bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

Tokmaja

Vi försöker ju få sonen att sluta med blöjor.
Kissandet går jättebra och förrutom några små missar som såklart kan hända så säger han till och allt är frid och fröjd. :)
MEN när det kommer till nr 2 är det svårare...
Han bajsade av "misstag" förra helgen på toa, den utlovade mutan inhandlades snabbt :smirk: och vi tänkte att nu kanske han kan börja försöka lite mer...
Men nejdå.

Vi vet när han tänker bajsa för han går och gömmer sig, kan tom säga att han ska gå och gömma sig, men att då lyfta honom till toa är kört, för han skriker som en stucken gris i högan sky och det låser sig och det kommer inte en plupp på toa ens... och vi vill ju inte att han ska ha förstoppning heller.
Som en dag förra veckan när han hade kalsonger hela dagen och när han väl la sig och skulle sova började han gråta över att han hade ont i magen, tog ner honom på toa, men inget kom ju men hans mage var stenhård.
Vi fick helt enkelt sätta på honom en blöja och så sa jag till honom att gå och gömma sig, så det gjorde han och gisses så gott han somnade efter rengöring *s*.

SÅ nu står vi här inför det lilla "problemet".
Nu i julhelgen har han börjat förstå att han kan fråga efter en blöja och då har vi satt på det och han går undan och bajsar, för att sedan klara sig med bara kalsonger resten av dagen (natten har han blöja för säkerhetsskull, det är sällan det kommer något i den numer, går i perioder).

Är det fler som har haft barn som gjort såhär och hur har ni vänt på trenden så att bajset kommit på toa istället, vi har gjort upp med honom att innan blöjan så måste han testa att sitta på toan, går det inte så får han blöjan och det verkar han vara nöjd med...
Men det känns ju lite "fånigt" att behöva dra på en blöja när han så uppenbart känner när han är bajsnödig och tom talar om det för oss!! :crazy:
Men vi kan ju inte binda fast honom på toaletten...
Hur har ni gjort??
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Min dotter var så där när hon var liten. Jag lät det bara vara så löste det sig av sig själv. Nu vet jag inte hur gammal din pojke är men det löser sig nog om man bara låter han ta det i sin egen takt.
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Jag har låtit sonen bajsa i blöjan så länge som han ville.
Det går över av sig själv med tiden.
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Jag säger som dom andra - det slutar när det slutar.

Vår yngste sons kompis ville absolut inte bajsa på toa. En dag hör dagmamman "polarna" inne på toa diskutera det hela...
-Bajsar du på toa?
-Jaa
-Varför det?
-Vet inte
-Jag vill inte göra det
-Nähä
-Är du klar snart?
Efter denna "diskussion" så testade kompisen toabajsning och så småningom så var det inga problem....
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Jag skulle låta honom bajsa i blöjan, det löser sig med tiden. Det är sällan de vill använda blöja när de går i skolan ;)
Jag har sett för många barn med återkommande förstoppningar där föräldrarna stressat på med "potträningen".
Går han på potta eller toa?
En kompis till mig hade det lika som dig. Hennes barn började tillslut med att bajsa i pottan (hon hade hela tiden kissat på toaletten). Kanske för att hon satt "bättre" på pottan, stadigt med fötterna i golvet osv?
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Ta det lugnt, det där ger sig med tiden. Stressa honom inte bara, det blir det bara värre av.
Mina barns kusin var så där när hon var liten, men efter ett par år så gick hon på toa som alla andra, så misströsta inte.
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Han vet ju och kan kontrollera bajset det är ju det viktiga.
Det är svårare att lära sig bajsa på toa än att kissa för kisset syns inte.
Bajset är något som barnet "förlorat" från kroppen och de klarar inte att förstå vad det handlar om. Ta det lugnt med tiden förstår han vad bajset egentligen är, nämligen skräp.
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Ja, vår son var sådär. Tyvärr så stressade vi för mycket. Han blånekade att bajsa i toa. Blöja skulle det va. Som vi joxade med honom. Fy vad dåligt samvete jag har för det ibland. han fick ju ochså mycket riktigt förstoppnig och vi fick använda klyx som han hatade. Det kändes som ett övergrepp att tvinga in det.
Till trådskaparen:
Låt din pojke skita i blöjan tills han själv vill sluta.
Läste någon spalt där en barnpsykolog berättade att det kunde vara ett slags trots. Barn som inte blir så där trotsiga, kommer på att det där med var man ska baja någonstans..........det kan bara barnet själv bestämma! Smart av dom va!!:)
gulan fd.gulla
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

Är inte han så gammal snart att bajs blir ROLIGT?

(Vidar bryter ihop av skratt så fort man säger "prutt" typ - gissa om pruttkudden var en poppis julklapp :p )

Skit (!) i hans blöjbajsande, låt honom få göra som han vill men förklara det roliga med bajs och hur kul det låter när det pluppar i toaletten ;) Strunta i era privata sfärer (men respektera hans) och låt honom följa med er på toa och fnittra åt bajsandet och titta på resultatet :D :D :D

Förr eller senare kommer han vilja göra som ni gör, om ni inte gör en "grej" av blöjbajsandet.

Vi som har lite ( :angel: ) bajshumor i familjen hade en unge som bajsade på toan innan han var torr :D
 
Sv: bajsa i blöjan... äkta barntråd *s*

*s*
Han är 3½ för övrigt.

Vi har försökt att locka med att det "ploppar" roligt på toa :D , han är ju nästan alltid med mig på toa (ska man vara själv ska han väl sova tror jag... :smirk: ) så han har ju inblick i hur det "fungerar" :smirk: .
Han har tom varit med sin yngre kusin med på toa när han bajsat utan att visa det minsta intresse själv.

Och bara för att jag sa att det går så bra annars så har han både kissat och bajsat i byxerna idag.. :crazy: MEN det var under vild lek först och sen var han extremt trött så det var väl mer vårat fel som inte var aktsamma på honom.

Han sitter på toaletten, vägrar pottan.
Han fick en när han fyllde år, satt på den och började kissa där, men jag förstår inte hur han eller pottan är konstruerad, för någon av dem är felbyggda för hur han än sitter så sprutar kisset ut, om han inte nästan står på alla fyra med bara snoppen i pottan, så den gillar han ju alltså INTE (högst förståligt...)

Tack för svaren för den delen allihopa!
Vi försöker ta det lugnt, vi har nog stressat honom ett tag så det här med att få "gömma sig" med blöjan kom som en andningspaus för oss alla... :smirk:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

A
Övr. Barn Vi har väl börjat acceptera att han kissar i sängen på natten trots att han aldrig dricker något efter kl 17 och kissar sista han gör...
2 3
Svar
45
· Visningar
32 673
Senast: kamomillo
·
Småbarn Saga har under de sista sex månaderna haft problem med sin mage. Hon går från att ha ok konsistens på "nr 2" till att bara få ur sig...
2
Svar
24
· Visningar
5 101
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Vår hankatt Monke har börjar bajsa på toagolvet och jag måste kolla ifall någon här kan hjälpa mig med vad som är fel och hur jag ska få...
Svar
17
· Visningar
8 027
Senast: Yrja
·
T
  • Låst
Övr. Barn I oktober var våran 3 åriga son jätteduktig, plötsligt började han säga till när han var kissanödig, trots att han hade blöjor på sig...
Svar
4
· Visningar
2 517
Senast: Carolus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hage
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp