Bästa mineralfodret?

A

Annas

Jag har länge fodrat med Eqion och kompletterat med E-vitamin+selen. För en tid sedan blev jag rekommenderad Krafft Miner Röd, och när jag tittade på innehållet av olika ämnen så var det 2-10 gånger högre halter i Krafft Miner Röd än i Equion! Har nu köpt en "Röd", men det har inte gått så lång tid att jag kunnat märka någon skillnad ännu.

Min häst tränas ganska hårt i dressyr, tävlas, är hingst och dessutom "gammal" (19 år). Enligt tränaren behöver han ganska mycket mineraler. Vad skulle ni rekommendera för märke? Gärna något där man slipper komplettera med E-vitamin och selen. Någon som jämfört priserna på olika mineralfoder?
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Jag har fått tag i en sammanställning av alla mineral och vitamin tillskott som finns på marknaden idag, i den kan jag lätt jämföra och se vad de innehåller. :) Också priset.
När jag gjort foderstaten så ser jag först på kalcium/fosfor kvoten och ser efter vilket minerlarfoder som skulle passa.

Jag har den tyvärr inte här, så jag kan se efter de foder som är aktuella för dig. Men om du vill så skulle jag kunna göra det till veckan. (Har pärmen på skolan och är hemma nu i helgen) :)
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Vad har du för mineralvärden på grovfoderet? Utan det kan du aldrig veta vilka mineraler du bör ge.

mvh Jessica
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Vi analyserar inte höet. Det känns inte meningsfullt eftersom vi vissa år måste köpa av flera olika leverantörer. Det är svårt att hålla koll på vilket hö som kommer från vilken leverantör när man kastar ner från loftet...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bästa mineralfodret?

Om ni inte analyserar höt kan det göra mer skada än nytta om du ger fel mineraler. Jag har en häst som går i hård träning och har fått ge mineraler för bland annat avel för att kvoten ska bli rätt.

Mineralerna på marknaden är gjorda efter ett hö med "normala" värden, dock är det väldigt få gånger som det verkliga höet ser ut så. (jag har aldrig varit med om det) Därför ska man inte lita på vad som står på flaskan/burken.
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Annas skrev:
Vi analyserar inte höet. Det känns inte meningsfullt eftersom vi vissa år måste köpa av flera olika leverantörer. Det är svårt att hålla koll på vilket hö som kommer från vilken leverantör när man kastar ner från loftet...

Då kan du inte heller veta vilket mineralfoder som passar bäst.

Du kan bara gissa och ta ett i högen.

mvh Jessica
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Så svårt är det väl inte att hålla reda på?
Det är bara att lägga det i olika hörn av loftet, kanske tom skriva skyltar med vem det kommer från och på det sättet påminna sig om värdena på just det höet.

Vi har från olika leverantörer i år, så vi har gjort en ny foderstat till
varje nytt parti hö (dock på samma fodermedel eftersom det fungerar bra och då är det onödigt att byta), och så har vi planerat i vilken ordning vi ska använda de olika höpartierna.
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Álin skrev:
Vi har från olika leverantörer i år, så vi har gjort en ny foderstat tillvarje nytt parti hö (dock på samma fodermedel eftersom det fungerar bra och då är det onödigt att byta), och så har vi planerat i vilken ordning vi ska använda de olika höpartierna.

Jag tycker det var mycket bra tänkt, skulle gjort samma sak själv om jag hade haft hö från flera olika ställen. :bow:

mvh Jessica
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Vi bygger allt hö runt en hötork (för säkerhets skull), dvs tätt lavat över ett rör. Är inte så lätt att särskilja de olika leverantörerna.

Förresten finns det väl inget kalk i Equion? Hur kan ni då räkna ut calsium-fosfor-kvoten? Är detta mineralfoder automatiskt uteslutet från era alternativ?

Och hur kunde hästar överhuvudtaget klara av att leva innan 90-talet, än mindre tävla i OS, när det inte fanns hö-analyser? (Sorry, måste bara få vara sarkastisk).
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Man gissade väl, precis som du har fått rådet att göra. Ibland gick det bra, ibland gick det mindre bra. Sedan tror jag nog att man har analyserat grovfoder i mer än femton år, men jag vet faktiskt inte när de olika teknikerna utvecklades.
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Jag brukar ge mina hästar något som jag tror heter "Horse Block". Det är i alla fall en hel spann med en stor hård mineral/vitaminklump i. (Används bla mycket till löphästar.) Det är alltså inget pulver utan hästen har den i boxen hela tiden och äter efter behov. Tycker att det är bäst när hästen själv får stå för mineralintaget eftersom jag tror att den som bäst kan avgöra det är hästen själv, med eller utan höanalys.
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Men om kvoterna mellan mineralerna i "klumpen" inte stämmer överens med kvoterna i grovfodret, hur gör hästen, som ska välja själv, då?

Om hästen ex känner att den behöver fosfor men inte kalk, hur sorterar den då bort kalken från en sammansmält klump?

mvh Jessica
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Det enda ämne man kunnat visa att hästen känner behov av själv är salt, så att anta att hästen reglerar själv är att leva ganska ovisst.
mvh Maria
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Om jag inte hade en höanalys och ändå ville ge mineraler skulle jag välja ett mineralfoder som har en neutral kvot mellan Ca/P och även mellan de andra mineralerna som ingår. Dvs inget extremfoder åt något håll. Det är en chansning men ändå bättre än att välja ett mineralfoder på bara rekommendation/reklam.
Röd är väl det mineralfodret som har en ganska låg Ca/P kvot eller har jag fel?
För äldre hästar bör man istället välja en lite högre kvot då man sett att deras behov av Ca kan vara förhöjt.
mvh Maria
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Annas skrev:
Och hur kunde hästar överhuvudtaget klara av att leva innan 90-talet, än mindre tävla i OS, när det inte fanns hö-analyser? (Sorry, måste bara få vara sarkastisk).

Det är inga problem på att KLARA AV att leva, det kan de flesta djur inkl människan göra på mindre idealiskt foder - både vad gäller kvalitet och kvantitet. Men att få såpass gynnsamma förhållanden som det (i många fall relativt lätt) går att ordna, då kanske skillnad faktiskt märks i ork, hållbarhet, välbefinnande etc. :devil:
 
Sv: Bästa mineralfodret?

Det är ju också så att man "förr i tiden" fodrade med såna fodermedel som passade häst väldigt bra, det är ingen slump att de vanligaste fodermedlen är de vi har idag. De kompletterar varandra ganska bra och det är möjligt att man oftast helt omedvetet fick till en ganska bra foderstat.
Idag har det kommit mycket nya specialfoder som folk använder hit och dit för att de hört att de ska vara bra, med kanske helt fel kvoter för den typ av häst man har.
Dessutom är kraven på hästarna idag många gånger högre än vad de var tidigare, nu pratar jag om tävlingshästar.
En annan aspekt är att höet idag kanske är sämre ur mineralaspekt p g a mångårig mineralurlakning av jordarna, detta gäller inte överallt men på många ställen, man gödslar men tillför inte alla ämnen man tar ur jorden.

Till trådskaparen: om du vill kan du ju göra en genomsnittsanalys av höet, dvs ta lite ur varje parti, då får du åtminstone ett genomsnittsvärde över säsongen, bättre än inget.
mvh Maria
 

Liknande trådar

Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
1 967
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 449
Senast: Irival
·
Foder & Strö Hej! Vårat hö täcker hästarnas behov förutom selen och vitaminer. Tidigare har jag kunnat lägga till Granngårdens mineraler avel...
Svar
0
· Visningar
648
Senast: MoonFriend
·
Foder & Strö Har en IR häst med EMS som har haft fång. När jag nu satte mig ner för att räkna ut ny foderstat inser jag att alla vitaminer och...
2
Svar
29
· Visningar
5 502
Senast: Nielaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp