bahandlingsdagar livmoderinflammation?

janna

Trådstartare
Räcker det med 5 dagars behandling (penovet) mot livmoderinflammation? Sista dagen idag, och det varar en del ur stoet.....

Sv: bahandlingsdagar livmoderinflammation?

Ta kontakt med den vet som tittade på henne från början , så du får ge henne mera penicillin

Jag har ringt vet. och hoppas på mer penicillin. Tycker 5 dgr är lite kort behandlingstid... Man vill ju vara på den säkra sidan! :-) Stoet i fråga är i övrigt pigg och äter bra. Men det kommer lite gula flytningar ur henne och svansen är geggig. Men hon blir piggare och piggare varje dag, och jag är rädd att slutar jag spruta penovet nu blir hon dålig igen. Vi får se hur det blir!:-)

Har du fått kontakt med en gynekologiskt inriktad vet? Det är vanligt att man behöver skölja livmodern och ultraljudsundersöka för att se hur det ser ut och om man behöver göra ngt mer.Men kanske har ni gjort det? HH

Nej jag har inte haft kontakt med "gynvetten".. Det är vår husvet. som kommer senare idag och ska titta på henne. Men han är väldigt duktig, och skulle det vara så att han tycker hon ska sköljas så gör antingen han det eller så åker jag in på kliniken med stoet där finns duktig "gynnare" :-)

Räcker det med 5 dagars behandling (penovet) mot livmoderinflammation? Sista dagen idag, och det varar en del ur stoet.....

Nej, men är det så att hon är full med var så är hon nog icke behandlingsbar.
Vet ni att varet kommer från livmodern? Har ni uteslutit CEM?

CEM tror jag inte att det är, hon behövde en hel del hjälp vid fölningen pga felläge, och det är nog det som gjort inflammationen. Det hon har är gula geléaktiga flytningar. Inte så jättemkt utan bara litegrann.
Kan dom rena sig själva (inkl. behandling med penicillin) eller krävs det alltid sköljning vid gula flytningar?

Aha, jag fattade inte att hon nyligen fölat.
Då är det nog ingen fara på taket. Ett bakteriprov vid nån kommande brunst vore kanske inte fel.

Baktprov vid senare brunst låter som en bra idé! Nu ska hon inte betäckas i år, men det kan ju vara bra att ha allt under kontroll :)
Var ute och kollade henne nyss, kommer bara litegrann flytningar. Men jag tycker ändå att bara 5 dagars behandling är lite ? Har kontaktat vet och han skulle höra av sig men har inte gjort det än.
Förutom penovet har hon också fått finayne i 5 dgr men den kuren tar slut idag.

I normalfallet är fem dagars behandling tillräcklig, men detta är naturligtvis beroende av typ av bakterie och även eventuella skador i vagina och livmoder efter fölning. När fölade hästen och skadades hon i samband med fölningen? Gavs Penovet i preventivt syfte pga lägerättningen eller först då infektionen bröt ut?

Har precis pratat med vet, och han trodde att det skulle räcka med 5dagars behandling.

Vetten som var ute och gjorde lägesrättningen tyckte inte att vi skulle påbörja en behandling, utan tyckte att vi skulle avvakta. Jag tyckte att hon skulle ge iaf, men hon ville som sagt inte.. Så 2 dgr senare så var stoet slö och annan vet. tillkallades. Han satte in finadyne och penovet och mammahästen är nu mkt piggare, så jag får väl lita på honom när han säger att 5 dagar ska räcka.:)

Liknande trådar

Hästvård Min lille ettåring har kastrerats på klinik för en månad sedan men sedan åkt på infektioner i skapet. Två antibiotikakurer senare tror...
Svar
7
· Visningar
746
Senast: Amk
·
Hästvård Hej. Någon som har något förslag på vad detta kan vara, har telefontid på måndag med veterinären. Har en äldre vbl valack, är inte...
Svar
9
· Visningar
737
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 691
Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
7 077
Senast: EZMK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka