• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare amandamazetti
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 20
  • Visningar Visningar 1 711
A

amandamazetti

Nu kommer här en liten dum fråga.
Ni som har bäddar i spån eller i torv eller vad ni nu har, så undrar jag hur ni mockar? Mockar ni bara ut skiten eller allt kiss åsså?
Tacksam för svar till min dumma fråga.;)

Sv: Bäddar

Bädd är ju ganska vitt begrepp, det är eg ströet övht, dock brukar man med bädd mena permanentbädd, då mockas bara bajset samt ev kiss som kommit upp till ytan bort.

Växelströbädd är när man tar ut allt kiss och bajs varje dag, dvs allt skitigt strö.

Jag har permenentbädd, 2 st på spån, och en på halm. Mockar ut allt bajs, samt ev kiss som nått ytan.

Sen tömmer jag hela boxen - tar ut bädden - varje - vartannat år. Skulle den bli för hög så skalar jag ner dem emellan.

Viktigt med permanentbädd är att inte sticka ner i underlaget där det håller på att brinna ihop, då blir ammoniakstanken lätt bedövande. Så om jag måste skala ner gör jag det en KALL vinterdag, har sen på stallosan och rejält med nytt strö.

om man har en permanentbädd luktar det inte ganska mkt då?

om man har en permanentbädd luktar det inte ganska mkt då?

Nejdå, en rätt skött permanentbädd luktar inte alls =)

En misskött permanentbädd, den stinker rent ut sagt.

Men välskött så luktar det ingenting, faktiskt mindre än en växelströbädd.

Sen, alla hästar passar tyvärr inte att ha på bädd, men som sagt, rätt skött bädd (och en häst som fungerar på bädd, men gör den inte det blir bädden inte välskött, så) är 'luktlös'. (Förutom när man tar ut den..)

Jag har bädd i torv...
Jag tar ut all skit sen tar ut den översta lagret av kisset och lägger sen in lite nytt torv över där som jag tagit bort. Så gör jag när bädden är helt klar. MEn la in min bädd för 2 veckor sen och den har inte riktigt satt sig än. Så jag tar ut lite kiss varje dag men mest skiten.

Mina bäddar har ALDRIG luktat

Det beror helt och hållet på.
Min valack kissar i samma hörn och skulle jag låta det ligga kvar skulle det bli en hård sida medans den andra bara är mjukt spån.
Där brukar jag försöka bygga upp någon bädd och sen ta ut bara bajset.
Brukar kalka rätt ofta så jag försöker slippa lukten, brunststoet är det lite svårare med..

Jag ahr spånbäddar till mina kusar, plockar bara bort bajsarna o kisset som kommit upp till ytan. För mig fungerar det bra. Luktar knappt stall när man varit där. Gjorde ett försök att läga halmbädd till en häst förra veckan den fick jag mocka ut idag för det blev för grisigt i den boxen, det blir spånbädd där oxå nu

Mina bäddar har ALDRIG luktat[/QUOTE]

Samma här! Oavsett om jag haft spån eller torv faktiskt! Har snarare varit så att det luktat MINST i min kuses box! :D Knepet är att sköta bädden väl, samt ha en häst som inte beter sig som en grävling i boxen! :rofl:

Altså, jag förstår verkligen inte detta, hur kan man låta en häst stå på en bädd av kiss ett helt år utan att mocka ut emellan?:eek:
Jag tycker det låter väldigt ofräsht, det måste ju samlas mängder med bakterier där. Och hur kul är det för en häst att lägga sig i en box med spån packat med kiss?
Det är ju inte naturligt för en häst att ligga på ställen där de har kissat.
Ni som väljer att ha bädd, motivera varför tack.
Är det för att man vill snäla med spån/halm/torv etc. eller vad är anledningen?
Tycker det låter otroligt äckligt.
Själv mockar jag ut allt kiss och bajs varje dag och fyller på med nytt spån.

Har en extremt grisig häst, måste mocka i typ en timme varje dag. Men skulle en permanentbädd kunna funka bättre?

Man måste kunna sköta en bädd för att det ska funka öht! Det handlar om att få bädden att brinna! Och eftersom man ÖSER över stora mängder strö över permanentbädden, är det ytterst bekvämt för hästen alla gånger! Som jag skrev tidigare krävs det dock att det är en häst som INTE gräver i bädden! Att jag valde att ha bädd, var av HÄNSYN till min HÄST! Inget annat! I ett kallstall finns ingen golvvärme öht! En varm bädd gör att hästen kan ligga obehindrat utan att bli kall om magen, vilket är direkt skadligt. Det är inte billigare eller förenat med mindre jobb tycker jag! Bara ett bra sätt att strö sin box på! :)

Att han är grisig tolkar jag som att han skiter och kissar överallt? Min häst är "lite grisig" men det har funkat riktigt bra faktiskt!

Hur menar du med att få bädden att brinna?
Om bädden blir varm måste det ju ånga fram en massa amoniak ur den, och det är ju absolut inte bra...?

En rätt skött bädd ångar inte amoniak. Man kalkar i botten o mellan varven för att inte det ska bildas amoniak.
Jag har kallstall så jag föredrar en varm o go bädd till mina hästar så de kan ligga utan att bli kalla. Man har massa rent strö överst på bädden så hästarna ligger inte i själva pisset.

För TREDJE gången så handlar det om att hästen INTE FÅR GRÄVA! Bädden brinner ihop i en blandning av gödsel, strö och urin. (att man måste kalka i botten är viktig) När bädden väl "brinner ihop" så blir det inga ångor! Tvärtom! Men som en annan skrev tidigare att sköts den inte rätt eller om den "rivs upp", då kan Du ge Dig fan på att det kommer att stinka! :devil: Rätt grund! Rätt skötsel! Ingen stank! :)

Halmen eller spånet bränner och en riktigt skött permanentbädd luktar betydligt mindre än en växelströbädd där allt tas ut varje dag. I en permentbädd kommer du aldrig åt kisset så att säga, det ligger långt ner i bädden. Det blir ingen amoniaklukt i en permanentbädd.

Jag hade tidigare min häst i ett litet stall där luften blev dålig om vi inte hade permanentbäddar. Men som sagt, viktigt att sköta bädden, jämna till den och strö ordentligt.

Jag fröredrar permentbäddar framför växelströ oavsett om det handlar om spån eller halm.

Jag bygger just nu upp en grundbädd med torv.
En gång i veckan fyller jag på med torv och så får min häst trampa till det.
Jag mockar ut skiten och ev kiss om det blivit enormt mycket på just ett ställe och det känns svampigt.

När torvbädden är klar kommer jag fylla på med spån. det kör jag med hela vintern ovanpå torvbädden.
Då kommer jag även att mocka ur mer kiss.

Hästen har haft likadan bädd innan och den luktar absolut inte.

Senast ändrad av en moderator:

Jag mockar permanentbädd. Jag har stalosan i botten, ovanpå det ett litet torvlager och sedan har jag byggt upp själva bädden av spån. Jag tar bort allt bajs och sedan kisset som blir på ytan, men jag gräver aldrig. Sedan strör jag på med stalosan och mer spån. Funkar jättebra, hästen har en varm och tjock bädd att ligga på. Det är lättmockat (dock har jag en riktigt skitgris..) och luktar inte.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
773
Senast: tanten
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Hästvård Jag har snubblat över några trådar på FB på sistone om alternativbehandlingar av hästar (avmaska med örter, inte vaccinera...
Svar
6
· Visningar
390
Senast: animalasia
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Sytråden del 4
  • Säkerhetskontroll på hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka