Bästa flytande mineralerna?

huggabugga

Trådstartare
Jag behöver flytande mineraler då min häst ratar vanliga mineraler i gruskorn, pelletsform och capform.

Så till frågan. Vilken är då bäst i flytande form för att få med så många mineraler som möjligt?
 
Enklaste att göra en analys av grovfodret. Det kan var så att du inte behöver tillsätta några mineraler alls eller bara väldigt lite. Så kostnaden för analysen brukar man tjäna in då man vet vad man skall ge och inte ge.
Mvh
Pudlan
 
Enklaste att göra en analys av grovfodret. Det kan var så att du inte behöver tillsätta några mineraler alls eller bara väldigt lite. Så kostnaden för analysen brukar man tjäna in då man vet vad man skall ge och inte ge.
Mvh
Pudlan
Jag är inackordering så det blir svårt. Men nu har jag köpt chevinal iaf.
 
Jag är inackordering så det blir svårt. Men nu har jag köpt chevinal iaf.
Har du ingen analys på grovfodret så är det bättre att inte ge några mineraler alls förutom de som garanterat fattas som jod, salt och selen. Risken är annars att mineralerna ställer till mer skada än nytta. Chevinal innehåller så låga nivåer av allt så det kan du ge men det är mer för att hästen tycker det är gott. Nån nytta lär det knappast göra.
 
Jag är inackordering så det blir svårt. Men nu har jag köpt chevinal iaf.

Det är bus enkelt att ta foder prov. Det finns flera företag som gör analyser. Det är bättre att inte till sätta något alls då du inte vet vad du ger för något. Det är inte dyrare än att ge Chevinal och sen vet du vad som behövs och inte behövs.
Mvh
Pudlan
 
Jag behöver flytande mineraler då min häst ratar vanliga mineraler i gruskorn, pelletsform och capform.

Så till frågan. Vilken är då bäst i flytande form för att få med så många mineraler som möjligt?

Håller helt med övriga, och tillägger att de två mineraler som i vvärsta fall kan behöva tillsättas i ganska stora mängder, kalcium och fosfor, knappast finns i flytande form.

Det finns t.ex dikalciumfosfat, fosforbalans och ren kalk i pulverform, om du skulle behöva något av dem.

Inget man kostar på och laborerar med utan analys, dock, och du får inte med de spårämnen och eventuella vitaminer som finns i färdiga mineralfoder.
 
Varför skulle det göra det svårt? Vem som helst kan skicka in hö på analys. Det är bara att ta ut prover och skicka in.

Hos oss får vi tex inte alls samma foder varje leverans för vår leverantör tar in från flera bönder. Är jättejobbigt för kvaliten och allt varierar massor :( Så inte så lätt. Skulle få skicka in varje månad. Man hinner inte med i ändringarna.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Ger våra hästar mineral kraft för högpresterande hästar. Brukar ge orginal. Men fanns inte inne i foderbutiken sist.. Två av hästarna...
Svar
3
· Visningar
370
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
510
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Analyserna har trillat in, höpartier valts ut, installning kanske påbörjats - hösten är här 🍂! Hur blev det för er i år, vad tänker ni...
2
Svar
23
· Visningar
1 163
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 496
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp