bakbenet hakar upp sig

C

calli

har hand om en liten ponny, Russ/Shetland, normalbyggd ca 10 år. Hans ena bakben hakade upp sig för ett tag sedan. Numera går han stelt med båda bakbenen och är lite ovillig, mer än vanligt då. Har även haft lite mindre upphakningar som gått över då man gått några steg. Någon som varit med om ngt liknande tidigare och kan tipsa mig om vad man gör åt det. Har bara kort masserat hans bakknän med Arnika men har ännu inte sett ngt resultat. tips någon?

Sv: bakbenet hakar upp sig

Förutom att rådfråga veterinär så kan du prova att ge stora mängder b-vitamin.
Att rygga hästen några steg kan göra att upphakningen släpper.
Har han gjort likadant hos förra matten/hussen? Vad sa veterinären då?

Det låter som patellaupphakning
Inget farligt va jag vet, min fd häst hade det han va (är nu)24 år å lever glatt pensionärsliv.
Häst som stått stilla ett tag, kan få sån där upphakning, det kommer å går i perioder.

Hästens bakbensanatomi är utformad så att hästen kan stå och vila med minimal muskelansträngning. Detta beror bland annat på att knäskålen (patella) tillsammans med sina ligament lägger sig på lårbenets kägelutskott och därmed avlastar muskulaturen. Ibland fungerar inte koordinationen riktigt när benet sedan skall böjas, knäskålen glider inte av kägelutskottet. Följden blir att benet låser sig - så kallad patellaupphakning. Detta fenomen är vanligast på unghästar och försvinner oftast när hästen mognat. Ibland återkommer symtomen på den vuxna hästen då denna av någon anledning tappat i kondition t.ex. i samband med skada.

Låter som patella uphakningar ...men det är ju svårt att bedöma ..en vetrinär kan bedöma det mycket bättre än vad vi kan utan att se hästen men som sagt innan...det låter som det. Hade en shettis på foder som hade det, vad jag har förstått är det vanligt bland shettisar. Det är något som är ärfligt. Om man har sin häst försäkrad innan upphakningarna konstateras kan man ta kontakt med vetrinär som kan bedöma hur allvarlig det är och sedan ta kontakt med försäkringsbolaget och prata om man får operera. Vet ej om försäkringsbolagen gå med på det i alla fall...men jag har hört om någon som fick göra det med sin häst. Kanske någon annan vet mer om möjligheten.

En vetrininär sa till mig att hästar inte har ont av det men att det känns obekvämt. Om det är sant vet jag ej men jag antar att vetrinärer vet vad de pratar om och shettisen verkade inte ha ont av det i alla fall.

Lycka till.
Jacky

Senast ändrad av en moderator:

För det första, tack för synpunkter och tips.

Och sedan för att svara er alla:
Ponnyn är lite av en "skräpponny" från utlandet som inhandlats av en hästhandlare och som slutligen hittat hem till oss. Har då naturligtvis inte hört om eventuella problem med detta innan.
Låter bra med b-vitaminer men vilken verkan gör dem?
Försöker i övrigt aktivera honom så mkt som möjligt. Upphakningen skedde på morgonen vid utsläpp och då han stått stilla inne i stallet över natten. Efter det har det ju hänt igen men inte alls så farligt men också då han stått stilla en stund.

Måste också fråga om det här med knäskålen, har hästens bakben knäskålar? Kan inte föreställa mig en knäskål på hästens bakknä men jag ska ta en djupdykning i anatomiböckerna.

calli skrev:
Måste också fråga om det här med knäskålen, har hästens bakben knäskålar? Kan inte föreställa mig en knäskål på hästens bakknä men jag ska ta en djupdykning i anatomiböckerna.
Jorå, det har de! Sitter högst upp på benet - framtill. Där virveln börjar kan man säga.

Mitt sto hade problem med såna upphakningar förra vintern/våren. Då stod hon för första gången i sitt liv på box hela nätterna och hade upphakningar kanske 3 ggr på en 2 månaders period. Bara på morgonen när hon skulle ut ur boxen, inte annars.
Veterinär kände på knäskålarna (o visade mig). Båda var lite "lösa", den ena mer än den andra. Jag ringde klinik och de sa att det ofta försvinner av sig självt med mer motion/muskler (hon var då inte inriden ännu). Nu går hon (igen) på lösdrift och rids o tömkörs. Än har problemen inte kommit tillbaka.

B-vitamin kan tydligen hjälpa; exakt hur fick jag inte veta. Men framförallt; mer motion och muskeluppbyggnad! Att min häst går ute dygnet runt tror jag är bra - då rör hon på sig mer även när inte jag är där och därmed förebyggs problemet.

Min rekommendation är att låta någon vet känna på knäskålarna så att det är just patellaupphakning det rör sig om. Lyssna sen på denne för råd. Lycka till med ponnyn!

Min inhyrning har detta just nu och vi fick rådet av vet att motionera honom eftersom han var grymt överviktig. Han trodde att det skulle försvinna av sig själv, dels när han blev äldre, men också för att han gick ner i vikt. Är hästen för tjock så får den tydligen lättare upphakningar. dessutom så ger vi b- vitamin och tokosel. Kontakta annars vet så kan han ge tips om just din häst.

Tycker också det låter som patellaupphakning.. Vet en häst som hade det ganska mkt och då också mest på morgonen efter han stått inne hela natten. Det blev dock mkt bättre när han värmt upp. Vi höll på väldigt mkt med liniment och masserade honom dagligen för att "hålla värmen" runt bakknät. Han blev behandlad av veterinär ett par gånger när det var riktigt illa och då blev han mkt bättre. Någon snackade om operation - patellaoperationer utförs inte så ofta numera för det är ingen garanti att det kommer bli bättre. Det kan till och med bli värre och det känns ju lite onödigt... Tänk på att alltid backa hästen när han får upphakningar - släpper fortast då!!

Patella upphakning är vanligast på unghästar å det mest troliga är att din häst alltid haft dessa för det brukar inte dyka upp bara sådär.
Rådgör med veterinär vad som ska göras.
Det finns alternativ att operera dessa men kostar ju ofantligt mkt pengar om man inte har en bra försäkring.De flesta hästar brukar kunna leva med upphakningar lite då å då men det brukar som sagt gå över när hästen inte är ung mer i vanliga fall.

återigen tack!
Känns som jag fått lite mer kött på benen, kommer att ha vetbesök snart.
callie

Ofantligt mycket pengar att operera??? vad är ofantligt mycket för dig egentligen??

Liknande trådar

Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 486
Hästvård Jaha då var det dags för nästa häst att bli dålig. Jag kanske inte ska ha häst :( Nu är jag gnällig och deppig men hoppas att jag kan...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 085
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
5 398
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Mitt stora kallblod har länge, eller iaf sen jag tog över honom ( lite över ett år sedan ) haft som en knöl på ländryggen, alltså som om...
Svar
4
· Visningar
1 533
Senast: fridiz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka