Både Rimadyl och Cartrophen

bigganl

Trådstartare
Hunden har artsos i en höftled och har nu fått Rimadyl i 3,5 veckor samt fick sin första Cartrophenspruta för nästan en veckan sedan. Hans hälta är fortfarande kvar. Jag börjar misströsta. Vad gör man? Veterinären är orolig eftersom hältan inte försvinner. Jag är förstås ännu mera orolig. Hunden är lika pigg och glad som han alltid är. Han har inga problem med att gå eller springa i trappor, resa sig osv. Han verkar inte berörd. Muskulaturen är mindre runt det drabbade benet så han måste ha sparat det ett tag. Han äter också Glucosamin sedan snart en månad tillbaka.
Finns det något annat man kan prova? Är nypon bättre än glucosamin? (eller är det dumt att byta redan?)
Hunden är åtta år, väger drygt 40 kg så han är relativt stor. Ska jag våga hoppas på att han kan få vara med oss ett tag till? Jag vill för allt i världen inte att han ska ha ont eller må dåligt på något vis. Hältan i sig oroar förstås och hade han visat sig påverkad, låg eller ändrat sitt beteende på något vis hade jag nog känt att det är slut, men han är pigg och glad och busig hela tiden. Det enda han inte gillar är att han får gå så mycket kopplad. Han vill ju fara omkring i full galopp hela tiden och det får han inte nu.
Kan laserbehandling vara ett alternativ? Ska jag ha is i magen och ge det mera tid? Alla kanske inte svarar på behandling lika fort. Vad tror ni om allt detta?

Sv: Både Rimadyl och Cartrophen

Jag tror inte att hundar alla gånger visar smärta på samma sätt som människor. Jag har sett mina egna hundar ha ont men fortfarande vara busiga och glada. Jag tycker inte de ska behöva ha några restriktioner på hur mycket de ska få röra sig, det inkräktar för mycket på livskvaliteten. Men många gamla hundar får lite rörelsestörningar utan att det behöver betyda att man måste ta bort dem omedelbart.

På mina hundar har det funkat med rimadyl (eller den billigare versionen canidryl, be om det nästa gång du får ett recept) och cartrophen. Min gammelman som finns kvar har dock fått prednisolon (kortison) mot klåda och den har gjort underverk för hans rörlighet. Han har varit lite tröttare sista tiden och sedan vi började med kortison så har han fått mycket mer energi. Förmodligen någon inflammation som blivit lite lindrad.

Nypon och glukosaminer har inte samma verkan. Jag hade inte bytt ut glukosaminer mot nypon. Ger du fettsyror? Ett tillskott av omega 3 & 6 tillsammans med glukosaminer har en gynnsam effekt på många hundar med artroser.
Vilka glukosaminer ger du? Skiljer ganska mycket mellan olika märken. Vår sjukgymnast på mitt jobb rekommenderar glykoflex som även innehåller grönläppad mussla.

Men har du varit till nån kiropraktor o kollat så det inte är nåt sånt istället....jag har en häst som jag fått behandla en kota tre ggr i rad och han blev aldrig bättre ( inte heller direkt halt men reagerade på böjprov) det visade sig vara sidoligament på kotsenbenet som var hans problem och då hjälper det ju naturligtvis inte med att behandla själva leden.

Det Kan ju faktiskt vara nåt helt annat , ett felläge som ger symptomen på din hund eftersom han inte svarar på smärtlindring ( det kanske inte ens är smärta utan att ena benet ex kanske är lite kortare)

Är leden röntgad så ni är säkra på att det är artros? I så fall så kommer ju inte hunden bli botad av medicinerna utan symtomen i form av inflammation hämmas. kanske behövs starkare medel i form av kortison eller fler behandlingar med Cartrophen.

Är det inte artros så kan ju hältan bero på något annat t.ex. muskler, ledband eller dyl. men först måste ledproblem uteslutas. Ingen seriös massör, kiropraktor eller dyl. behandlar en hund (eller häst) utan att djuret genomgått en grundlig undersökning av veterinär när det finns risk att problemen orsakas av något de inte kan bota eller behandlingen rentav kan förvärra. Så länge hunden är halt så har den antagligen ont, djur är experter på att dölja smärta.

Har ni börjat rehabträna något än? När min gamling som inte längre är i livet fick artros i en karpalled så gick hon först fyra veckor på rimadyl för att få ner inflammationen. Jag märkte knappt någon förbättring alls. Efter fyra veckor fick hon börja med rehab (water trademill). Vi gick två gånger i veckan och redan efter en vecka såg jag en markant förbättring. Vi körde två gånger i veckan i en månad eller två, därefter en gång per vecka till varannan vecka beroende på artrosens status.

Han får apotekets sort. Seraquin. Det innehåller samma mängd glucosamin och Kondroitin (från grönläppade musslan), som glucoflex.

Har ni börjat rehabträna något än? När min gamling som inte längre är i livet fick artros i en karpalled så gick hon först fyra veckor på rimadyl för att få ner inflammationen. Jag märkte knappt någon förbättring alls. Efter fyra veckor fick hon börja med rehab (water trademill). Vi gick två gånger i veckan och redan efter en vecka såg jag en markant förbättring. Vi körde två gånger i veckan i en månad eller två, därefter en gång per vecka till varannan vecka beroende på artrosens status.

Nej ingen träning än. Det är för tidigt enligt vet. Han ska få de resterande tre sprutorna Cartrophen först. Sen kan det förhoppningsvis bli tal om träning.Det var skönt att höra någon annan som heller inte fått bort hältan med medicinen. Din hund blev bättre och det ger mig hopp. Tack!
Ska ev prova med laser och akupunktur på honom också.

Är leden röntgad så ni är säkra på att det är artros? I så fall så kommer ju inte hunden bli botad av medicinerna utan symtomen i form av inflammation hämmas. kanske behövs starkare medel i form av kortison eller fler behandlingar med Cartrophen.
Han är inte röntgad än. Veterinären tycker inte det finns anledning än. Han menar att han ändå inte kan se mer där än han känner vid undersökning. Självklart kan inte artrosen botas med medicin, men leden ska bli så mycket bättre att hältan försvinner. (anser vet)

Är det inte artros så kan ju hältan bero på något annat t.ex. muskler, ledband eller dyl. men först måste ledproblem uteslutas. Ingen seriös massör, kiropraktor eller dyl. behandlar en hund (eller häst) utan att djuret genomgått en grundlig undersökning av veterinär när det finns risk att problemen orsakas av något de inte kan bota eller behandlingen rentav kan förvärra. Så länge hunden är halt så har den antagligen ont, djur är experter på att dölja smärta.
Hunden är genomgången av veterinären. Han är säker på att det är artros. Men muskulaturen är mindre och självklart påverkas kroppen av att hunden gått och avlastat sitt ena bakben en tid. Det är därför han fortfarande hältar tror jag. Medicinen är ju smärtstillande så han borde inte ha ont, men eftersom bakdelen är påverkad på andra sätt finns fortfarande en rörelsestörning kvar. Det är vad jag tror alltså.

Jag tror inte att hundar alla gånger visar smärta på samma sätt som människor. Jag har sett mina egna hundar ha ont men fortfarande vara busiga och glada. Jag tycker inte de ska behöva ha några restriktioner på hur mycket de ska få röra sig, det inkräktar för mycket på livskvaliteten. Men många gamla hundar får lite rörelsestörningar utan att det behöver betyda att man måste ta bort dem omedelbart.
Jag tänker som du. När han fick gå enbart kopplad blev han frustrerad. Han är van att alltid gå lös. (bor på landet). När jag började släppa lös honom efter att vi promenerat en bit så blev han lugnare. Han fick vara fri och blev väldigt nöjd med det. Jag tror att fysisk smärta (inte stor då) kan vara lättare att hantera än att mentalt må dåligt. Man märker ju väldigt tydligt på djur när de mår bra mentalt och inte.

KL
Varför bedövar man inte hundar som man gör med hästar för att släcka smärta i en led? Då ser man ju direkt vad som är orsakat av smärtan och vad som är orsakat av att muskler, ledband, muskelfästen osv är påverkade.

Men har du varit till nån kiropraktor o kollat så det inte är nåt sånt istället....jag har en häst som jag fått behandla en kota tre ggr i rad och han blev aldrig bättre ( inte heller direkt halt men reagerade på böjprov) det visade sig vara sidoligament på kotsenbenet som var hans problem och då hjälper det ju naturligtvis inte med att behandla själva leden.

Det Kan ju faktiskt vara nåt helt annat , ett felläge som ger symptomen på din hund eftersom han inte svarar på smärtlindring ( det kanske inte ens är smärta utan att ena benet ex kanske är lite kortare)

veterinären är säker på diagnosen. Hunden kommer att röntgas i samband med att de ska ta bort en tumör (utväxt eller vad det är) som sitter i tandköttet. Tror inte att hans ben är olika långa. Hältan kom från en dag till en annan och han har inte haltat tidigare. Han är ändå 8 år så det borde visat sig. Men han rör sig bak precis som om han vore låghalt.

Han är inte röntgad än. Veterinären tycker inte det finns anledning än. Han menar att han ändå inte kan se mer där än han känner vid undersökning. Självklart kan inte artrosen botas med medicin, men leden ska bli så mycket bättre att hältan försvinner. (anser vet)

Hunden är genomgången av veterinären. Han är säker på att det är artros. Men muskulaturen är mindre och självklart påverkas kroppen av att hunden gått och avlastat sitt ena bakben en tid. Det är därför han fortfarande hältar tror jag. Medicinen är ju smärtstillande så han borde inte ha ont, men eftersom bakdelen är påverkad på andra sätt finns fortfarande en rörelsestörning kvar. Det är vad jag tror alltså.

Borde man inte kunna se hur illa det är på röntgen? Det måste ju vara svårt att känna exakt hur skadad leden är? Helt klart kan avlastning och snedmuskling leda till rörelsestörning men vet bör ju se skillnad på en sådan rörelsestörning och hälta.

Borde man inte kunna se hur illa det är på röntgen? Det måste ju vara svårt att känna exakt hur skadad leden är? Helt klart kan avlastning och snedmuskling leda till rörelsestörning men vet bör ju se skillnad på en sådan rörelsestörning och hälta.

Håller med. Jag tycker röntgen borde hjälpa till. Hunden ska sövas snart för att ta bort en cysta? (utväxt/tumör eller vad det är) på tandköttet. I samband med det ska de röntga honom.

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! TLDR: Är det någon som har erfarenheter av bakbensvaghet som bieffekt av en medicin? Hur lång tid tog det att lösa sig, om det...
Svar
2
· Visningar
2 206
Senast: Icfafn
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad, men när FASS och googling inte ger något så provar jag här. Jag har sedan en tid en JR-hane på 4 år...
2
Svar
26
· Visningar
6 835
Senast: lady_vip
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 362
Senast: WildWilma
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 140

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat