bajs med konstig lukt?

S

sadeltokan

Hej!

Bajset från hästarna i vårt stall luktar... speciellt.... Svårt att beskriva lukten, men lite kemiskt, inte det där rejäla varma häst-ammoniak-lukten utan lite kemiskt/kallt liksom.

Jag kan inte associera lukten till något speciellt utom möjligen den underliga associationen att bajset luktar som den andedräkt man kan få om man GI-bantar (iaf känns det som att andedräkten skulle kunna lukta så, samma lite kemiska/kalla känsla).

Hästarna mår bra, fina i hull och hår och bajsarna har fin konsistens/färg osv. Alla går på stora mängder grovfoder (hösilage), inget kraftfoder och är fritidshästar i måttligt arbete.

Alla verkar som sagt må bra, men jag blir ändå nyfiken på lukten... Någon som känner igen detta eller har en aning om vad det kan bero på?

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en blandras på 5 månader, vikt är lite oklart just nu men hon förväntas väga runt 20 kg som vuxen. Pigg, glad, fin i hull och...
Svar
5
· Visningar
675
Senast: em-pirre
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
29 688
Senast: sandrafors
·
Hästvård Min -10 har sen några veckor tillbaka inte varit helt 100 i magen,det började med en avmaskning+första frosten+foderbyte (från hö -->...
Svar
13
· Visningar
4 353
Senast: Fibusen
·
Hästvård Startar en ny tråd om min häst och hennes magbekymmer. Allt började för ca ett år sedan när hon fick kraftig kolik, distriksvet kom ut...
Svar
15
· Visningar
3 116
Senast: Boerperd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama