Bajsa snyggt i boxen!

A

Ankiesen

Har en virrmadam i stallet som är 6 år i år. Hon har alltid varit lite stökig å bökig me boxen. Hon skrapade i spånet å rörde till mest hela tiden. Nu har vi kommit så långt att hon är lugnare i boxen. hon skrapar inte osv MEN hon lägger sina bajsar lite hur som helst! Sen när hon går runt å ska kissa (för det gör hon på ETT ställe) då spralar hon ut högarna....

Hur ska jag gör? Hur får jag henne att bajsa på ett ställe? eller ännu bättre hur får jag henne att fatta att om hon bajsar mot väggen så går hon inte i det å då får jag det lättare? Snart får hon mocka sin egen box...

Suck å stön / Ankie

Sv: Bajsa snyggt i boxen!

Varför försöka ändra på hästens vanor?
Att mocka hör till! Även om hästen är en gris!

kan man ändra ngt till sin fördel så man får mer kvalitativ tid till just hästen då varför inte?

Min andra bajsar i högar längst väggen... så varför inte hon?

För att hästar har olika vanor och gör saker på olika sätt.
Jag tror inte ens det är möjligt att ändra på sånt beteende. :smirk:

Har en herre som är av samma modell. Man bajsar och rör runt ordentligt........så matte får krypa på alla fyra a' la arkeolog och leta bajs :devil: Finns nog inget att göra förutom att se till att tiden dom står i boxen inte blir för lång och tråkig. Har min herre inne 6-8 timmar och då får han 6 kilo silage att sysselsätta sig med. Likt förbannat ser det ut som ett....nej två bombnedslag i boxen!! Varmblodssyndrom??

Sen har vi herre nr 2. Där mockar man på 5 minuter. Han bajsar i hörnen och boxen ser nästan orörd ut. Pedanten alltså. Hans fodervärd bör skatta sig lycklig. Det är en Welsh cob......go som en sockerbit. Lämnade nog ut fel häst på foder........hmmmmm.....

Herre nr 3 bajsar lite här och där..................MEN högarna ligger oftast snyggt å prydligt där dom landat!! Däremot är han en pissnisse. Han har sina rutiner oxå. Innan han hälsar på mig eller bryr sig om frukosten måste han kissa! Det är min dotters Welsh cob modell D-ponny.

Vissa mockar på 5 minuter andra på 1 timme........jag hör till den sista kategorin. Hade honom på torv innan och det var lättare och mocka. Man silade igenom rubbet helt enkelt! :crazy: Tänk om man kunde lära dom å bli rumsrena......eller skita i en hink!!!!! :banana:

ja, kan de pricka krubban eller till o med vattenkoppen så borde du ju kunna bajsa i en hink!! :)

Ha ha.....så sant så!!!!! Man kanske kan hänga en plastkasse under svansen?? :D

öjh va smart, en ikea kasse, med ena snöret fäst i svansen och sen det andra mellan bakbenen och där får man ha en gjord runt så den också går att fästa!:idea:va lättvindigt;)

man KAN lära dem att bli rumsrena, finns en gubbe i göteborg som har rumsrena hästar, men det blir ju ett himmla pass tyvärr.

Ja just det.......såg nåt program där det var en gubbe som ställde fram en hink när hästen skulle kissa......som du säger, ett jäkla passande. Spånade vidare om plastkassen. En sopsäck vore bra! Sen är det bara att försegla och sälja som gödsel till våren :banana:

Hejsan...

Det finns teorier om att man kan lära dem att hålla sig till ett hörn eller hög...Jag har inte provat det själv men kanske värt ett försök?

Det är att lägga in lite bajs från en annan hsät där man vill att hästen ska bajsa. :idea:

Skulle dock kunna tänka mig att det funkar bättre på unga hästar samt på valackar. :confused: ...då unga hästar fortfarande inte har utvecklat sin fulla personlighet samt att hingstar (som valackar en gång alla ha varit) oftast väljer att bajsa där någon annan har bajsat först för att markera revir...

Kanske värt ett försök!?

Lycka till! :banana:

Boy of Joy skrev:
Varmblodssyndrom??

Inte här i alla fall ;)
Min vbl-valack lägger sitt avfall i en snygg hög intill väggen och kissar alltid på samma ställe vid brunnen :D så att mocka till honom går snabbt. Dock var han inte sån i början för då la han dom överallt, vet inte varför han blev så renlig sen..
I Hbl-stoets box däremot får man leka kacka-detektiv. Begraver högarna under halmen i hela boxen (14 kvm) ;)

Fölisarna är jätteduktiga, bajsar nästan bara där det inte finns halm (precis innanför boxdörren)

Fbl-valacken jag hade sprätte runt värre än jag vet inte vad. Bajs-partiklar över hela boxen :smirk:

Senast ändrad:

Det där kan jag faktiskt tro på. Förut när jag hade två hästar så hästen som stod i "stora" boxen grisade ner något fruktansvärt men hästen som stod i lilla hade väldigt prdyligt. När vi sen fick byta huxflux så blev det tvärtom trots att hästen som fick byta så blev det tvärtom, kanske en ren tillfälligthet men iom att hästen som fick byta från liten till stor alltid varigt väldigt resnlig av sig så tycker jag det låter vettig!

Min häst skiter längst bak i boxen, väldigt prydligt. Och sen rör han det inte.

jo jag tror oxå att d fungerar bäst på hingstar el val m mkt hingstkaraktär. (min val funkade d itne på han e för mesig...stallets lilla bög m rosa tofflor å lerinpackningar å allt sånt...).

Jag provade en natt m bajs i ett hörn fr en annan häst för ett tag sen...märkte ingen skillnad dagen e å sen har jag glömt det...d jag tror är att hon e lite för självupptagen (får man säga så om sin ögonsten?) för att bry sig... Hon verkar lixom inte förstå vissa grejer. typ att hennes fötter inte är de smidigaste i sverige osv... Humma.

Funderar p åå ringa en psykolog som ajg kan skjutsa mina två små t å så kan de få ligga på hans sofflock å verätta om sin barndom...den ena va så deppig i dag att jag höll på å gå i tusen bitar av oro å den andra hon lever bara i sin egen lilla värld... Varför har alal andra sånna dära normala hästar? (så verkar d ju allti men alla vi har våra små problem...)

Kram ANkie

Alla vanor härstammar fr ngt. esom hon kunde gå fr bajsmalande å tillplatttande pissmärr t en som vissa dar har fint i boxen tror jag d funkar att bryta ett mönster. vi kan ju trots allt ta en oinriden treåring å sen när den e 6 år rida både d ena å andra... Så varför inte? Man måste bara få dem att förstå på ngt sätt... :(

boxen (14 kvm) ;)

WOW!!!!!! Snacka om paradis!!

Min vbl-valack är renlig och pissar på samma ställe varje gång och bajsar mot kanterna.
Annat var med min förra korsningsponny (fbl/conn), han spridde ut bajs, hö över hela boxen...

Senast ändrad:

Boy of Joy skrev:
Ha ha.....så sant så!!!!! Man kanske kan hänga en plastkasse under svansen?? :D
Uppfinningen finns redan! :D Men inte för att använda i boxen, utan för att ha när hästar körs i stadsmiljö.
Man fäster den i selen, hästen bajsar i den och när man kommer till ett lämpligt ställe tömmer man påsen :angel: , för det får inte plats mer än 2 bajshögar i den.
Allt går att köpa. :banana:

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 837
Senast: Twihard
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 266
Senast: MML
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 101
Senast: Hermelin
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 371

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka