Själva grejen med bädd är att LÄMNA det blöta så det får rinna ner i botten och där sugas upp av ströet. Efter ett tag så brinner det ihop litegrann, och man får ett väldigt fast, stabilt underlag och dessutom aningens varmare än växelströbädd.
Fast själva meningen är att det INTE ska komma upp något blött på ytan, det översta lagret ska vara lika torrt/rent som när du tar ut allt. Fast i början, speciellt med halm, kan man få vända ner i det blöta och trampa till, och strö nytt.
Jag har spånbädd. Är ungefär 1 dm bäddbotten, och cirka 5 cm packat, rent strö och 5 cm "fluffigt" strö ovanpå.
Det är alltid torrt och rent överst, det finns ingen som helst risk att de skrapar sig ner till betongen när de rullar/reser sig.
Och det är 0 ppm ammoniak 5 cm ovanför bäddytan (djurskyddsinspektören mätte). Med andra ord, min bädd luktar MINDRE än det skulle gjort om jag tagit bort allt kiss och bajs varje dag (för då är jag och rör om i kisset).
En MISSKÖTT bädd däremot är bland det äckligaste du kan hitta. Å andra sidan har jag sett växelströbäddar på morgonen som är VIDRIGA. För lite strö gör att på morgonen är det mer sörja än rent strö, och då har hästen stått i det. Att sen matte/husse kommer och mockar ur allt skitigt och ströar på lite nytt strö hjälper inte, större delen av natten står hästen i ångor och skit iaf.
Men en RÄTT anlagd och RÄTT skött bädd är oftast renare än en välskött växelströbädd..