Bäst haggrinden

Nebraska

Trådstartare
Jag har alltid bara haft trådhagar,men nu ska jag göra en brädhage.
Men jag tycker det är svårt med hur en bra grind ska göras. Funderar på att bara ha dragbara järnrör,eller finns det smartare lösningar?
 
Sv: Bäst haggrinden

Jag gillar en ordentlig grind måste jag säga. Det funkar med tråd och plankor också, men jag gillar en bra grind. Såpass stor att man kan köra in en traktor. Det blir lätt att ta ur och släppa in en häst, även ifall det är andra hästar i hagen eftersom man kan styra grinden med en hand oavsett vart man står.

pasture-gate.jpg


IMG_3449.JPG


3%20Rail.jpg


Behöver inte bli dyrt heller ifall man snickrar ihop en själv.
 
Sv: Bäst haggrinden

Jag hade praktik i ett travstall för några år sen och då var det hagar med järnstänger och "grinden" var järnrör som drog åt sidan. Jag tyckte det var lite bökigt faktiskt och inte alltid så lätt att bara dra upp lämpligt stor öppning. Är röret inte helt rakt heller blir det ju mycket svåare.
 
Sv: Bäst haggrinden

Jag vill inte ha det snyggaste,jag vill ha det som är bäst att jobba med.
Hänger sig inte en grind lätt? Och hur blir det under vintern,med snön?
 
Sv: Bäst haggrinden

OK, formulerar om mig! Tycker en "riktig" trägrind är snyggast, och MEST PRAKTISKT. Är lättare om ngn häst ska vara kvar i hagen och man bara ska plocka ut en eller två, än med rör som ska skjutas åt sidan eller tråd.
Och jag har aldrig upplevt något problem med snön, hästarna trampar ju ner snön när man släpper in/ut dem.
Tycker man grinden "hänger" sig lite, kan man som man ser på en bild här ovanför sätta dit en liten "häl" som grinden kan vila på.
 
Sv: Bäst haggrinden

Köpte en galvad grind, likt den översta bilden i Ramonas inlägg, för 7 år sedan och den håller superbra. Kellfri hette företaget då som tillverkade den och priset var löjligt lågt då i a f, runt tusenlappen. Vi har satt två stadiga ekstolpar i var sida och det är ytterst sällan som grinden hänger sig så att man behöver justera. Låsanordningen är ungefär gjord som ett boxlås och den har också hållit i alla år. Grinden är tillräckligt bred för att man ska kunna köra igenom traktor med vagn.
 
Sv: Bäst haggrinden

Har man flera hästar i hagen så vill jag ha en "hård" grind. På ridskolan har vi järngrindar, smidig att styra och tålig och ganska snygga ändå, man får lätt ut endast en häst och man kan även "putta" bort andra hästar med grinden :grin: Annars tycker jag att en hel grind som man kan skjuta åt sidan också är smidig, typ liknande de plaststaketen har.

Hemma har jag bara trådar, hästarna går 2&2 så det är ändå lätt att ta in & ut dem.
 
Sv: Bäst haggrinden

Ja,de där skjuta undan grindarna ,hur gör man en sån?
Annars,ska grinden gå innåt eller utåt?
 
Sv: Bäst haggrinden

Ja,de där skjuta undan grindarna ,hur gör man en sån?
Annars,ska grinden gå innåt eller utåt?

Den skall gå åt båda håll, det är det som gör det så praktiskt med sådan grind om det står någon annan häst och häckar innanför så puttar man helt enkelt grinden innåt och på det viset har man grinden som hindrar den andra att smita ut plus att den flyttar den.
 
Sv: Bäst haggrinden

Vet inte hur man bygger en själv, har bara sett dem typ på plaststaketen typ :)
 

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 047
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Har nu lagt ut mina ponnyer på annons.🥺 Och det gör SÅ ont. Jag vet att det är för deras eget bästa, att de får ett mer aktivt liv med...
Svar
2
· Visningar
618
Senast: Twihard
·
Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 052
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 041

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Köp av häst
  • Stora shoppingtråden II
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp