Bajsar hel havre??

charmant

Trådstartare
Min påller bajsar ut hel havre,,,varför blir det så?Ska jag gå över till krossad havre?Han kan ju inte ta upp allt jag ger honom om det kommer ut en hel del i skiten?Tacksam för svar.
 
Kanske borde du börja med att kolla hästens tänder ? Han kanske inte kan tugga havren ordentligt.

Annars kan det vara så att din häst äter för "fort" dvs kastar i sig maten, testa i så fall att lägga en sten i krubban tillsammans med maten.
 
Somsagt kolla tänderna...

Min häst åt sin havre för fort så vi la en (ganska stor) sten i krubban. Han slutade då med detta och nu har han ingen sten och äter lugnt och sansat :)
 
Det är fullständigt normalt att det kommer ut osmälta havrekorn. Jag tror att det är om det finns mer än 200 havrekorn per kilo hästbajs som man kan börja bli orolig.

Även om du ger krossad havre kommer det ut en hel del osmält. Det syns dock inte lika mycket, eftersom de krossade havrekornen tar åt sig av "bajsfärgen".

Immer
 
Som inlägget ovan skrev är det normalt att det kommer ut en del havre, men har du kollat på havren att den verkligen är intakt? Mina hästar äter helhavre och det kommer givetvis ut litegrann som inte kroppen tagit upp, de äter ändå lugnt och avkopplat, men tittar du närmare på havren finns inget innehåll kvar, förstår du? Det ser ut som om havren är hel fast vid närmare koll är det bara skalet kvar.
 
1 kg helhavre innehåller 200-250.000 kärnor. Hur många kommer ut i bajset (alltså kärnor, inte bara skal)? Bara att slamma upp en bajshög och räkna :D
 

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
459
Senast: Linda_A
·
Hästvård Vi har stött på lite funderingar med vår häst. Han har varit spänd i ryggen och behandlades för detta. Veterinären var inte orolig utan...
Svar
0
· Visningar
520
Senast: slant98
·
Hästvård Idag var vi iväg på klinik och känner bara att jag skulle vilja ventilera mig lite. Se om fler kanske har liknande problem? Veterinären...
Svar
0
· Visningar
280
Senast: Zevzan
·
Övr. Katt Ja. Nån gång ibland hade väl inte varit hela världen men hon har verkligen vår grusgång/parkering som toalett. Det är svårt att ta sig...
2
Svar
30
· Visningar
3 118
Senast: SaraXX
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Dressyrsnack 17
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp