L

Lollo25

Hur får man till en bra (hygienisk) bädd? Jag började tänka bädd för 2 veckor sen ca och hade ett tjockt lager spån (ny box) och sen halm över. Jag mockade ganska lite o mest på ytan. Nu började jag röra lite i den idag för jag tycker den börjat lukta så idag mockade jag ur en del piss. Fast då rör man väl till det ännu mer? Men hur ofta ska man i så fall ner till det packade spånet som är så kissigt? När det börjar lukta eller ska man bara låta det vara, o lukten lägger sig? Hur gör ni? Jag skulle vilja ha en bädd just nu under vintern bara.

Sv: Bädd?!

Har du kalkat under och över spånet? det binder amoniaken, och stöder en luktfri och "torr" bädd.

Jag började med bädd för en månad sedan och fick en massa bra tips från alla här på Buke :bow: - sök på bädd så hittar du mer info.

Mitt tips till dig är att införskaffa Stalosan - det är i stil med kalk och luktar lite citron. HUR bra som helst!!!!! Jag köpte 25 kg för 152kr. Dock inte på Granngården för där sålde de 8 kg för 154kr - alltså det dubbla!!! Man strör på enligt förpackningen i början och sedan lite en gång i veckan - alternativt när du har rejäla kissfläckar!

Kan verkligen rekomendera Stalosan!!!!!!

Lycka till!

Något som också är väldigt viktigt när man håller på att lägga bädd är att aldrig snåla med ströet för det behövs så att bädden hålls torr även innan förbränningsprocessen har satt fart så att den istället använder ammoniaket.

Mvh
Camilla

Nu kanske alla tycker att våra bäddar, som vi gör är lite udda, men jag skriver ändå.
Vi har torv. Och bädd. MEN! Vi tar alltid ut kissfläcken. Blir mkt fräsch bädd, utan ngn som helst lukt. förutsättningen, är såklart att kusen kissar på samma ställe jämt, och det gör 4,utav mina 5 kusar. torven packar sig allt eftersom hästen trampar till den/ligger ner, utan att vi sparar ngt kiss. Tar ev lite längre tid med denna medod. Men hygieniskt. Inget kalk i botten. Är torven väldigt torr när man lägger in den, har det hänt att vi vattnat LITE på första lagret, så att det inte tar så himla lång tid att packa sig. Också ev, har vi sparat lite av kissfläcken ngn gång.

Vet ej, om detta kallas RIKTIG bädd, men den är precis som en "riktig". Vet även folk som har spån, och det funkar bra. I båda fallen, får man inte snåla på ströt, då man gör ny bädd.

Hej !

Kan du PM:a mig om var du köpte Stallosanet ? Jag jobbar i Boråstrakten och behöver snart köpa nytt. mvh
Saltomortal

Vi har nu haft torvbäddar på ridskolan i ca 1 månad och vi upplever att luften har blivit MYCKET bättre än tidigare så vi hade spån (ej bädd) Vi tar ut bajset dagligen samt jämnar till bädden, dvs tar ut foder som rörts ner i ytskiktet samt "skalar" av ev. kullar av kiss. Vi ser även till att ytskiktet alltid är torrt, behövs det så fyller vi på med ett tunt lager ny torv. Jämfört med spånet är torven helt underbar att mocka i och skonar definitivt våra ryggar!

/Frida

jag har mina på halmbädd.
Började med att kalka ordentligt under halmen, sen mockade jag ut som vanligt i några veckor tills det blev tillräckligt med boss under, varefter jag började kalka kissfläcken o mockar ut allt träck. Bäddarna är suveräna, luktfria mattor, ca 15 cm höga, men jag kalkar dom minst en gång i veckan o håller efter så att dom inte växer sig för höga.
Sen får man inte snåla med halmen, halmar nog nästan lika mycket som innan bädden, eller njaa inte riktigt. Min kompis mockade åt mig två dagar o hade inte halmat o jag möttes av två stinkande upprivna bäddar. Så det var bara mocka ordentligt, kalka o stampa o halma utav :devil: själv, och nästa dag var dom luktfria bäddarna tillbaka!!! *lättnads suck*

Förut hade vi torvbäddar, varav vi bara tog ut det blöta kisset och träcket och torvade typ en gång i veckan, Billigare strölösning har jag aldrig haft. Bytte till halm för hästarnas skull, får för mig att dom trivs bättre på halm...

Liknande trådar

Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
760
Senast: tanten
·
Hästvård Tänkte höra om ni har några kloka råd. Shettisen vi lånar fick kolik i går. Var rätt dålig när veterinären kom men svarade bra på...
Svar
2
· Visningar
539
Senast: Kristall10
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 100
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Behöver få lite tankar från er andra. Har haft min häst i några år nu, varje vinter får han mindre slav/små sår på haserna (har varierat...
Svar
3
· Visningar
406
Senast: sweep
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama