Bakjäst, vill ha bevis!

Sv: Bakjäst, vill ha bevis!

Det blir aldrig för varmt i en kropp, tvärtom så är det perfekt i grader.

Men den överlever inte i kroppen. Då hade man inte behövt ge nytt hela tiden. Jag har förstått det som att jästsvamparna måste vara levande för att det ska fungera men att man sedan inte riktigt vet vad som händer. Jag har inte förstått det som att den egentligen är aktiv i tarmen. Det undrar jag om den skulle kunna vara (?).

Kl

Jag har fått för mig att den ger näring åt de duktiga små bakterierna som finns i tarmen... undrar vart jag har fått det ifrån nudå? :cool: *funderar vidare*

Precis, så är det. Levande hela vägen genom tarmen ut på marken.

Var har du läst det?

Jag tycker inte att det stämmer med hur jag har förstått det.
I nedanstående citat från nedanstående artikel förstår jag det som att den inte kan leva och föröka sig i kroppen utan att den bara lyckas överleva en bit dvs första delen av grovtarmen.

"The strain of S. cerevisiae used was able to reach and survive in the cecum and the right ventral colon of the horse but not to colonize them. Consequently, yeast additive should be provided with each meal to modify microbial profiles and fermentation patterns"

Effect of a preparation of Saccharomyces cerevisiae on microbial profiles and fermentation patterns in the large intestine of horses fed a high fiber or a high starch diet1
B. Medina*, I. D. Girard , E. Jacotot and V. Julliand ,2

http://jas.fass.org/cgi/content/full/80/10/2600

Jag förstår det som att jästen fortsätter leva hela vägen, men inte kan "bosätta" sig och växa till i hästens tarmsystem. Därför behöver det tillföras dagligen om det ska ha effekt.
Måste säg att jag är fascinerad av hur tålig jästsvampen är, stå ut med magsyra och annat mysigt!

kl

Hittade denna tråd eftersom jag undrar över en sak ni kanske vet svaret på :)

Är det skillnad på att ge foderjäst och vanlig bakjäst? Kokkofråga kanske, men borde inte foderjäst vara sämre eftersom den är torkad och inte lika "levande"? :crazy:

Jag förstår vad du menar med förvirrande.

B- vitamin produceras av mikroorganismerna i grovtarmen så om tarmfloran är störd på ngt sätt så är det möjligt att det kanske är bra att ge den B-vitamin som då kanskeinte kan produceras i tarmen, ingen aning. Men det hjälper alltså inte tarmen på ngt annat sätt. Utan det gör den levande jästsvampen. Om då tarmflorans balans blir bättre så fungerar tarmen bättre och mer B-vitamin kan bildas.

men det framgår inte av tidningsartikeln

:idea:

Tack för en lysande förklaring, nu slipper jag förvirringen :bow:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar