Vår Volvo V70 hade lite strul med bakluckan. Den har inte heller något nyckelhål utan låset är helt elektroniskt. Första gången det hände så började den fungera igen nästan direkt och fungerade ett par år. Men när det hände igen så var det helkört att lyckas få upp den sen.
Min man lyckades söka sig fram på bil/Volvo forum att detta var ett vanligt "volvofel" och att det var kontakten jordkabeln som går från luckan upp i bilen som inte fungerade (vad av eller glappade). Han hittade även hur man öppnar bakluckan inifrån bagageutrymmet. Vårt inte så lilla problem var en 40 kg hundbur som tog upp hela bagageutrymmet så vi kunde inte direkt lämna in den till verkstan. Efter en del knölande med fällda säten, flytta hundburen mot baksätet och sen krypa in genom evakueringsluckan så lyckades jag öppna bakluckan inifrån enligt instruktionen i filmen han hittat.
Jag hittar tyvärr inte filmen och det är inte säkert att man gör på samma sätt i en V40 men jag hade en vass typ skruvmejsel/pigg som jag körde in i plasten till höger om låset från insidan och gjorde sedan en roterande rörelse åt vänster tills jag fick låset att öppna sig. Det gick oväntat lätt men då hade jag ju sett en film på hur andra gjorde innan.
Sen lagade min man jordsladden (det var nog inte helt lätt, innertaket fick delvis tas ner) och sen dess fungerar luckan.
Ska du inte laga sladden själv och det går att komma in i bagageutrymmet från andra hållet så kan du nog lämna in bilen, de vet nog vad som är fel och precis hur de ska åtgärda det. Även om man lyckas få upp luckan själv så kommer den ju troligen strula igen om den inte lagas.