Bajs utanför lådan!

R

rosachampagne

Hejsan! Har min 9 månader gamla galning Love, världens underbaraste katt!
Vi har dock ett problem med honom - han har på senaste tiden inte bajsat i lådan! Han kissar i lådan, men bajsar gör han alltid utanför, precis bredvid.
Har prövat allt jag kan komma på, att ha två lådor, rensa så fort han har kissat, bytt strö helt efter att ha kissat. Allt.
Men han vill fortfarande inte bajsa i lådan.
I längden blir ju detta då ett jätteproblem om du tex. går iväg för att handla. För det andra är det otroligt jobbigt att hela tiden känna bajslukten och gå och plocka efter honom.

Är det någon som vet varför han beter sig på det här viset? Några tips? Något?

Han är inte kastrerad, kan det ha något med saken att göra? Jag själv tycker inte att det ska vara några problem då han ALDRIG har stänkt inomhus. Hans enda problem är att han bajsar utanför.

Sv: Bajs utanför lådan!

Börja med att kastrera, onödig stress för honom att vara fertil.
Flytta sonika på lådan till ett helt anant ställe i hemmet.
Få ett lugnare hem, i vad allt det innebär.
Och sist men inte minst, skaffa en kompis till honom.

Har en likadan missa själv. Vid ca 1,5 års ålder började hon plötsligt bajsa precis bredvid lådan, på golvet. Hon var i övrigt väldigt rumsren!

Idag är hon 4 år snart och ingenting har hjälpt.

Jag har provat olika sorters lådor, olika strö, olika placeringar på lådan och vi har tom flyttat till nytt hem - ingen förändring. Hon har fått en kull ungar, har haft flera lådor att använda, med olika strö, och hon har kastrerats. Efter kastreringen gick hon faktiskt på lådan och bajsade vid ngt tillfälle men det höll inte i sig. Till slut skickade vi lådan. Katterna fick hålla sig när de var inne och så släppte vi ut dem när de behövde kissa/bajsa. Inga problem, hon höll sig alltid. Bajsade aldrig inne. Idag har vi kattlucka så det löser sig naturligt. :bow: Men vi har fortfarande aldrig löst problemet med bajsande bredvid lådan. Kanske vill de inte bajsa på strö? Prova att ställa en tom låda bredvid den vanliga lådan, det har jag faktiskt aldrig testat.

Min katt heter också Love..:love: Han gjorde samma sak! Men jag ställde en skål med torrfoder en liten bit från hans låda (ungefär där han bajsade) och han slutade att bajsa utanför! ;) (Dom vill ju helst inte bajsa där dom äter, hehe..)

Har också en kisse som efter att ha blivit riktigt dålig av ett fästingbett börgade bajsa utanför och har fortsatt göra det dom senaste sex åren. Jag har inte lyckats få henne att sluta trots många försök.

Ett gott råd har jag dock ta två, tre tändstickor och tänd dom i badrummet så försvinner lukten på direkten:idea:

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
825
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
1 338
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
4 388
Senast: Kaching
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 550
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter
  • Födda 2022