Badrumslampa "sprängdes"

Dana

Trådstartare
Har renoverat vårt badrum och köpt en ny lampa, ovanför spegel som är godkänd för badrum, men glaset i lampan "sprängdes". Tur att ingen var där inne då det hände.

Gubben min hade varit på toaletten, och efter en minut hörde han typ glassplitter. Glaset till lampan hade "sprängts". Låg glassplitter överallt. Dottern använder linser, tur hon inte stod där då den gick sönder. Glödlampan vi hade i var 25 watt men godkänd för 40 watt.

Det som är tråkigt är att handfatet fått en "smäll" och blivit ett litet märke, ett hål. Ska åka in i morrn till lampaffären och höra vad vi har för rättigheter.

Vet att jag skriver sent, men hoppas på råd och hjälp, men det hände ganska nyss. Vilka rättigheter har man?

Haft lampan ca 1 vecka.
 
Sv: Badrumslampa "sprängdes"

Förmodligen fanns det spänningar i glaset och det blev till slut för mycket och den gick sönder.
 
Sv: Badrumslampa "sprängdes"

Varit inne och vi fick nytt glas som då fick beställas.

Vad menar du med spänningar i glaset? Vad innebär det? Så det inte blir samma misstag igen.

De i affären kunde inte förstå varför....Pratade lite om fabrikationsfel.

Tur att ingen var i badrummet då det sprängdes. Använde ju mindre watt i lampan som var sagts. Det tråkiga är ju att det blev ett märke i det nya handfatet, ett litet hål, vad gör man vid det?
 
Sv: Badrumslampa "sprängdes"

Det tråkiga är ju att det blev ett märke i det nya handfatet, ett litet hål, vad gör man vid det?
Jag hade först försökt få återförsäljaren att förmå tillverkaren (eller importören) av lampan att ta kostnaden för reparation eller utbyte av handfatet, därefter försökt få återförsäljaren själv att ta kostnaden. I sista hand hade jag använt min egen hemförsäkring och försökt få återförsäljaren att ta självrisken.
 
Sv: Badrumslampa "sprängdes"

Glas är ett "levande" material och spänningar i glaset kan dels finnas sen tillverkningen men även orsakas av temperaturförandringar, skador eller ålder.
Jag fick åka till sjukhus och plocka ut ett mjölkglas ur vänsterhanden en gång, inget speciellt trevligt.
Då handlade om ganska gamla glas av den "okrossbara" typen som när de går sönder blir miljoner småbitar.
Jag stoppade ner glaset i diskbaljan och när jag tog diskborsten och började borsta small det. Taggig hand ...
När vi kom hem från sjukan kastade vi resten av glasen och då small två till av totalt 10 st.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp