Bakjäst...

Molin

Trådstartare
Ok, jag vet att det finns några trådar ute om just detta men jag tänkte fråga...

Jag ger min tös linfrö nu för att hon fick förstoppningskolik i vintras, jag ser att man även kan ge vanlig bakjäst som man köper i vanlig affär. Är det bättre än linfröpellets?

Jag har ett vblsto på 5år, vet dock ej vikt tyvärr :S
Hur mycket jäst skulle man ge henne och ska man ge det morgon och kväll eller bara morgon lr kväll :P

Tacksam för något svar =)

Sv: Bakjäst...

Alltså jäst till bakning kan väl aldrig vara sunt till en hästmage?!? det är inte foderjäst du menar då?

Jag vet ju inte orsaken till ts hästs problem så vad den behöver är svårt att säga.

Men om man vill förbättra/stabilisera floran i hästens grovtarm är Saccharomyces cerevisio= bakjäst den enda mikrob som det finns dokumentation på att det hjälper.

Foderjäst=Bryggerijäst består av en annan Saccharomyces variant. Man kan dock hålla för troligt att foder/bryggerijästen har samma effekt. HH

Jag vet ju inte orsaken till ts hästs problem så vad den behöver är svårt att säga.

Men om man vill förbättra/stabilisera floran i hästens grovtarm är Saccharomyces cerevisio= bakjäst den enda mikrob som det finns dokumentation på att det hjälper.

Foderjäst=Bryggerijäst består av en annan Saccharomyces variant. Man kan dock hålla för troligt att foder/bryggerijästen har samma effekt. HH

Åh vad det är bra med dig HH, som kan förklara allt så bra. Intressant det där med bakjästen - att det faktiskt finns dokumentation på att det hjälper. (även om det inte var första gången jag hörde om att man kan ge det)
Det ska noteras i mitt minne! ;)

Jag ger min tös linfrö nu för att hon fick förstoppningskolik i vintras, jag ser att man även kan ge vanlig bakjäst som man köper i vanlig affär. Är det bättre än linfröpellets?

Linfrö och jästen har två olika effekter så det ena kan inte utesluta det andra.
Linfrö - smörjer och lenar i tarmarna, milt laxerande = förebygger förstoppning.
Jäst - innehåller vänliga bakterier som tarmfloran behöver för att hålla sig frisk och därmed välfungerande.

Spelar det någon roll om jästen som tillförs är avdödad eller levande? Som jag förstår är det just detta - att det inte är bra att ge levande jästkultur - som brukar användas som argument mot att ge bakjäst. (Själv gissar jag dock att skälet till att foderjästen är avdödad är att man inte får sälja fodertillskott med levande jästkulturer. Och att det alltså inte har något att göra med om det är bra eller inte.)

Död jäst kan inte göra någon nytta.

Intressant att du tog upp det förresten. Jag ser att en del av de preparat som säljs faktiskt iinnehåller död jäst, det står så i alla fall. De studier - ca 15- som är gjorda på häst och bakjäst har alla använt levande kulturer. HH

Senast ändrad av en moderator:

Kan man ge torrjäst lika gärna som bakjäst i paket? Eller måste man tillsätta tex varmt vatten för att ge torrjäst?

Den som jag känner som ger bakjäst ger ett fjärdedels paket per dag (stora hästar).

Linfrö och jästen har två olika effekter så det ena kan inte utesluta det andra.
Linfrö - smörjer och lenar i tarmarna, milt laxerande = förebygger förstoppning.
Jäst - innehåller vänliga bakterier som tarmfloran behöver för att hålla sig frisk och därmed välfungerande.

Okey, så jag skulle alltså kunna köra med bägge? :P
Men alltså, hur mycket kan man ge av en sådant paket då?
Det är ju 50g i ett paket.. Kan man lägga undan resten av jästen
till nästa dag osv?

Okey, så jag skulle alltså kunna köra med bägge? :P
Men alltså, hur mycket kan man ge av en sådant paket då?
Det är ju 50g i ett paket.. Kan man lägga undan resten av jästen
till nästa dag osv?

I udnersökningen räckte det ju med 10g per dag (antar att det var stora hästar det testades på). Så jag skulle ge ca 1/4 paket per dag och spara resten till nästföljande dagar (det tror jag går alldeles utmärkt om det förvaras någorlunda svalt bara).

I udnersökningen räckte det ju med 10g per dag (antar att det var stora hästar det testades på). Så jag skulle ge ca 1/4 paket per dag och spara resten till nästföljande dagar (det tror jag går alldeles utmärkt om det förvaras någorlunda svalt bara).

Okey, ja men då tror jag att jag ska testa detta om det är ofarligt jag menar jäst i en butik, vad kostar de 1kr? Det är ingenting :P Är så rädd för att koliken ska komma åter och det är de sista jag vill..

Tack!!

Jag har också hört att jästen ska vara bra vid orolig mage. Jag har precis börjat ge det, 1/2 paket uppblött i betfor. Tror du det kan vara för mkt? Hon är mer eller mindre lös i magen var dag...Hon väger ca 350kg.

Ang avdödad jäst. Är ren bryggerijäst död? Läste på annan tråd att den var uppkokad och sedan torkad.

Liknande trådar

Hundhälsa Vår äldre hund (grönis) på 9 år som är väldigt kräsen i maten tycker att vår valps foder (Dogge professional puppy) är jättegott, han...
Svar
1
· Visningar
523
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 295
Senast: Bison
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 868
Senast: Lavinia
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
37 467
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka