bakåt bruten tåaxel, tips och råd

MissourisTopsanna

Trådstartare
Jag har ett 6årigt American curly sto med väldigt långa tår (bara frambenen) förmodligen har hon haft det hela livet. Hennes trakter är även framåtskjutna, har en bild på hennes ena framben på min blogg. Visst kallar man detta bakåt bruten tåaxel? Just nu verkas hon i tån och har tåriktande skor. Jag söker fler hjälpmedel och tips om hur hon ska skötas, tränas, lindas, alla möjligt för att få detta att slita så lite som möjligt på henne. Är det någon som har erfarenhet av en häst med detta problem? OM, blev det då helt bra när hovis fått jobba med det? Hur länge tog det? mm.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: bakåt bruten tåaxel, tips och råd

img_1073_175495620.jpg

Såhär ser hennes framhovar ut, med tåriktande sko på

Den brutna tåvinkeln är bara ett tecken på att hoven håller på att ändra vinkel, din hovis ser ut att ha koll på hur hoven vill växa.

Om hästen är frisk i övrigt så skulle jag rida på som vanligt för ju mer hästen använder sina hovar korrekt ju snabbare kommer rehabliteringen ta. För mitt russ tog det ungefär 3 månader för en ny hovkapsel att växa ut. Då verkades hon ungefär en gång i veckan och gick ungefär 1-2 h per dag för att använda hovarna ordenligt. Men då växer hennes hovar väldigt snabbt.

Normalt brukar hoven växa ungefär 2 cm per skoning så det är ju bara att räkna ut hur många skoningar som behövs innan du har ett bra resultat.

Den brutna tåvinkeln är bara ett tecken på att hoven håller på att ändra vinkel, din hovis ser ut att ha koll på hur hoven vill växa.

Om hästen är frisk i övrigt så skulle jag rida på som vanligt för ju mer hästen använder sina hovar korrekt ju snabbare kommer rehabliteringen ta. För mitt russ tog det ungefär 3 månader för en ny hovkapsel att växa ut. Då verkades hon ungefär en gång i veckan och gick ungefär 1-2 h per dag för att använda hovarna ordenligt. Men då växer hennes hovar väldigt snabbt.

Normalt brukar hoven växa ungefär 2 cm per skoning så det är ju bara att räkna ut hur många skoningar som behövs innan du har ett bra resultat.

Okej, jag hade gärna ridit henne, som det är nu tömkör jag bara och saknar ridning fruktansvärt mycket. Dock rådde veterinär att bara tömköra tills hovvinkel ser rätt ut, eftersom att när hon vilar går inflammationen som hon får pga av felbelstning ned, men direkt jag börjar jobba henne så kommer inflammationen tillbaka igen. Hon är ju även väldigt grön, har haft henne just över ett år och håller på att rida in henne. Så hon är omusklad och "vinglig", så jag vet inte om det också påverkar då att hon får så ont av denna felbelastning. För hon är ju inte halt på böjprov då hon vilat, men direkt jag jobbat henne några veckor visar hon hälta. Denna hälta är undersökt 1000 gånger och man kom fram till för några månader sedan att det berodde på hovvinkel, och då bytte jag till den hovis jag har nu. Dom tror att jag borde kunna börjar jobba henne lite lätt i januari, hovslagaren kommer ut för 3dje gången 1december.

Typ nått sånnt här kommer hoven se ut när den är färdig:
hov.jpg

Snyggt, vill att tiden rusar fram. Fotar henne efter varannan skoning, för att kunna se skillnaden ordentligt. Hoppas att det kommer till denna vinkel. Tror du att hon kommer ha fortsatt problem i frambenen efter det? Eftersom det förmodligen varit en påfrestning för hennes ben hela livet med denna vinkel.

Rätt många läsare på den här tråden, någon som har fler tips på vad jag kan göra mellan hovis besök för att "lindra smärtan" hon förmodligen har i benen? Något skydd som stödjer bra eller dylikt.

img_1073_175495620.jpg

Såhär ser hennes framhovar ut, med tåriktande sko på
När hela hoven har fått växa framåt så tror inte jag att det räcker med tåriktning.

Den måste ha gott understöd baktill för att inte hoven ska trampas ner i bakvikt- Trampa ner den understuckna trakten vidare.

Den måste oxå sänkas i tån så mkt som det går- korrigering. Den står fortfarande ej bra på sin hov- hoven växer ut likadant hela tiden.

Skos om ofta o man får stå ut med tappskor eller ha boots på.

7NAIL? Startade en tråd om detta för ett tag sen, och det jag har hört om det samt andras erfarenheter så skulle det kunna fungera här. Finns också en annan tråd där det blir diskuterat lite.
http://7nail.com/shop/Eng/frontpage.html

Genom att placera sömmar bak på hoven (nära trakterna) kommer det att minska det ökade slitaget på trakterna och de kan få chansen att rätta till sig när de inte slits felaktigt (pga ökad belastning). Man kan eventuellt också sätta en sko ovanpå om nu hästen är van vid att vara skodd.
Detta skulle vara ett bättre alternativ i och med att du faktiskt kan ändra hur hoven slits och få den balancerad när den också er oskodd, istället för att kila upp den bak så att den går rätt så att säga. För tar du av skon där så är ju hästens hov fortfarande obalanserad och låg i trakterna.

Annars är ju alternativet som axel säger att kila upp den baktill för just nu är den i för mycket obalans.

7NAIL? Startade en tråd om detta för ett tag sen, och det jag har hört om det samt andras erfarenheter så skulle det kunna fungera här. Finns också en annan tråd där det blir diskuterat lite.
http://7nail.com/shop/Eng/frontpage.html

Genom att placera sömmar bak på hoven (nära trakterna) kommer det att minska det ökade slitaget på trakterna och de kan få chansen att rätta till sig när de inte slits felaktigt (pga ökad belastning). Man kan eventuellt också sätta en sko ovanpå om nu hästen är van vid att vara skodd.
Detta skulle vara ett bättre alternativ i och med att du faktiskt kan ändra hur hoven slits och få den balancerad när den också er oskodd, istället för att kila upp den bak så att den går rätt så att säga. För tar du av skon där så är ju hästens hov fortfarande obalanserad och låg i trakterna.

Annars är ju alternativet som axel säger att kila upp den baktill för just nu är den i för mycket obalans.

Det med att kila upp den baktill låter väldigt vettigt! Ska absolut ta upp detta med min hovslagare och se vad han tycker. Innan han började sko på detta sätt frågade jag faktiskt om skon bara skulle "dölja" problemet, och om problemet skulle återkomma direkt skon åker av, han sa att hovvinkeln kommer att ändras. Vi har 5 veckors mellanrum nu, hon har bara haft en tappsko. Borde det vara ännu tajtare mellan skoningarna? Hon växer inte så snabbt så finns inte mycket att ta efter 5veckor ens.

Jag förstod inte riktigt det där med att placera sömmar bak på hoven, förklara gärna lite "enklare" så att en person som är okunnig om hovar och skoning förstår. Har nämligen alltid haft barfotahäst, det här är första hästen jag har måsta sko.

När hela hoven har fått växa framåt så tror inte jag att det räcker med tåriktning.

Den måste ha gott understöd baktill för att inte hoven ska trampas ner i bakvikt- Trampa ner den understuckna trakten vidare.

Den måste oxå sänkas i tån så mkt som det går- korrigering. Den står fortfarande ej bra på sin hov- hoven växer ut likadant hela tiden.

Skos om ofta o man får stå ut med tappskor eller ha boots på.

Jätte roligt med svar och tips. Det låter väldigt vettigt att lägga understöd baktill. Nu sitter skon vääldigt långt bak så det är som gjort för att trampa av sig. Men hon har faktikt bara lyckats trampa av en sko. Aldrig haft problem med tappskor. Hur gör man för att sänka tån? Just nu verkas hon baara i tån och lite på utsida då hon är utfluten. Vill veta allt så jag kan överösa hovis när han kommer nästa gång. Man känner sig så handlingsförlamad då hovlsagaren kommer då man faktiskt är alldeles för okunnig om sin häst hovar och om hovar och skoning överlag.

Det med att kila upp den baktill låter väldigt vettigt! Ska absolut ta upp detta med min hovslagare och se vad han tycker. Innan han började sko på detta sätt frågade jag faktiskt om skon bara skulle "dölja" problemet, och om problemet skulle återkomma direkt skon åker av, han sa att hovvinkeln kommer att ändras. Vi har 5 veckors mellanrum nu, hon har bara haft en tappsko. Borde det vara ännu tajtare mellan skoningarna? Hon växer inte så snabbt så finns inte mycket att ta efter 5veckor ens.

Jag förstod inte riktigt det där med att placera sömmar bak på hoven, förklara gärna lite "enklare" så att en person som är okunnig om hovar och skoning förstår. Har nämligen alltid haft barfotahäst, det här är första hästen jag har måsta sko.

Med tåriktarskon som du har nu så kommer hästens hov att ändras, det tar bara väldigt långt tid. Under ändringen så kan hoven kilas upp för att hästen inte ska behöva vänta på att få rätt balans i hoven. Jag tycker att 4-5 veckor är ett bra mellamrum, även om hoven inte växer så mycket så är det ju bra att kontrollera den ofta.

Med hänsyn till 7nail så fungerar det som så att det är en söm med en platta och en kant på som sätts längs med hovväggen. Kanten är så pass liten och filas ned så att den är jämn med hovväggen, så hästen borde inte kunna trampa av den. Sömmen placeras i sömlinjen och inte riktad för mycket utåt (precis som med vanlig söm vid skoning). Innan sömmen placeras, filas en del av hovväggen bort (ca. 0,5cm) till en lite grop så att sömmen sitter bättre. Resultatet blir faktiskt att sömmen sitter lite djupare i hornet så att en del av hornet måste slitas bort (1mm ca) innan sömmen tar emot.
När sömmen tar emot så kan ju inte hornet slitas mer och endast tåns horn slits. För sömmarna är slitstarka, och håller ca 4-5 veckor innan de måste bytas.
Om hästen är van vid att gå med sko så kan man sätta en sko utanpå. För enligt teorin så slits hoven mot skon om hoven felbelastas (ökat tryck på trakterna tex.). Så kommer 7nail att stoppa/minska slitaget och hoven får en chans att rätta upp sig genom att trakterna växer.
Prova att läs lite om det på deras hemsida, där finns många bra bilder!

Jag tycker det är bra du inte rider på han, framför allt om hästen tenderar att bli halt. Det visar ju att han påverkas av den bakåtbrutna tåaxeln - är dock inte alla hästar som gör det och kan därför ridas under tiden.

Jätte roligt med svar och tips. Det låter väldigt vettigt att lägga understöd baktill. Nu sitter skon vääldigt långt bak så det är som gjort för att trampa av sig. Men hon har faktikt bara lyckats trampa av en sko. Aldrig haft problem med tappskor. Hur gör man för att sänka tån? Just nu verkas hon baara i tån och lite på utsida då hon är utfluten. Vill veta allt så jag kan överösa hovis när han kommer nästa gång. Man känner sig så handlingsförlamad då hovlsagaren kommer då man faktiskt är alldeles för okunnig om sin häst hovar och om hovar och skoning överlag.
Där har du ett problem.
Hovisar sätter gärna på lite får korta skor iom att ägaren ogillar tappskor.
Om ägaren då dessutom väljer att sko om för sällan så växer hästen ur skorna- trakten får inget stöd, tån drar iväg o hela hoven "lägger sig".

nu har din hovis satt på sidokappor för att få tån att slitas ngt, men det blir endast marginellt. En öppentåsko ger slitage av tån samtidigt som skon har samma läge- understödjer baktill hela tiden- dras inte med framåt av tån.

Många hovisar menar att man ska ta bort den understuckna trakten. Problemet med det är att det sällan går att ta tillräckligt i tån iom att den är framskjuten- har fel vinkel.

Kilar mm funkar sällan o belastningen på trakten blir tyvärr större o även nötning av gummi/ plastmaterial.

En del försöker även lösa det med skor som är raka framtill- tja istället för att verka bättre.
Understödet bak anser jag vara ett måste.

Är hästen nyskodd?

Utlägget bak är OK i nuläget, men jag skulle vilja ha ngt mer eller ringsko eller helst öppentå.

då går det ganska fort att fixa till.

har sett många som gått som din hela livet fast de skos av JBV godkända hovisar.

Det där gamla att "hovväggen ej får röras" ställer till det. Nu har ju din varit på den:bow:

Verkar illa om den skulle vara halt pga detta o bara är 6 år:confused:

Stötdämpningen är i bottenläge o strålbenet mår inte bra av att gå i bakvikt.

det borde finnas skor i halvstorlekar o skor som inte är bredare( har sömhålen längre in) bara för att det går från storlek 3-4.

Senast ändrad:

Med tåriktarskon som du har nu så kommer hästens hov att ändras, det tar bara väldigt långt tid. Under ändringen så kan hoven kilas upp för att hästen inte ska behöva vänta på att få rätt balans i hoven. Jag tycker att 4-5 veckor är ett bra mellamrum, även om hoven inte växer så mycket så är det ju bra att kontrollera den ofta.

Med hänsyn till 7nail så fungerar det som så att det är en söm med en platta och en kant på som sätts längs med hovväggen. Kanten är så pass liten och filas ned så att den är jämn med hovväggen, så hästen borde inte kunna trampa av den. Sömmen placeras i sömlinjen och inte riktad för mycket utåt (precis som med vanlig söm vid skoning). Innan sömmen placeras, filas en del av hovväggen bort (ca. 0,5cm) till en lite grop så att sömmen sitter bättre. Resultatet blir faktiskt att sömmen sitter lite djupare i hornet så att en del av hornet måste slitas bort (1mm ca) innan sömmen tar emot.
När sömmen tar emot så kan ju inte hornet slitas mer och endast tåns horn slits. För sömmarna är slitstarka, och håller ca 4-5 veckor innan de måste bytas.
Om hästen är van vid att gå med sko så kan man sätta en sko utanpå. För enligt teorin så slits hoven mot skon om hoven felbelastas (ökat tryck på trakterna tex.). Så kommer 7nail att stoppa/minska slitaget och hoven får en chans att rätta upp sig genom att trakterna växer.
Prova att läs lite om det på deras hemsida, där finns många bra bilder!

Jag tycker det är bra du inte rider på han, framför allt om hästen tenderar att bli halt. Det visar ju att han påverkas av den bakåtbrutna tåaxeln - är dock inte alla hästar som gör det och kan därför ridas under tiden.

Okej, det är så svårt då man gärna vill se det i praktiken för att förstå fullt ut. Ska läsa på hemsidan och försöka få en bild av det så att jag kan ta upp det med min hovis.

Ja men nog tar det i hjärtat att bara komma och gå till en liten hage och ha en häst som är van att busa runt som en toka i storhage med andra. Kan det vara för tidigt att sätta igång henne försiktigt i Januari, då hon blivit skodd 4,5 gånger. Hovlsgaren kommer ut för 3dje gången 1december och ska då diskutera dessa alternativ med honom. Är lite rädd att hon ska få något kroniskt då det kommer tillbaka varje gång hon ansträngs lite.

Jag vet inte om detta är något som stödjer senor och ligament lite som slits pga av hennes hovvinkel, eller om det var ett meningslöst köp? Har det nu då hon tas ut på promenad eller tömkörs. Tänkte fortsätta när jag sätter igång henne i ridningen lite om det visar sig hjälpa.

Senast ändrad av en moderator:

Där har du ett problem.
Hovisar sätter gärna på lite får korta skor iom att ägaren ogillar tappskor.
Om ägaren då dessutom väljer att sko om för sällan så växer hästen ur skorna- trakten får inget stöd, tån drar iväg o hela hoven "lägger sig".

nu har din hovis satt på sidokappor för att få tån att slitas ngt, men det blir endast marginellt. En öppentåsko ger slitage av tån samtidigt som skon har samma läge- understödjer baktill hela tiden- dras inte med framåt av tån.

Många hovisar menar att man ska ta bort den understuckna trakten. Problemet med det är att det sällan går att ta tillräckligt i tån iom att den är framskjuten- har fel vinkel.

Kilar mm funkar sällan o belastningen på trakten blir tyvärr större o även nötning av gummi/ plastmaterial.

En del försöker även lösa det med skor som är raka framtill- tja istället för att verka bättre.
Understödet bak anser jag vara ett måste.

Är hästen nyskodd?

Utlägget bak är OK i nuläget, men jag skulle vilja ha ngt mer eller ringsko eller helst öppentå.

då går det ganska fort att fixa till.

har sett många som gått som din hela livet fast de skos av JBV godkända hovisar.

Det där gamla att "hovväggen ej får röras" ställer till det. Nu har ju din varit på den:bow:

Verkar illa om den skulle vara halt pga detta o bara är 6 år:confused:

Stötdämpningen är i bottenläge o strålbenet mår inte bra av att gå i bakvikt.

det borde finnas skor i halvstorlekar o skor som inte är bredare( har sömhålen längre in) bara för att det går från storlek 3-4.

Bilden är tagen kanske 1,2 veckor efter första skoningen. Hon har hunnit bli skodd en gång till efter det, och 3dje gången blir 1decemer, ska fota igen då och jämföra.

Du menar att det går snabbar att få till hennes vinkel? Kan inte detta vara något som skulle ge en påfrestning också? Jag tänkte om jag nu själv har gått snett hela livet, och så plötsligt slår man på en skena som väldigt snabbt får min fot i rätt läge, det skulle nog göra ont och bli en påfrestning för det senor muskler mm som inte är van att ta belastningen fast det borde? Det är bara min teori, att sakta men säkert ställa till något borde vara det skonsamaste? Även fast man måste gå och vänta och vara less. Sen kan denna teori vara fel! Jag är inte mycket erfarenhet av skoning och hovar. Försöker bara föra över det hur jag själv hade känt det i benen.

Hon är uppväxt på stuteri med väldigt många hästar, gått i gigantisk hage i 5år och inte blivit mycket hanterad alls förutom när man dragit igenom alla hästarnas hovar, dom var verkad efter någon slags barfotametod som kallas "vildhäst metoden" ? Hon kom till mig när hon var 5 år, och då märktes problemet då jag började be saker av henne, (var väldigt försiktig mest skritt och markarbete). Så det här året är första året hon blivit verkad och skodd regelbundet i sitt liv. Och egentligen bor man ju börjar verka fölen redan vid 3-4 månader eller?

Ska disskutera ringsko och öppen tå med min hovis och se vad han tycker om detta. Det känns bra att kunna komma med argument och förslag istället för att stå och se på handfallen och hoppas innerligt att hovlagaren vet vad han gör! Vilket dom bör göra :)

Står hästen illa är det bättre att snabba på processen.

Att den får normalbelastade senor o mjukdelar i hoven är bara en dag mindre av negativ belastning.

att däremot gå från förkortade senor är ngt annat.

Vildhästmetoden........ finns den fortfarande:mad:

Okej, ska ta upp dessa åtgärder med min hovis och se vad han säger.

Tydligen, minns att han sa att dom verkade hästarna efter den metoden, aldrig kollat upp vad det är för metod. Hennes felställning beror anntingen på att dom verkade aaalldeles för sällan elle ratt det var en kass metod helt enkelt,.

Det spelar ingen roll att det är just en barfota verkare som verkat hästen. Som någon sa tidigare i tråden så finns detta problem även hos jbvs hovslagare. Sen tkr jag inte det är någon vidare metod jag heller men men

Hur ofta skos hon om nu? Jag hade nog gjort det en gång i månaden för att de ska gå snabbare. Varför kan du inte ta bilder nu?

Rätt många läsare på den här tråden, någon som har fler tips på vad jag kan göra mellan hovis besök för att "lindra smärtan" hon förmodligen har i benen? Något skydd som stödjer bra eller dylikt.

Hej, hur ser din häst ut UNDER hoven? Du kan alltid behandla ev. röta i strålen. Väldigt många missar detta (även hovslagare).
Prova att ge djävulsklorot (antiinflammatorisk ört) ett tag?
Back on Track lindor på natten?

Hej, hur ser din häst ut UNDER hoven? Du kan alltid behandla ev. röta i strålen. Väldigt många missar detta (även hovslagare).
Prova att ge djävulsklorot (antiinflammatorisk ört) ett tag?
Back on Track lindor på natten?

Tack för tipset! Har en NH tränare här i närheten som säljer olika örter, ska höra med henne. Dock har jag mest haft problem med strålröta på våren och försommaren, brukar spraya med äppelcidervinäger och låta henne stå på torrtspån en stund, fick detta tips av en barfotaverkar, och det fungerade riktigt bra! Har just beställt hem Back on Track, aldrig använt förut. Men veterinären sa att det hjälpt de flesta hästar, hundar mm och att jag borde prova även fast det inte är medicinskt bevisat. Berätta gärna lite om Back on Track, har som sagt just beställt och det har inte hunnit komma hit ännu. Tänkte börja lina henne back eftersom hon vurpat i hagen för några veckor sedan, men sen fortsätta med frambenen, tänkte det kunde vara bra för hennes framben som slits och står ut med så mycket felbelastning?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka