Bäbiskläder (igen)!

T

twinstar

Idag köpte vi våra första bäbissaker!

Fem bodies på Lindex.

Två med robotar på, en brun/svart och en grå/svart.
Två med ugglor på svart/vita.
En rosa och brun-randig!

:)

Varför är de kläder som är tänkta som "kill-kläder" i affären så sjuuukt mycket cooolare och roligare än tjejkläderna?

Killkläderna har ugglor och robotar eller rockstar-teman. Tjejkläderna har jordgubbar och fjärilar och hjärtan.

Oavsett vad det blir kommer vårt barn få ha kläder som tillverkarna nog tänkt för killar.

Nån som vet om det skiljer i storlek också? Nu köpte vi storlek 62. Storlek 56 kändes så otroligt pyttigt. Nåt sånt litet barn kommer vi inte få med tanke på allt sött och fett jag sätter i mig :banana:
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Visst är det kul att köpa de första kläderna. Problemet är bara att sluta handla när man väl börjat.

Nu har inte min bäbis behaga komma ut ännu men vi har köpt en del kläder i storlek 50 och sen lite mer i 56. Tror nästan att en nyfödd bäbis försvinner i stl 62.

jag tänker iallafall inte föda en sån jättebäbis;);)
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Mitt råd är att ha några plagg i stl 50 och 56 också. Även min väninnas son som vägde 4800 när han föddes kunde ha stl 50. :)

Och jo, inte förrän man själv ser det så tror man på att pojk och flickkläder är så uppdelade. Vissa affärer har blivit lite bättre. Men mitt tips är att undvika de stora kedjorna.

Man kan hitta fina kläder med roliga och annorlunda mönster och färger på internet och på home partyn.

Min favorittröja just nu är cerise med dödskallar på. Perfekt, både sonen och dottern kan ha den! :)

/Timsetim
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Dom flesta nyfödda har faktiskt strl 50 ett tag, och sen 56 lite längre.
62 började min son med som typ 5 månaders eller något sådant, då han var 60 cm lång och vägde runt 6 kg.
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Okki!

Får kanske köpa lite till då!:)
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Det får du nog göra! Men det är ju bara kul :D Jag älskar bebiskläder verkligen. Sebastian är 10 mån nu, men jag fastnar fortfarande på bebisavdelningen varje gång jag går in i en affär, och alla pengarna går dit istället för kläder till mig som det var tänkt från början.. :crazy:
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Dom flesta nyfödda har faktiskt strl 50 ett tag, och sen 56 lite längre.
62 började min son med som typ 5 månaders eller något sådant, då han var 60 cm lång och vägde runt 6 kg.

Nja det vette sjutton... Det beror nog mycket på... Men det kan vara bra att ha lite små storlekar oxå, även om ialla fall jag inte skulle lägga så mycket krut på just det... Elin var 54 lång när hon föddes och Fredrik 56... Så han kunde ha 56 kläder en veckan innan jag fick gå över till 62... Elin kunde ha 56 ialla fall en månad... ;)
Jag köpte ett startpaket på någon av posterorderfirmorna, det var tre bodies, en tröja, ett par hängselbyxor och ett par vanliga byxor. Sen fick jag även ärva en hel del små kläder... Det blir ju inte direkt slitna! :D
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Jämför gärna kläderna med varandra också. Ett plagg i strl 50 från ena stället kan vara lika stort som strl 62 från andra :crazy:

Grattis förresten till graviditeten :) Hur långt är det kvar?
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Tack!
Det är lite drygt 16 veckor kvar! :)
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Men, enligt min barnmorska på MVC och även min BVC-tant så är det mer vanligt med bebisar som faktiskt har strl 50 och 56 först. Väldigt få började med 62 direkt.

Detta visserligen enligt deras egen statistik, och sett från snittet av längd/vikt på nyfödda.

Jag föredrar att använda mig av det "mest normala" när jag svarar på ett inlägg, inte att hon kanske eventuellt kan få ett långt barn som måste ha 62 direkt ;)
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Varför är de kläder som är tänkta som "kill-kläder" i affären så sjuuukt mycket cooolare och roligare än tjejkläderna?

Jag tycker nog tvärtom faktiskt. Jag skulle aldrig kunna tänka mig att ha på mig en tröja med en robot på!:eek: Fjärilar, glitter och hjärtan är mycket snyggare!:love: Så vi handlar en del på tjejavdelningen till vår son.

Fast allra helst köper vi kläder som är tänkta att passa ALLA barn. Vi gillar inte att vissa färger och motiv ska räknas som "tjejiga" elelr "killiga".
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Det är säkert våran bekantskapskrets som har fått stora barn... De enda som jag vet har använt mindre än 56 har fått prematura barn... :) Men det kanske är så att normala bebisar är mindre.
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Mitt råd är att köpa det mesa i storlek 62
Köp något i storlek 56, men skippa 50 än så länge
Skulle du får ett litet barn så köp mer käder då, det som är för stort kmmer h*n ju växa i, men tråkigt att ha massa kläder som inte kan användas

Jason var 54 lång och vägde 4780 när han föddes, hade 56 hem från bb och sen började vi med 62 efter 1-2 veckor
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Fick inte så jättestor mage men levde på mycket onyttigt i slutet! Jag hade bara köpt 56 och 62 innan Nellie föddes. Hon var hon 51 lång och vägde 3060 g. Alla kläder jag köpt var otroligt stora! Som tur var hamnade ett par vi kände brevid oss på BB och dom fick en större bebis, 4600 g och då passade inte deras 50-plagg som dom snällt gav till oss! Det dröjde 1-2 månader innan hon vuxit ur st 50.
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

62 började min son med som typ 5 månaders eller något sådant, då han var 60 cm lång och vägde runt 6 kg.

Hihi, Jason är 5 månader nu och har 74
71,5 lång och 8820g på 5-månaderskontrollen;)
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

min dotter hade strl 56 i 2 veckor sedan strl 62 två månader ungefär.... hon var 53 cm lång 4170 gram tung :) Men jag ogillar för trånga plagg.... det är ju enkelt att vika upp armar eller ben om det är för stort :)
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Jag misstänker att du kanske redan har koll men kolla Matador kids på hornsgatan, de har mycket snyggt om man vill ha nåt speciellt. åhlens vanliga randiga serie är prisvärd till pyttisarna. PoP har outlet i Barkaby.

Låna annars kläder om du kan för det känns lite onödigt med alla de där byxorna som kanske kostar 125 kr och som bebisen har typ 5 gånger på 2 månader och sen är de för små, det är först storlek 74-80 som de börjar ha ett tag. Innan dess är rätt tacksam för de där slit och släng kläderna. Det är dessutom rätt jobbigt att härbärgera alla kläder allteftersom de växer ur dem (om man inte fastnar i traderaträsket och orkar sälja de dyrare plaggen). Har man istället säckar med secon hand kläder så kan man bara lämna dem vidare eller låna ut dem till nästa gravida kompis utan några småsnåla känslor.
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Precis som de flesta skriver så rekommenderar jag att du köper några plagg i strl 50 och 56. Jag köpte några plagg i strl 50 och lite mer i strl 56. De i strl 56 har han kunnat ha länge, han fick ha dem redan efter en vecka då han fick en von Rosen-skena. Han kunde även ha sparkdräkten i strl 50 med skenan tills han fick en större skena. Nu har han ingen skena längre, är 3 mån och har fortfarande strl 56, men börjar ha strl 62 framförallt bodiesarna, byxorna är fortfarande lite för stora. Han var 53 cm lång och vägde 3215 g när han föddes.
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Tradera är utärkt om man inte vill lägga så mycket pengar på de minsta kläderna, är ju knappast så att de hinner slita ut dem. och så är det ju vansinnigt kul att få små paket i brevlådan.

Redigerat: Såg att du redan blivit tipsad om tradera.
 
Sv: Bäbiskläder (igen)!

Då måste han ligga ganska mkt över medel? Sebastian ligger precis på medellinjen hos BVC, och han är nu 10 mån gammal och väger ca 10 kg (Har inte vägt på ganska länge så jag vet inte exakt gram..). Han har 74, eller 74/80 i kläder, och är runt 80 cm lång eller strax under.

Det är liksom det jag försöker få fram här, att man mest ska räkna med att få en genomsnitts-bebis, för att vara på den säkra sidan. Dom är trots allt vanligast.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 576
Senast: susanne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 36.
  • Bästa film

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp