Bajsar i höet!

Royal_724

Trådstartare
Inte en aning vart jag skulle lägga tråden, men i alla fall!

Har en liten shettis som bajsar i höet.
Provade i början att flytta på höet, men spelade ingen roll vart jag la det utan att hon bajsade i det!
(Hon har höpåse numera.)

Undrar om det finns någon där ute som är duktig på hästens beteende och vet varför hon gör detta!?

Sv: Bajsar i höet!

För mycket hö?

Jag vet en häst som fodrades med gigantiska mängder hö. Han åt det han behövde, sen använde han resten som toalett.

Hästar tycker det är mysigt att kissa o bajsa, där det inte sprätter upp på
benen..och förmodligen tyckte han att höhögen var tillräckligt tjock, för att bajsa i, så att det inte skulle skvätta upp.
En av mina, brukar använda höet som kisställe, om det inte är tillräckligt med
spån i boxen..och så gillar han att trycka upp rumpan i väggen och bajja, så att det långsamt "rinner" ner längs väggen..
Eller så kan det ha med revirbajseri att göra..dvs att han vill att bajjet skall
vara så högt upp som möjligt, ju högre upp, desto högre rang..
Hästar brukar ju kunna bajsa på varandras högar, för att tala om, att det är de som bestämmer...
Det är min teori

Reviret har jag funderat på om det är!

För lite spån tror jag inte, då jag är känd för att va rätt frikostig med spån.

Detta är en häst som tidigare aldrig sett en människa.
Hon är 2 ½ år nu, och har det senaste halvåret fått lära känna människan. Och det har tagit en tid att få henne att lita på en.
Så det är därför jag funderat på om det är ett litet revirmärkande hon gör.

Jag har en shettis med vad som verkar vara liknande erfarenheter som din och som också bajsar i höet. Jag har haft henne nu i drygt två år.

En grej jag testade och som funkar i vågor, har en liten tillbakagång nu men det brukar funka. Jag lägger in hästkompisens bajs i det hörnet jag vill att hon ska ha som toalett. Ock så skiter hon där!

Förutom nu då.. Nu funkar inte det iheller. Men du kan ju testa och se om det hjälper!

För mycket hö?

Jag vet en häst som fodrades med gigantiska mängder hö. Han åt det han behövde, sen använde han resten som toalett.

Låter som en trolig förklaring Försök att ge lite hö åt gången och ge många gånger istället. Samt dra ner högivan en del. Annars är hö häckar ett bra alternativ mycket lite spill på höet med.:)

Det första min dam gör när hon kommer in i boxen är att bajsa i höet, så tror inte det är pga för mycket hö.
Hon äter ju upp allt hon får i höpåsen. Hade det vart för mycket hade hon lämnat.

Och det är endast inomhus hon gör det.

Men jag tycker inte ½ kilo hö låter som något som är för mycket och som går att dela upp på flera gånger...

inte för att jag vet vad det beror på, beteendet...

Jag har en shettis som gör lika.. Eller så använder hon sitt hö som säng..... Hopplösa odjur:D.. Hon har fri tillgång till hö. Men hade det inte i början men agerade lika ändå. Nu bryr jag mej inte för hon går på lösdrift. Bara mockar ut det värsta hö´t ur skyddet som är ner bajsat.

Inne får hon ha hönät.

Nä, lite svårt. Detta är vad hon får på kvällen när jag plockar in dem för natten.

Och eftersom hon inte gör det ute så tycker jag det är lustigt.

Piri har ju bara gått på lösdrift innan, så kan kanske va efter det.

Kan vara så. Går de ute dygnetrunt med fri tillgång så är de väl inte "rädd" om fodret som om man portionerar ut...

Det jobbig med min shettis är att hon behöver varje uns av sitt hö. Är lite mager men på väg uppåt....

Jo, då är det nog reviret, om du är frikostig med spån. Mina två, som är rätt jämnstarka i sin rang (dock ej kroppsligt), springer o kackar på varandras högar hela dagarna, blir iallafall lätt att mocka ur hagen;)...
Han kanske försöker utmana dej, och vill göra upp om vem som är högst i rang;)...

I boxen vet hon att hon kan bestämma.
När jag fick henne gick hon varken få tag på eller komma i närheten av. Och boxen var och är enda stället som hon vet att hon kan skydda sig från mig genom att vända baken till. Så kan nog vara att visa att boxen är hennes revir.

Om du läste inlägget ordentligt så kanske du ser att hon har en höpåse!
Dock så undrade jag varför hon gör så här!

Liknande trådar

Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
534
Senast: slant98
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
298
Senast: Lavinia
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
579
Senast: MiniLi
·
  • Låst
Hästhantering Jag har två döttrar som tävlar och tränar sina ponnyer i hoppning, vilket kräver en del resande med häst. En av våra ponnyer hatar att...
Svar
9
· Visningar
1 882
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V