Bäst-före margarin

Enya

Trådstartare
Detta är INTE en tråd för smörälskare....
Jag köper både smör (och har i/på mat) och margarin (och steker i och bakar med), men detta handlar om just ett paket av det senare.

Har en förpackning ica mat och bakmargarin som jag tycker luktar lite och definitivt smakar vanilj plötsligt. kollade bäst före datumet i dag och det var den 24/4. Den har ju legat i frysen så jag minns tyvärr inte hur länge den varit upptagen därifrån, kanske en månad? Jag märkte i går när jag stekte i den att när det smälte i pannan luktade det vanilj och i dag när jag hade stekt svamp smakade det helt klart vanilj. Och luktade fortsatt alltså. nu förstod jag att det inte var fel på min näsa i går utan det är margarinet.

Betyder det att det rent faktiskt är gammalt eller varför har det plötsligt ändrat smak och lukt till vanilj? Det smakar ju inte illa-än i alla fall. Men jag blir ju misstänksam när det inte smakar som det brukar. Inget med vanilj har varit i närheten och det luktar inte så i kylen heller.

Personligen är jag inte så noga med bäst före datum på varken smör eller margarin, det brukar hålla betydligt längre än vad som sägs, och fryser man då så bryts ju datumet ändå, men hur länge tycker ni att ett paket margarin håller i kylskåpet efter man öppnat det?
 
Om det är syntetisk smak av vanilj så är det definitivt läge att slänga det. Margarin som antar syntetisk smak har börjat härskna , d.v.s ruttna och är inte nyttigt att äta. Behöver inte alltid ha med bäst före datum att göra det kan vara att det utsatts för för mycket värme till exempel under en längre stund.
 
Om det är syntetisk smak av vanilj så är det definitivt läge att slänga det. Margarin som antar syntetisk smak har börjat härskna , d.v.s ruttna och är inte nyttigt att äta. Behöver inte alltid ha med bäst före datum att göra det kan vara att det utsatts för för mycket värme till exempel under en längre stund.
Det är just en smak av vanilj, den skär sig liksom. Tänkte i går att det var fel på mig så reflekterade inte så mycket över det, men när samma skedde i dag kändes det helt klart bara märkligt! Aldrig varit med om det tidigare! Och det varken ser eller luktar konstigt ut annars så det var därför jag blev fundersam, men just vanilj känns ju ändå lite märklig? Det varken luktade eller smakade äckligt i går eller i dag. Eller så är det fel på mina smaklökar och min näsa! :rofl:

Men tack, då vet jag att den i alla fall inte ska ätas. :)
 

Liknande trådar

Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 744
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Jag har alltid varit lite kinkig med maten. Inte så att jag är kräsen, utan jag äter allt som är nytt och färskt. Jag brukar säga att...
Svar
7
· Visningar
1 458
Senast: tjenixen
·
C
Övr. Katt Ibland blir man lite orolig över den kunskap som finns gällande foder till sin katt.. Jag har skrivit en liten artikel som jag tänker...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 924
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Breeders dressyr 2024
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp