess huvud och nos mer där man vill än om hästen har släppt bettet

Ett tips kan vara att kontrollera att man ser hela nackstycket på tränset samt lite av pannluggen då har man lite lättare att se var hästen har placerat sin nos.

Det är ju ändå omöjligt att från hästryggen SE om nosen är exakt i lod om man sitter på ett normalt sätt, vill säga. Hästen kan ju gå korrekt i form och vara en centimeter bakom lod i alla fall, vilket även är svårt att se från marken. Om man ska vara exakt, alltså.

Nix faktiskt inte, inte om man har ett tränat öga.

Lånar knapp.....

Du känner om hästen går korrekt på tygeln genom att den svarar korrekt på hjälperna fra halvhalter -- eller inte.

mvh/T_B

Liknande trådar

R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 814
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 915
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar