Bakjäst - hur mycket behövs för att täcka B-vitaminbehovet?

95johsv

Trådstartare
Min häst behöver lite extra B-vitamin. Vet inte varför men han fäller. Mycket! Funderar på om jag kan ge vanlig bakjäst för att underlätta för honom? I våras fick han ferratone, järn och b-vitamin. Men det vore lättare för mig att ge bakjäst eftersom effekten är dubbel.

Så kan vanlig bak-jäst räcka? Eller ska jag handla Ferratone?

Sv: Bakjäst - hur mycket behövs för att täcka B-vitaminbehovet?

Jag har gett min shettis (som har fång) sedan förra sommaren. Han fällde väldigt tidigt på våren :eek:vilket är inte så jättevanligt på shettisar, antar jag.
Han får detta blandat med lite lusern och linfröolja. Så jag tror att det duger med bara bakjästen!
Hur mycket ger du din häst bakjäst? Jag ger min kille 10gram per dag.

Hästar producerar sitt eget b-vitamin i tarmen, så egentligen ska det inte behövas alls:o. men de jag hört har gett vanlig bakjäst har gett ca ½ paket om dagen har jag för mig. Omöjligt att säga hur mycket brist din häst har eller om den ens har det, så det är väl bara att köra på en liten klump och se vad som händer:D

Jag har gett bakjäst i våras vid fällning och då gav jag 1/4dels paket om dagen. Men funderar på om det var lagom eller för mycket/lite.

Heidi Maria: Jo visst är det så, men jag tycker att han blir mindre öm i pälsen om han får lite extra B-vitamin. Men vill ju gärna ge det som bäst.

Hej!
Om du är ute efter extra b-vitaminer så har jag för mig att foderjäst innehåller mer b-vitamin än bakjäst. Bakjäst används väl mer om dom är dåliga i magen. Men som sagt, detta är vad jag har för mig, är inte helt säker...:)

Jag har lärt mig att hästen producerar B-vitaminet själv, men bara om hästen har svårt och fälla pälsen, är allmänt irriterad eller håröm (päls) och eller om hästen verkligen behöver det pga ngn anledning så kan man ge extra b-vitamin.
Mina har inte behövt få det eftersom de producerar det själva. Shettisen har fått bakjästen, och sedan dess har han väldigt tät päls,så ja jag tror faktiskt att bakjästen innehåller även b-vitamin.

Våran foderguru Helena Handberg kan mycket om detta och hon har skrivit en hel del om bakjästens fördelar.
Jag tror att bakjästen räcker och är billig och skonsam för hästens mage.
Min shettis vill jag helst inte ge en massa olika preparat bara för att hans mage ska stabiliseras därav bakjäst räcker, tycker jag.

Linfrökakan innehåller mycket b-vitamin, så detta kan man ge till sin häst. Min shettis fick det i vintras med bakjäst. Det har funkat bra!

Hade ett gammalt fullblodssto som lätt fick kolik-känningar. Fick tipset att ge ett paket jäst/dag. Det funkade bra!

ursäkta lite trådkapning, men detta var intressant tycker jag! det finns nämligen en b-ponny i mitt stall som ofta får kolikkänningar, enligt nån vet var det pga att hon står stilla för mkt (spilta inne och väldigt liten hage) och det ska naturligtvis åtgärdas, men kunde man kanske ge henne bakjäst ändå, för att minska risken?

Det är värt att testa! Men jag såg att jag skrivit fel o missat ett ord...

Det ska vara ett HALVT paket om dagen. Hon var drygt 1.60 hög.

jag har korsförlamningshäst som behöver bvitaminer. jag ger ett paket om dagen till henne. bättre att ge för mycket så det täcker behovet - de kissar ju ändå bara ut överflödet :)

Snarare skulle jag tagit träckprov på den ponnynför att utesluta kraftigt parasitangrepp.

ursäkta lite trådkapning, men detta var intressant tycker jag! det finns nämligen en b-ponny i mitt stall som ofta får kolikkänningar, enligt nån vet var det pga att hon står stilla för mkt (spilta inne och väldigt liten hage) och det ska naturligtvis åtgärdas, men kunde man kanske ge henne bakjäst ändå, för att minska risken?

och ge den betfor varje dag. Det är bra för magen det.

Vad är det du vill underlätta? Han verkar ju ha väldigt lätt att fälla eftersom han startar redan nu.

Senast ändrad:

mynta2: ponnyn är avmaskad. jag vet att dn kan vara angipen ändå, men eftersom det inte är min häst kan jag inte göra så mkt åt saken. men ska förstås diskutera det med ägaren nästa gång vi ses :)

bigganl: tack för tipset, men betfor får hon redan varje dag :) 5dl/dag, tror jag. de vågar inte ge mer med tanke på att hon är så liten (maxad b) och de är rädda att hon ska få fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 873
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Sytråden del 4
  • B12brist?