Bästa preparatet för bättte tarmflora?

Karoliten

Trådstartare
Har aldrig använt preparat mot bättre tarmflora men tror jag ska prova i år eftersom vi köpt in olika ensilagepartier o de påverkar hästarna.Vilka preparat kan ni rekommendera?
 
skulle se till att jag hade vanlig bakjäst hemma som du ger om du märker att hästen reagerar på foderbytet ett bra och billigt alternativ som jag tycker fungerar.
 
Yea-sacc. Det är det enda som har bevisad effekt. Yea-sacc innehåller samma verksamma ämne som bakjäst men jag har ännu inte lyckats hitta några säkra källor på hur mycket saccharomyces cerevisiae (den verksamma jästkulturen) bakjäst faktiskt innehåller och därför är det omöjligt att veta hur mycket bakjäst man isåfall behöver ge för att få effekt. Jag har dock läst siffror på 4,5 kg bakjäst för att få 10 gram verksamt ämne men jag har som sagt inga källor på det.

Enligt forskning ska man tillföra 10 gram Saccharomyces cerevisiae, dvs det verksamma ämnet/häst och dag för att få effekt och det är alltså den mängd man ger i förebyggande syfte. Vid problem kan man både dubbla och trippla dosen. Observera att det är 10 gram verksamt ämne och alltså inte 10 gram av produkten. Den yea-sacc jag köper behöver jag ge 50 gram utav för att ge 10 gram verksamt ämne och det är den vanligaste doseringen av produkten jag har hittat, dvs. den innehåller 20% verksamt ämne. Har du flera hästar eller kan dela med någon så köp en hel säck. Det blir bra mycket billigare än att köpa i en kilosförpackningar (även med bara en häst blir det förmodligen billigare att slänga det som eventuellt blir för gammalt). Säcken är egentligen för nöt men innehållet är exakt samma. Jag betalar någonstans runt 800-900 kr för 25 kg. (Jag köper bara en gång per år så jag hinner glömma av exakt vad den kostar men någonstans där.)

Vill du läsa mer om jästkultur och dess påverkan på hästars mage och tarm finns det hänvisningar till studier här https://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm
 
Yea-sacc. Det är det enda som har bevisad effekt. Yea-sacc innehåller samma verksamma ämne som bakjäst men jag har ännu inte lyckats hitta några säkra källor på hur mycket saccharomyces cerevisiae (den verksamma jästkulturen) bakjäst faktiskt innehåller och därför är det omöjligt att veta hur mycket bakjäst man isåfall behöver ge för att få effekt. Jag har dock läst siffror på 4,5 kg bakjäst för att få 10 gram verksamt ämne men jag har som sagt inga källor på det.

Enligt forskning ska man tillföra 10 gram Saccharomyces cerevisiae, dvs det verksamma ämnet/häst och dag för att få effekt och det är alltså den mängd man ger i förebyggande syfte. Vid problem kan man både dubbla och trippla dosen. Observera att det är 10 gram verksamt ämne och alltså inte 10 gram av produkten. Den yea-sacc jag köper behöver jag ge 50 gram utav för att ge 10 gram verksamt ämne och det är den vanligaste doseringen av produkten jag har hittat, dvs. den innehåller 20% verksamt ämne. Har du flera hästar eller kan dela med någon så köp en hel säck. Det blir bra mycket billigare än att köpa i en kilosförpackningar (även med bara en häst blir det förmodligen billigare att slänga det som eventuellt blir för gammalt). Säcken är egentligen för nöt men innehållet är exakt samma. Jag betalar någonstans runt 800-900 kr för 25 kg. (Jag köper bara en gång per år så jag hinner glömma av exakt vad den kostar men någonstans där.)

Vill du läsa mer om jästkultur och dess påverkan på hästars mage och tarm finns det hänvisningar till studier här https://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm
Tack för du orkade skriva😃
 
Yea-sacc. Det är det enda som har bevisad effekt. Yea-sacc innehåller samma verksamma ämne som bakjäst men jag har ännu inte lyckats hitta några säkra källor på hur mycket saccharomyces cerevisiae (den verksamma jästkulturen) bakjäst faktiskt innehåller och därför är det omöjligt att veta hur mycket bakjäst man isåfall behöver ge för att få effekt. Jag har dock läst siffror på 4,5 kg bakjäst för att få 10 gram verksamt ämne men jag har som sagt inga källor på det.

Enligt forskning ska man tillföra 10 gram Saccharomyces cerevisiae, dvs det verksamma ämnet/häst och dag för att få effekt och det är alltså den mängd man ger i förebyggande syfte. Vid problem kan man både dubbla och trippla dosen. Observera att det är 10 gram verksamt ämne och alltså inte 10 gram av produkten. Den yea-sacc jag köper behöver jag ge 50 gram utav för att ge 10 gram verksamt ämne och det är den vanligaste doseringen av produkten jag har hittat, dvs. den innehåller 20% verksamt ämne. Har du flera hästar eller kan dela med någon så köp en hel säck. Det blir bra mycket billigare än att köpa i en kilosförpackningar (även med bara en häst blir det förmodligen billigare att slänga det som eventuellt blir för gammalt). Säcken är egentligen för nöt men innehållet är exakt samma. Jag betalar någonstans runt 800-900 kr för 25 kg. (Jag köper bara en gång per år så jag hinner glömma av exakt vad den kostar men någonstans där.)

Vill du läsa mer om jästkultur och dess påverkan på hästars mage och tarm finns det hänvisningar till studier här https://www.hippson.se/artikelarkivet/foder/forskningskollen-levande-jast-kan-hjalpa-hastens.htm

Är det det man kan ge för fånghästar också?
 
Är det det man kan ge för fånghästar också?
Det går bra att ge till fånghästar också :) Det är bra för alla hästar men för hästar med känslig mage är det oftast en riktigt bra grej att ge hela tiden i förebyggande syfte. Även till hästar som inte har känslig mage är det bra att ge i några veckor före, under och efter foderbyte och vid stress.
 
Vet du vad det för skillnad på det och PRO equo? @TinyWiny
Pro equo innehåller enligt tillverkaren en bakterie som ska finnas i en frisk hästtarm medans yea-sacc innehåller en jästbakterie som hjälper till att återuppbygga en hälsosam tarmflora hos individen. Om bakterien lactobacillus plantarum, dvs. den bakterie som finns i pro equo, kan överleva och föröka sig i hästens tarm hittar jag inget om. Jag hittar inte heller något om någon forskning om pro equo mer än att de på hemsidan skriver att forskare tagit fram produkten men inget om vad forskare har kommit fram till i studier.

Jag har tidigare läst forskning om att tillföra en frisk individs bakterieflora till en sjuk individ men det har då varit vid vissa mycket svåra sjukdomstillstånd och inte en enskild bakterie utan då handlar det om att transplantera bajs. Det var inte just de här artiklarna jag läste men här står det endel om det https://fof.se/tidning/2011/7/artikel/donerat-bajs-ger-friska-tarmar och här https://www.svt.se/nyheter/vetenskap/bajskapslar-kan-snart-vara-accepterad-behandlingsmetod

Min personliga reflektion är att jag ställer mig frågande till om en enda bakterie kan hjälpa när avföringen man transplanterar på svårt sjuka människor innehåller så väldigt många fler arter bakterier. Då bör det vara effektivare att ge goda förutsättningar för att en gynnsam bakterieflora ska ta fart. Men, det här är mina personliga reflektioner, inget jag kan understryka med forskning.
 
Jag frågar därför jag ger min fånghäst Proequo. Det är ju dyrt men jag har ännu inte vågat sluta ge det. Det kan sitta mer i min hjärna än i hennes kropp ;) så jag funderar på om det kan finnas något annat som hjälper att hålla igång systemet (ja det låter galet men hjärnan funkar så på mig) då hon går på lite gräs osv.
 
Jag frågar därför jag ger min fånghäst Proequo. Det är ju dyrt men jag har ännu inte vågat sluta ge det. Det kan sitta mer i min hjärna än i hennes kropp ;) så jag funderar på om det kan finnas något annat som hjälper att hålla igång systemet (ja det låter galet men hjärnan funkar så på mig) då hon går på lite gräs osv.
Jag förstår dig! Hittar man något som känns som det fungerar vill man ju inte sluta ge det. Kanske kan ett alternativ vara att ge dubbelt under några veckor för att sedan fasa över till enbart yea-sacc? Jag tänker då att om pro equo ger den effekt de säger så borde ju yea-sacc förstärka effekten och därmed gynna hästens egen tarmflora.

Sedan tror inte jag att något av medlen kan förhindra återfall av fång. Det ska det till annat för. Rent krasst brukar inte den vanligaste orsaken till fång vara överätning och därmed kraschad mage utan annat brukar ligga bakom. Därmed inte sagt att det inte är bra att ge medel som hjälper till att stabilisera magen ändå för det är klart att det är det. En tarm i tipp topp ger större chans till ett bra immunförsvar även om nu inte just fång hör till de sjukdomar som påverkas av immunförsvaret så som man vanligtvis tänker.

Många gånger när medel säljs som undermedel så är det bara bluff och båg. Nu säger jag inget om just pro equo för det vet jag inget om utan mer generellt.

Dina tankar låter inte galna alls. Det är så vi fungerar. Vi bryr oss och vill våra djur det bästa och så ska det ju vara. Det tråkiga är att vissa skruppelfria gärna tjänar pengar på vår oro, på vår omtanke om våra djur och på vår rädsla för att våra djur ska bli sjuka igen.
 
Ja, jag vet ju allt det där. Egentligen ;-)
Heter det bara yee-sac du köper? Tänkte att det var för nöt?
Ja det heter bara yea-sacc. Tillverkaren heter Alltech.
1543007377475.png

Frågar man i foderaffärer så bör de kunna ta hem om de inte har hemma. Svenska foder har iallafall här vanligtvis hemma.
 
Har aldrig använt preparat mot bättre tarmflora men tror jag ska prova i år eftersom vi köpt in olika ensilagepartier o de påverkar hästarna.Vilka preparat kan ni rekommendera?
Foderjäst!
Jag ger mina året om, dom är bra i magen och jättefina i pälsen. Min ena har haft jätteproblem med huden (mugg, krustor, regnskållor och elände) dom har också försvunnit sedan det blev bättre balans i tarmfloran
 
ÅF för Svenska foder här är City Gross och XL Bygg. Inte de mest foderkunniga ställena...
Kan inte hitta säcken på SF hemsida?
Nej deras sida är ganska värdelös. Jag fick leta en bra stund innan jag hittade det. Scrolla ner här http://www.svenskafoder.se/s/foder/hast/hippo/hipposelection så står det att yea-sacc säljs i 1, 3 eller 25 kilos förpackningar. Även om de inte är kunniga inom foder så bör de kunna ta hem. Du kanske kan visa dem länken ovan från svenska foders hemsida att det finns i sortimentet?
 
Pro equo innehåller enligt tillverkaren en bakterie som ska finnas i en frisk hästtarm medans yea-sacc innehåller en jästbakterie som hjälper till att återuppbygga en hälsosam tarmflora hos individen.
Bara för att vara sån så är jäst en svamp inte en bakterie. :)

Finns fö studier på Pro Equo och har hört många som tycker det fungerar bra.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
911
Kropp & Själ Jag behöver få läsa om hur andra haft det när de diagnostiserats med förtjockad slemhinna. Så hjälp mig, snälla. Jag var på gyn (fr o m...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: malumbub
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 401
Senast: Sasse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 297
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp