Bakom hand resp bakom lod

Sv: Bakom hand resp bakom lod

Bakom hand: Hästen har inget stöd på bettet alls och krullar ihop sig för att komma undan.

Bakom lod: Hästen går med något för djupt huvud och har mulen bakom lodplanet, behöver inte betyda att den inte arbetar bra.
 
Sv: Bakom hand resp bakom lod

Bakom lod är när nosen är för långt tillbakadragen. Nosryggen lutar åt fel håll. Exempel på häst bakom lod:

bakomlod.jpg


Bakom hand är när hästen backar undan från bettet, man känner inte det där "suget" eller stödet eller vad man nu vill kalla det. Detta kan hända oavsett var hästen har huvudet! Exempel på häst bakom hand (men framför lod!):

bakomhand.jpg
 
Sv: Bakom hand resp bakom lod

Bra bilder och bra förklarat:)
 
Sv: Bakom hand resp bakom lod

Tackar. Jag kan lägga till lite mera bildtext också eftersom jag tycker att de fel som oftast hänger ihop med bakom lod och bakom hand syns bra på de här bilderna.

Bakom lod kombineras ofta med för mycket vikt på framdelen och oengagerad bakdel - syns tydligt på bild 1 där all vikt ligger på vänster fram. Hela bakdelen ser väldigt lätt ut och jämför man vänster framhov och höger bakhov (som bör lämna marken samtidigt) så ser man att höger bak inte alls är lika belastat. Hela hästen håller på att ramla framlänges.

Bakom hand kombineras ofta med sänkt rygg och kort, trippigt steg. Syns tydligt på bild 2. Hästen "trampar luft" i stället för att ta för sig framåt och hästens överlinje är så kort att man nästan kan bita hästen i öronen :o
 

Liknande trådar

Dressyr En till sån här tråd😅. Men om vi utgår från att vara i lod är nosrygg i 90 grader, vad är då 10% bakom lod? Läste nämligen i denna...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
11 261
Senast: Amanda_F
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag har haft många olika strategier under åren för att ta hand om bromsbett. Hästen är allergisk och får i stort sett alltid infektioner...
Svar
18
· Visningar
936
Senast: lundsbo
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 588
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp