Bagagerestriktioner och kreativitet

TygerTyger

Trådstartare
Får man t ex checka in en flyttkartong? :idea: Ska snart iväg på en resa som kommer att ta tre veckor och innebära varierande klimat och aktiviteter. Det blir resor med lite olika flygbolag men enligt resebyrån är den strängaste bagagerestriktionen med Lufthansa. Där gäller 23 kg per person incheckat bagage, ett enda kolli och maxmått på längd+bredd+höjd är 158 cm. Jag behöver få med mig en ryggsäck på 28 liter men den rymmer inte allt som jag behöver packa. Att komplettera med handbagage räcker inte heller eftersom en av flygningarna har maxgräns för handbagage på 5 kg. Tror ni att jag t ex kan packa ned ryggsäcken och övriga saker i en flyttkartong? Eller har ni andra smarta lösningar?

Får man t ex checka in en flyttkartong? :idea: Ska snart iväg på en resa som kommer att ta tre veckor och innebära varierande klimat och aktiviteter. Det blir resor med lite olika flygbolag men enligt resebyrån är den strängaste bagagerestriktionen med Lufthansa. Där gäller 23 kg per person incheckat bagage, ett enda kolli och maxmått på längd+bredd+höjd är 158 cm. Jag behöver få med mig en ryggsäck på 28 liter men den rymmer inte allt som jag behöver packa. Att komplettera med handbagage räcker inte heller eftersom en av flygningarna har maxgräns för handbagage på 5 kg. Tror ni att jag t ex kan packa ned ryggsäcken och övriga saker i en flyttkartong? Eller har ni andra smarta lösningar?

Sopsäckar och en rulle silvertejp. Då kan du stuva om mellan handbagage/incheckat allt eftersom det passar längs vägen och det väger ju nästan inget extra.

Sopsäckar och en rulle silvertejp. Då kan du stuva om mellan handbagage/incheckat allt eftersom det passar längs vägen och det väger ju nästan inget extra.
Halvt knapplån p.g.a. generell fråga: Får man verkligen skapa paket som inte går att ta sig in i? Eller skär de helt enkelt upp påsen/kartongen och tejpar ihop den igen om de vill kolla efter eventuellt smuggelgods?

Det är ofta 8-10 kg som handbagage och hyfsat generösa mått. Jag hade en rygga med 13 kg i sist jag flög. Precis innanför tillåtna mått.

Ska du resa runt med en flyttkartong?
Förlåt jag fattar inte :rofl:

I januari-februari reste jag från ett 38-gradigt Australien till Japan för att snowboarda (runt 10 minus samt så mycket snö jag aldrig sett i norra Japan). Därifrån till ett 10 gradigt Tokyo en vecka. Sen till Wyoming i USA som var mellan minus 10-20. Sen till Sverige som var kallast minus 18 och ingen snö. Och sen tillbaka till tropiska norra australien.
På min resa gjorde jag många aktiviteter i snö men också utan snö. Plus och mimusgrader!

En vanlig resväska under 20kg då det var inrikesflyggränsen.

:D

Det är ofta 8-10 kg som handbagage och hyfsat generösa mått. Jag hade en rygga med 13 kg i sist jag flög. Precis innanför tillåtna mått.
På minst en av sträckorna är maxgränsen för handbagage 5 kg. De kollar inte så ofta vikten men om jag kan undvika att behöva oroa mig för det så är jag glad.

Ska du resa runt med en flyttkartong?
Förlåt jag fattar inte :rofl:

I januari-februari reste jag från ett 38-gradigt Australien till Japan för att snowboarda (runt 10 minus samt så mycket snö jag aldrig sett i norra Japan). Därifrån till ett 10 gradigt Tokyo en vecka. Sen till Wyoming i USA som var mellan minus 10-20. Sen till Sverige som var kallast minus 18 och ingen snö. Och sen tillbaka till tropiska norra australien.
På min resa gjorde jag många aktiviteter i snö men också utan snö. Plus och mimusgrader!

En vanlig resväska under 20kg då det var inrikesflyggränsen.

:D
Viktgränsen är inget problem för mig heller. Det var snarast antalet incheckade kollin (max 1) jag var bekymrad över eftersom jag måste ha med mig en ryggsäck som inte rymmer all packning. En lösning är att stoppa ned ryggsäcken och övrig packning i en flyttkartong. En annan är att lägga ryggsäcken och mer packning i ett paket gjort av sopsäckar som @AnnDerry föreslog.

Ja, man får checka in en flyttkartong, barnvagnar, höjdhoppstavar, ryggsäckar, plastsäckar, whatever. Det som skiljer är att du får gå med bagaget till special-bagage och lämna bagaget där istället för vid incheckningsdisken (du måste dock få taggar/bagagelappar och sånt i den vanliga incheckningen). Och du har alldeles rätt i att det är 5 kilo som gäller för handbagage. Vissa bolag är inte så noga med vikten på handbagaget så länge det inte är väldigt stort och otympligt.
En till grej man kan tänka på är att det är vansinnigt dyrt om man måste checka in mer bagage än man planerade från början (om man t ex. inte får ta med det jättestora handbagaget och vill checka in det), så undvik det!

Viktgränsen är inget problem för mig heller. Det var snarast antalet incheckade kollin (max 1) jag var bekymrad över eftersom jag måste ha med mig en ryggsäck som inte rymmer all packning. En lösning är att stoppa ned ryggsäcken och övrig packning i en flyttkartong. En annan är att lägga ryggsäcken och mer packning i ett paket gjort av sopsäckar som @AnnDerry föreslog.

Precis, och tar du med dig flera sopsäckar kan du ju göra nya paket längs vägen beroende på vad som passar de olika bolagen :)

Varför packar du inte ryggsäcken halvfull och har som handbagage, så kan du checka in en mer ändamålsenlig väska för det övriga du vill ha med?

Varför packar du inte ryggsäcken halvfull och har som handbagage, så kan du checka in en mer ändamålsenlig väska för det övriga du vill ha med?
Det hade varit en jättebra idé om den inte hade varit liiite för lång för det. Metallram inuti dessutom, så den går inte att knöla ihop.

Det som skiljer är att du får gå med bagaget till special-bagage och lämna bagaget där istället för vid incheckningsdisken
Detta gäller väl bara om bagaget överstiger de normala måtten? Jag har lämnat vanliga flyttlådor tillsammans med väskorna. På flygbolaget sa de att det mest var skidor, barnvagnar etc som antingen har fel mått eller inte går att packa ner som ska lämnas som specialbagage.

Kan du inte bara köpa till det extra bagage som du behöver? Eller byta upp dig en biljettkategori (beroende på vilket som blir billigast). Obs! att det är mycket billigare att köpa till i förväg än på flygplatsen. Det är ju mycket bekvämare att resa med två incheckade väskor/lådor och ett mindre handbagage än att hålla på med maxhandbagage.

Kan du inte bara köpa till det extra bagage som du behöver? Eller byta upp dig en biljettkategori (beroende på vilket som blir billigast). Obs! att det är mycket billigare att köpa till i förväg än på flygplatsen. Det är ju mycket bekvämare att resa med två incheckade väskor/lådor och ett mindre handbagage än att hålla på med maxhandbagage.
Jo, så klart. Om det går att lösa utan att betala några hundra extra så gör jag dock hellre det. :)

Kan du inte ha ryggsäcken som carry on och en incheckad väska?
Alternativt lägga ryggan i en incheckad väska?

Alltså flyttkartong går att checka in men risken att det går som specialbagage och i så fall extra jobb och tid för dig på diverse flygplatser?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka