Bärsjalar och bärselar

Björk

Trådstartare
Sitter just nu med Viggo (6 veckor) i min Easy Hug bärsjal. Just nu verkar han ganska nöjd, men när jag tidigare provat den har den varit "sådär" i popularitet. Den känns ju väldigt snäv, men det ska de ju vara vad jag förstår?

Jag vill fråga er andra om ni använder bärsjal eller bärsele? Vilket märke/vilken typ av sjal/sele har ni? Vad kan ni rekommendera? Undrar specifikt om BabyBjörn? Är den bra? När kan man börja använda sådan till barnet (de bör väl vara lite större har jag förstått?)?

Det är ju himla praktiskt att bära barnet med sig, men ändå ha armarna fria! Men.... när jag står upp och går runt (bara korta stunder hittills) så tycker jag nog sjalen som jag har nu belastar min rygg en del... :crazy:

TIPS!?!
 
Senast ändrad:
Sv: Bärsjalar och bärselar

Jag hade en vävd långsjal och när barnet var drygt 5 mån kompletterade jag med en Ergo.

BabyBjörnen sålde jag, den fixade inte min rygg och axlar alls.
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Jag har en vävd långsjal till lillen här, Ecowrap från Babydesign. Jag ska skaffa en ringsjal så småningom med, eller om jag kanske syr en sjölv.


babybjörnen jag fick låna åkte in i garderoben nästan direkt, axlarna och ryggen ville inte alls umgås med mig efter att ha provat den.....
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Tack för era svar!
Verkar inte som Babybjörn är någon höjdare då...

(Lyckades faktiskt få till sjalen lite bättre idag när jag testade vidare... genom att istället för att låta honom ligga istället "sätta" honom upp i den - verkar bättre)
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Vi har en ergo bärsele som används flitigt här hemma. Jag får lätt ont i ryggen men med bärselen har jag inte fått några problem än.
Men jag kunde inte börja använda den förrens A var 4 månader.

Fast A ratade både sele och sjal, har en egensydd sjal, tills hon kunde hålla uppe huvudet själv. Hon avskydde när huvudet satt fast. Använde sjalen ett par veckor tills vi kunde börja använda selen.
Provade det där tillbehöret för nyfödda till ergon (kommer inte ihåg vad det heter) men det funkade inte alls. Blev bara knöligt.
Så det fick hunden att ligga på i bilburen. :D
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Vet du vad en Mei Tai är? Eller MT som det brukar förkortas. ;)

En med breda axelband tycker jag är väldigt skön att bära på magen med! Eller tyckte, nu är min minsta lite väl stor för att det ska vara smidigt... :angel:
Här finns det en sybeskrivning och vill/kan du inte sy så vet jag att det finns ett par stycken som tar åt sig och syr upp! Men det är inte så särskilt svårt, bara man kan hantera en symaskin lite grann, jag har till och med lyckats och det är en bravad! :o:D

En babybjörn skulle jag inte kunna rekomendera till någon, jag klarade av att bära de två första månaderna med en sån och sedan var det hel kört med mina axlar och nacke...

Jag har provat en bunt olika sjalar och selar och jag måste nog säga att en vävd sjal är nog allra bäst avlastning på magen, sen kommer en MT. Men det är lite vanesak att det faktiskt sitter åt lite... ;)

På ryggen älskar jag Ergon och Patapumen och sen när de är lite större så har Ptapum Toddler varit kanon! Det finns även en ny variant som heter Becco men den har jag inte provat själv.
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

*knapplån*

Följdfråga till er som bär i Ergo.

Vid vilken ålder har ni börjat bära era barn på ryggen?
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Jag har burit på ryggen i Ergon när barnen kunnat sitta själva utan stöd.
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Jag började bära Fredrik på ryggen när han var runt 4-5 månader när vi var hemma. Ute bland folk var han nog närmare året innan jag bar honom på ryggen, han blev orolig innan dess när han satt på ryggen. På magen kände han sig tryggare. Men det är nog olika från barn till barn!
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Ok. :)
Ska prova att ha henne på ryggen och se vad hon tycker.
Det är perfekt att bära i ergon när hon är trött. Hon somnar så gott där och så kan jag gå och plocka och diska mm samtidigt. :)
Men hon kommer lite ivägen ibland. :D

Ute får hon nog sitta på magen ett tag till. Men jag vågar knappt bära ute nu när det kan vara halt. Är nojig över att halka.
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

Vi har ju inte Ergo men en liknande. Började bära grabben på ryggen när han var runt 5 månader tror jag.
Han trivs bäst där, ser för lite och blir lite sur om han sitter för mycket på magen.
Men det kan bli dyrt för pappa om grabben ser mycket, flygplan som hänger i taket på leksaks affären tex som grabben håller på att vrida nacken av sig för att få se...:angel:

Nä men föär det mesta bärs han på ryggen, smidigt och han verkar trivas bäst där.:)
 
Sv: Bärsjalar och bärselar

*kl*
Tack för tipsen! Den där MeiTai-sjalen/selen såg intressant ut. Kanske ska man ta fram symaskinen och sätta igång.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Barn sitter och skriver ut knytbeskrivningar till bärsjalen för i morgon ska min lillasyster få "ärva" den till sin lilla plutt (kan ju inte...
Svar
10
· Visningar
1 046
Senast: Carolus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Igelkott
  • Köpa stamtavla av uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp