Bakben som "hakar" upp sig!!!

C

Cämz

Hejsan allihopa!

Detta kommer bli en märklig förklaring men jag hoppas ni förstår vad jag menar! :crazy:
Min haflinger vallack (11år) har sedan ca 3 veckor tillbaka, vid 3 olika ridtillfällen gjort något märkligt med sitt högra bakben. Precis som om det hakat upp sig så det är "segare" för honom att sätta ner det i stegen! Så det har blivit precis som han haltat 3-4 steg å sen ingenting mer! Känns på något vis som att han går på tåspetsen med höger bak... :confused:
Han har inte visat något alls i hagen å aldrig tidigare under de 3 åren jag haft honom, det har bara varit vid 3 olika ridtillfällen, vid ett av tillfällena hände det 3 ggr dom andra bara en gång, så det är ju absolut inte varje gång vi ridit som det har hänt!
Verkar som att bakbenet liksom hänger upp sig lite!

Någon som har varit med om detta????
Ska ringa vet. å kolla va dom säger men man kan ju alltid fråga på Buke me-finns ju så många duktiga människor här! :D

Tacksam för alla svar!

MVH
Cämz

Sv: Bakben som "hakar" upp sig!!!

Min första tanke är

patellaupphakning.

sök på det här i forumet, det finns massor av trådar om det

Jag skulle be veterinären kolla knäskålarna bak. Det kan vara en patellaupphakning vilket (om jag förstått rätt) handlar om att knäskålen "låser sig". Det är rätt vanligt på en del hästar när de är unga och i regel försvinner problemet när hästen blir mer musklad/tränad. Min tjej hade detta några gånger förra vintern då hon för första gången stod på box på nätterna (det hände alltid på morgonen). Nu går hon på lösdrift (igen) och rids mer och problemet har inte märkts mer.

Björk skrev:
Jag skulle be veterinären kolla knäskålarna bak. Det kan vara en patellaupphakning vilket (om jag förstått rätt) handlar om att knäskålen "låser sig". Det är rätt vanligt på en del hästar när de är unga och i regel försvinner problemet när hästen blir mer musklad/tränad. Min tjej hade detta några gånger förra vintern då hon för första gången stod på box på nätterna (det hände alltid på morgonen). Nu går hon på lösdrift (igen) och rids mer och problemet har inte märkts mer.

OK! Vad görs åt detta då? Kan ingenting om sånt här!
Men min häst är ju inte direkt ung å han är i bättre kondis än vanlig då vi körtränar (håller på att köra in honom) en gång i veckan, dressyrtränar en gång i veckan å rider i skogen ca 4 gånger per vecka...

Cronis skrev:
Min första tanke är

patellaupphakning.

sök på det här i forumet, det finns massor av trådar om det

Har läst lite nu å det låter ju tyvärr som att det skulle kunna vara patellaupphakning! :( Ska ringa vet å prata!
Fast jag hör inget klickande dock när det släpper... *hmm*
Ja, jag hoppas iaf att det inte är något allvarligt för någon operation e ju inget kul! :cry:

Hej
Har samma problem med min häst fast han har lite värre. Dessa problem brukar dyka upp när vår och vinter päls säsongen kommer igång. Pröva med dubbel dos B vitaminer 60ml med andra ord i ca 1-2 veckor smörj med arnika liniment (gelen) Var försiktig med ridandet ett tag det är inte kul om det låser sig helt. Det brukar försvinna av sig självt men var noga med att rida hästen i rätt form så att den bygger muskler ett dressyr pass till hade nog inte skadat att byta ut en av ute ritterna mot. Yrbin

yrbin skrev:
Var försiktig med ridandet ett tag det är inte kul om det låser sig helt. Det brukar försvinna av sig självt men var noga med att rida hästen i rätt form så att den bygger muskler ett dressyr pass till hade nog inte skadat att byta ut en av ute ritterna mot. Yrbin

Tycker dom flesta har skrivit att man ska rida mer?!
Ska genast öka upp b-vitaminerna!
Så du/ni tror det försvinner när pälssättning å så är "klart"???

Vad skumt att patella upphakningen kommer nu först.Det brukar komma när hästen är mkt yngre. :confused:

chrysler skrev:
Vad skumt att patella upphakningen kommer nu först.Det brukar komma när hästen är mkt yngre. :confused:

Ja det var de jag med tyckte var konstigt.... :crazy:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 316
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 611
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 778
Senast: Jamtland
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 874
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Sabotage?