Badrum = stort frågetecken

lady_vip

Trådstartare
Fick klart med banken igår att min BF är MIN och bara MIN. Jag trivs ju jättebra där, men det stora problemet är badrummet, orginal 1958 med mögelskador...

Banken tyckte det var helt okej att låna en summa för renovering och ville att jag skulle ta offerter, något jag tänkte ta tag i snart eftersom jag vet att det ändå drar ut på tiden med sånt här.

Men hur göra? Inte nog med att det är fuktskadat, det är också minimalt:cool:

Några bilder
lgenheten022.jpg

lgenheten023.jpg

lgenheten025.jpg

Dåliga bilder från när det renoverades, jag brukar inte ha en sko i badkaret, men de var redan uppladdade;) Supersvårt att ta bilder på ett så litet rum...

Och en ungefärlig planlösning, bortse från den understa, det var en tanke på hur man kunde lösa det för ett bra tag sen...
Badrumsritning.jpg

Jag vill ju gärna ha dusch, men hur lösa det..? Dra om rör = pengarna springer iväg... Badkar igen, hur? Gärna en del förvaring, hur?

Sv: Badrum = stort frågetecken

Duschkabin bakom dörren. Toalett bredvid. Bänk med hyllskåp under snedtaket och kranar och handfat inbyggt i en av skåpen. Behåll elementet men sätt också en handdukstorkare ovanför det. Krokar bredvid handdukstorken, ev på insidan dörren också.

(Jag spelar alldeles för mycket Sims när jag ser såna här frågor som möbleringsmöjligheter i Sims.)

Spegel då:p

Duschkabin hade varit nice där du beskriver, frågan är dock om det går med tanke på fallet till avloppet.

Så en plan 2, 3 och 4 hade varit bra;)

Spegel då:p

Duschkabin hade varit nice där du beskriver, frågan är dock om det går med tanke på fallet till avloppet.

Så en plan 2, 3 och 4 hade varit bra;)

Hur menar du med fallet? De flesta duschkabiner jag sett går ju att justera "benen" på för att de ska stå rakt på ett golv. Fördelen med en kabin är ju också att väggar och golv blir skyddade från spolande vatten, vilket minskar risken för vattenskador. Särskilt om det är ett gammalt hus som rör sig lite.

Aha, du tänker på en sån! Tänkte inte ens på att det fanns:p

Jag menade att fallet i avloppet inte är tänkt på det håller, dvs man får bila upp hela golvet, lägga om rören och kanske räcker ändå inte fallet till toalettavloppet om man ex byter plats på dusch/badkar och toastol.

Om du har bostadsrätt så bör du först kontakta styrelsen om mögel- och fuktskadorna.Det är fastighetsägaren som har utredningsansvaret för fukt- och mögelskador i en fastighet och det är alltså styrelens ansvar att utreda sen är det en annan fråga vem som får stå för kostnaderna när det gäller bostadsrätt.

Sen kanske det är en bra ide att kolla om stamrenoveringar är gjorda ännu i föreningen. Är det inte det och det är på gång inom de närmaste åren så lär de behöva riva upp hela badrummet igen som du kanske nyss renoverat och det är ju inte så kul.

Stammarna kommer inte bytas inom de närmsta tio åren, minst... Tyvärr...

Angående mögelskadorna är det den förra ägaren som har orskat dem pga dålig skötsel. Det enda styrelsen/föreningen kommer finansiera är ett nytt takfönster.

Om du renoverar badrummet måste du ändå byta golvbrunn etc till en i plast så du måste ändå öppna golvet.

Precis vad jag tänkte säga. Vi var tvungna att byta golvbrunnar... Och att flytspackla om golvet är inte jättedyrt, våra hantverkare tog (för ett badrum i den där storleken, kanske lite större) totalt 1500 spänn med jobb+spackel. Och det är inte mycket i badrumssvängen :).

Har förstått att det inte är den stora kostnaden att byta brunn :) Men att bila upp hela golvet och dra om alla rör är ju ett lite större projekt. Tror att jag känner en VVSare som kan ge mig en prognos, dock har jag tagit det med en snickare och han var tveksam till om vi kunde få till fallet på röret till toastolen om den flyttades...

Matta eller kakel? Kakel är ju snyggt, matta något billigare och finns numera fin...

Hur mycket dyrare är en vägghängd toalettstol..? Risker med det?

Klinkers är ju mysigast med golvvärme - annars blir det rätt kallt. Vi har klinker i ena badrummet och matta i andra. Jag älskar min matta :). Den är svart med lite glitter i och liksom 'legoknottror' :D. Klinker är ju också fint men jag tycker min matta har mer charm och liv faktiskt.

Knapplån. Ger mig in i tråden utan råd till TS :o

Har du något lagrum för att det är fastighetsägaren som ska utreda - en vän till mig bor i BF och jag upptäckte en spricka i hennes badrum. Hon vände sig till föreningen som MUNTLIGEN lassade ansvaret på henne... Så nu sitter hon med skägget i brevlådan: agerar hon inte, så har hon inte tagit vård om lägenheten... agerar hon har hon överträtt sina befogenheter och gjort så att föreningens byggaranti på badrummet brinner inne... Hade hon fått ett skriftligt besked hade hon kunnat ta hjälp av en jurist. Dessutom hade hon kunnat bevisa att föreningen haft "första tjing" på att utföra ev. åtgärder.

Jag känner mig som en usel vän... en stormkråka som kommer och drar elände över alla. Jag ringde Aticimex, för jag tänkte att jag kunde ge henne en besiktning i födelsedagspresent... de sa det lät mer som en sättning än en fuktskada och att det därför inte var någon idé att ta ut dem.

Varför ber din vän inte om att få det på papper, alt spela in samtalet så hon iaf har något att komma med? Man kan ju inte bara acceptera när något är tokigt...

Hon har bett om det - och när det inte hjälpte skickade hon felanmälan med mottagningsbevis.

Och jag vet att det förmodligen inte hade varit bättre om jag inte hade sett sprickan - men det känns motigt. Jag var typ hemma hos henne för att muntra upp henne. Jag gjorde ett fint jobb :(

Hej!

Om det inte har löst sig för dig än så länge så kommer lite råd från en som har en mattläggande sambo.

Plastmatta i badrummet, du sparar inte bara pengar utan även får du på köpet en "varmare" badrum. Och det finns numera hur mycket snygga väggmattor som helst.

Jag tycker också att du ska överväga att ha badkar igen. Vattnet stannar i badkaret, dvs inte över hela golvet efter att du har duschat alternativt badat.

Lite negativt med takfönstret överhuvudtaget i badrummet, då det ständigt utsätts för fukt. Be hantverkaren om det är möjligt, att försöka "klä" in matta runt fönstret och att han ser till att det blir ett bra tätskikt där (som övrigt allt annat ska ha)...

Lycka till, och hoppas du trivs i din nya lägenhet :):)

Jag tycker också att du ska överväga att ha badkar igen. Vattnet stannar i badkaret, dvs inte över hela golvet efter att du har duschat alternativt badat.

Och dessutom är ett badkar fantastiskt bra om man tex vill tvätta en matta eller en filt eller något annat liknade som är för stort för husets tvättmaskiner!

Och dessutom är ett badkar fantastiskt bra om man tex vill tvätta en matta eller en filt eller något annat liknade som är för stort för husets tvättmaskiner!
Där jag bor nu har jag enbart duschkabin och liten tvättmaskin. Ingen kan nog ana vad jag saknar ett badkar.
Just för att kunna tvätta stora saker eller krypa ner i ett varmt bad när jag känner mig frusen.
Du har ju ändå en duschslang på kranen. Precis så hade jag där jag bodde förut och det fungerade bra.

Liknande trådar

Hemmet Behöver all hjälp jag kan få:D Vi måste göra om badrummet i vår nya lägenhet i år, helst i sommar, pga mögelskador. Vissa delar...
Svar
16
· Visningar
26 234
Senast: EmelieR
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka