bajsar mycket när hästen jobbar

lovehorses

Trådstartare
Jag har ett varmblod som jag tränar då.
Man jag har konstaterat en sak nyligen. När hon arbetar,longering ridning m.m. barjsar hon mycket. Ex jag longera henne igår tror hon bajsa tre gånger på 30 minuter.E det så att hon sparar allt bajsande till träning eller släpper det några spänningar.

Är det någon som har ett klokt svar?!

Sv: bajsar mycket när hästen jobbar

Min häst basjsade otroligt mycket (5-6 ggr på 1h) när han "jobbade" då jag köpte honom. Efter grundlig utredning visade det sig att han var halt på tre ben och hade många spänningar och låsningar, han tyckte att ridning gjorde väldigt ont och blev också stressad av det. Nu i dagsläget är han helt frisk och fin och bajsar vanligtvis någon gång per ridpass på ca 1h.

Min häst är sådan att hans mage reagerar STARKT på stress, smärta och ovana sitationer. Det är något jag lärt mig med tiden. Många hästar är ju så, precis som människor.

Jag säger inte att en häst nödvändigtvis behöver vara stressad eller ha ont/spänningar/låsningar för att bajsa mkt under jobb men mina erfarenheter med min häst säger mig att när hans mage går igång ordentligt är det något fel.

Säkert kan det också vara så att magen går igång mer när hästen arbetar för att musklerna aktiveras genom hela kroppen och cirkulationen kommer igång.

Jag har också funderat på stressen.Hon är ju ett varmblod.
Hon har nyss flyttat hem till mig, har varit inackorderad tidigare.På de stallet var det mycket spring av olika personer, där kunde hon väl aldrig slappna av.Vi var där ca 3 månader å hon bajsa ofta under träning.
Får se om det blir bättre här nu när det är eget stall hon är i, det är inte många som springer där.....

Vår ena häst bajsar alltid tre gånger i början av ett träningspass, i samband med att hans magmuskler börjar arbeta.
Samma sak med mitt sto, men hon bajsar bara en gång.
Ingen av hästarna är nervöst lagd eller har några spänningar.

Immer

Vänta och se tycker jag. Dock tycker jag du ska hålla lite extra koll på det, för det är faktiskt inte helt vanligt att bajsa jättemånga gånger under en halvtimme.

Tycker hästar kan vara väldigt rutinmässigt lagda när det gäller att bajsa/kissa i samband med träning. I alla fall uppfattar jag många hästar som så.

Mina egna har mkt strikta rutiner för hur/när de bajsar/kissar. Valacken har till och med gått så långt att han "revirmarkerar" på de ridvägar vi ofta rider på, på speciella ställen. Stoet kissar alltid vid mat, och valacken kissar/bajsar alltid i början eller slutet av ridpasset.

Det är ju praktiskt när de har rutiner, då ser man lätt avvikelser. Därför är det bra att iaakta så att man lär sig just sin häst eventuella rutin. :)

mitt varmblod var så i början när jag fick henne. Bajsade två gånger i stallgången, och minst tre gånger per ritt, och ritten varade oftast mellan en halvtimme och timme endast då hon var ur kondition när jag fick henne. men detta har hon slutat med ny,dock bajsar hon tre till fyra gånger under tiden hovslagaren skor henne, men det tror jag beror på att hon har varit med om en del dåligheter med hovslagare så hon är lite nervös..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 298
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 851
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 184
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17