Bajsar utanför lådan.

nangiialaa

Trådstartare
Jag har sedan sex månader tillbaka en katthane, fick han som kattunge (han är nu sju månader). För cirka en månad sedan fick jag en till katt som var fem månader då, alltså sex månader nu.

Den nya katten är ganska skygg men med mig går det bra nu eftersom han varit i mitt sällskap hela tiden. Katterna har kommit jätte bra överens enda från början och busar, leker, delar matskålar och ställer till fanskap tillsammans :)

Den nya katten ger mig dock ett smärre problem, han får för sig att han ska bajsa precis bredvid, utanför kattlådan. Han kissar alltid där och bajsar där ibland, men det är otroligt sällan. Hans förra ägare sa att han var helt rumsren, vilket jag tror eftersom han ändå kissar i lådan. Men varför bajsar han bredvid och vad kan jag göra för att göra något åt det?

Tacksam för alla sorters svar.
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Hur många lådor har du? Många katter vill inte bajsa och kissa i samma låda. Katter bör också ha minst varsin låda och gärna en till. Är de kastrerade? Om inte så gör det nu för det kan lika gärna bero på att katten är könsmogen.
Det är inte ovanligt att katter blir könsmogna vid fyra månaders ålder och man bör kastrera dem senast när de är sex månader. Vissa veterinärer gör det inte tidigare för att de tycker att det är pilligt men annars kan man kastrera katter ifrån fyra månaders ålder.
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Dem är båda kastrerade och har iofs bara en låda men den katten jag haft längst, han har alltid skött sig i samma låda. Frågade även dem som hade han innan om dem hade fler katter och hur många lådor dem hade och de hade två katter med till en låda så det borde inte vara bekymret...?
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Katters syn på saker o ting kan ändras över tiden och det är ingenting som vi människor garanterat kan förstå.

Jag rekommenderar dig att skaffa två lådor till och placera dem på olika ställen i hemmet. Gärna en öppen och en med huv med riktigt rikligt med klumpbildande sand i. Ett befäst göra-behov-utan-för-lådan-beteende är inget man önskar.
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Ja, skaffa en till låda, och ha mycket sand i så de kan gräva ner det ordentligt. tvätta lådorna ofta med klorin (gör att katten gillar att göra sina behov där). Han kanske inte tycker att lådorna är tillräckligt rena? :) Hoppas du får bukt på problemet!
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Han gör lika dant när det är nystädat i lådan så det är nog inte problemet :)
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Har precis börjat använda spån, bara för stt testa och det är ingen skillnad på någon av katternas vanor. Den katten jag har haft längst bryr sig inte om bytet och den andra bajsar utanför ändå. Innan använde jag dock ICA:s sand, tyckte den fungerade bra.
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Hej! Har också, lääänge, haft problem med en katt som bajsat utanför. Nu har vi dock kommit tillrätta med det (någon enstaka gång kan det hända att hon får återfall).

För oss var lösningen:

  • Sanden, hade Ever Clean även tidigare, men bytte till deras Multiple cat, kan verkligen rekommendera denna. Ever Clean är dyr, men dryg, så i slutändan blir det nog inte så värst mycket dyrare ändå.. Och MYCKET sand i lådorna :)
  • Lådor (flera såklart) - flyttat runt och till slut hittat perfekta lådställena :)
  • Mycket noggrann rengöring där katten har bajsat. Vi har skrubbat med citronsåpa (katter gillar inte citrusdoft) och sedan haft på ytdesinfektion och lite ättika. (Om katten känner sin egen lukt är det lätt hänt att den fortsätter gå på samma ställe).

I övrigt - se till att det finns tillräckligt med matplatser, vattenskålar, sovplatser osv, så att det inte behöver bli någon konkurrens katterna emellan. Och såklart - har katten ont någonstans? Dock tror jag att bajs bredvid lådan oftast är beteende-/rangproblem..

Hoppas det löser sig!

/Cello
 
Senast ändrad:
Sv: Bajsar utanför lådan.

Har precis börjat använda spån, bara för stt testa och det är ingen skillnad på någon av katternas vanor. Den katten jag har haft längst bryr sig inte om bytet och den andra bajsar utanför ändå. Innan använde jag dock ICA:s sand, tyckte den fungerade bra.

ICA:s sand är ganska grovkornig har jag för mig, i alla fall om man jämför med t.ex. Everclean och Extreme Classic. Ett sådant här beteende att bajsa precis utanför kattlådan kan ofta befästas av att man har använt en för grovkornig sand. Till skillnad från när katten kissar så trycker den ned baktassarna mycket mer när den bajsar och kattens känsliga trampdynor kan börja ömma av det ifall sanden är grövre.
Om katten gärna vill vara rumsren men ändå slippa uppleva obehaget löser den det på det bästa sätt den kan - bajsa precis bredvid lådan istället.

Om du vill lösa problemet så tror jag det bästa sättet är att skaffa en bra finkornig kattsand och ytterligare en låda eller eventuellt helt byta plats på den du har nu i samband med kattsandsbyte bara för att han inte ska tro att han fortfarande kan få ont när han går på den (nuvarande låda kan vara förknippad med obehag trots byte av kattströ). Om problemet nu beror på ett obehag vill säga. Men av den infon jag kan få här utan att besöka katten skulle jag tippa på det.

/Heulwen - kattbeteendevetare.
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Fråga: Fick du den första kattungen när han var 1 månad gammal? :eek: Katter ska vara 12 veckor (3 månader) fyllda när de flyttar från mamma.

Vidare till din fråga:
Kan det vara så att din första katt markerar lådan på ett sätt som den nya katten inte tycker om?

Jag skulle också testa med en mer finkornig sand i din situation. En av våra katter gick bra på all sand men en dag när vi hade använt grovkornig sand en period så sa han "nej tack" och gick inte på lådan mer. Då bytte vi till finkornig sand igen och det var inga problem. Han kan dock välja att bajsa utanför nu för tiden om han anser att lådan inte är ren nog, dock kissar han aldrig utanför (väldigt fisförnäm katt, får rengöra lådan 2ggr/dag), detta händer dock mycket sällan. Det kan ju vara likadant med din katt, att han anser att lådan är för smutsig?
Vår andra katt har aldrig brytt sig om hur sanden är och gör det fortfarande inte.
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Okey, får testa mig fram helt enkelt :) Ska se hur den nya reagerar lite på spånet eftersom jag precis börjat testa med det. Än så länge, ingen förändring men har bara haft det någon dag. Annars får jag köpa finkornig sand :)

Fråga: Fick du den första kattungen när han var 1 månad gammal? :eek: Katter ska vara 12 veckor (3 månader) fyllda när de flyttar från mamma.

Ja, jag fick han så tidigt (han var sex veckor) eftersom hans mamma blev överkörd och hans syskon tyvärr stötte ut honom i samma veva. Tragiskt men så är det. Nu är han dock den underbaraste lilla krabaten man kan tänka sig! :)
Lägger in en bild på han, bara för att man kan :P haha

394349_1724747576537_1773830088_886637_1221998326_n.jpg


https://fbcdn-sphotos-a.akamaihd.ne...4747576537_1773830088_886637_1221998326_n.jpg
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Kan tyvärr inte se bilden.

Vad hemskt med hans mamma! :( det var ju en himla tur att du fanns där att ta hand om honom då. :)
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Har precis börjat använda spån, bara för stt testa och det är ingen skillnad på någon av katternas vanor. Den katten jag har haft längst bryr sig inte om bytet och den andra bajsar utanför ändå. Innan använde jag dock ICA:s sand, tyckte den fungerade bra.

Vad hade katten för lådmaterial hos uppfödaren?
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

KL

Gick precis och funderade över detta. En av katterna (jag har två) har gjort det till en daglig syssla att skita utanför lådan. Alltid på samma plats i ena hörnet av dusch-delen i badrummet. Han är 11 år, har alltid varit innekatt och är en omplacering som jag haft i 1½ år. Detta beteende har han börjat med enstaka gång sedan kanske ett halvår tillbaka. Nu gör han det varje dag.

Har haft samma strö i ett år, pappersströet Toa-Lätt. Kan inte ha sand pga att denna katt har astma (symptomfri med detta strö). Enda förändringen som skett är att jag växlat till stängd låda för en månad sedan, men beteendet började alltså innan detta. Han gör nästan alltid båda behoven vid samma tillfälle, så det jag har tänkt är att han helt enkelt inte vill skita i lådan efter att han kissat i den. Men han har ju gjort det tidigare..?

Nu ska jag resa bort och någon annan kommer att ta hand om katterna åt mig ett tag. I mitt hem alltså. Och det känns inte helt schysst att lämna "problemet" utan att ha prövat göra något åt det.

Så vad är min bästa chans? Två lådor? Byta strö? I så fall - vad kan funka för en astmakatt?
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Jag tycker du ska börja med att skaffa två lådor till. En med huv och en djup back. Placera ut dem i hemmet så de inte är för nära varandra. Börja med det ströet du har idag.

En del katter vill inte kissa och bajsa i samma låda. En del katter kan absolut inte heller tänka sig att gå på samma låda där någon annan katt redan varit.

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Ställ en låda där han brukar bajsa. Man bör ha minst lika många lådor som man har katter och helst en till så att ställa dit fler lådor är nog det första du kan prova.
 
Sv: Bajsar utanför lådan.

Tack för tipsen! :bow:

Prövar med två lådor i badrummet till att börja med och ser hur det fungerar! Annars får jag sätta en tredje i lilla badrummet, men det gillar nog inte min inneboende (bor i trea varav han har ett rum med egen ingång o toalett). :angel:

Jag vill ju om möjligt begränsa kattlåde-området till just badrummet. Vill inte, genom att placera ut lådor i övriga rum, få pusen att börja skita även utanför dessa lådor... Det är ju skönt på det viset att han än så länge håller sig i badrummet. :)
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 549
Senast: Bapelsin
·
Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 301
Senast: Otherside
·
Katthälsa Jag har ett dilemma. Båda mina katter har börjat med att bajsa utanför lådan, och jag vet inte vad jag ska göra åt det. Den äldre katten...
Svar
5
· Visningar
1 330
Senast: Sasse
·
Övr. Katt Jag har en kastrerad honkatt som blir 14 år i sommar. Ialla år har hon gått på lådan och har aldrig kissat eller bajsat utanför. Hon har...
Svar
3
· Visningar
1 832
Senast: Fideli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp