Mina hästar står på spånbädd. Jag har samma bädd hela vintern. Jag har även en gång haft samma bädd i två år. Det luktar ALDRIG urin, eftersom det blir en komposteringseffekt i bädden. Mina bäddar är ca 15 cm tjocka som jag inte mockar i, och ovanpå det ca 5 cm lösare spån, som mockas igenom noga varje dag. Med spånbädd är det viktigt att ta bort ALL avföring, annars blir bädden geggig.
Såhär gör jag:
Jag strör ev ett lager Stallosan F på golvet, och sedan kör jag in 8-10 fulla kärror sågspån (obs! ej kutterspån, som inte packar sig tillräckligt). Jag mockar bort all spillning, men undviker så långt möjligt att riva upp spån som 'satt' sig. Ytliga fläckar med urinindränkt spån tar jag bort, men rotar inte djupare ned. Om hästen har en tendens att packa bädden olika högt på olika ställen i boxen gör jag mitt bästa för att jämna ut dem: jag skrapar undan den lösa spånen och flyttar sedan den packade spånen sjokvis från 'bergen' till 'dalarna', trampar till och lägger sedan på den lösa spånen igen. Ju jämnare man kan hålla både den packade botten och den lösare 'bäddmadrassen', desto bättre komposteringseffekt får man. I början (1:a veckan) trampar jag mycket i bädden för att få den att sätta sig. Är spånen väldigt torr och dammig kan man fukta den lite för att få snabbare sättning. En botten som är tunnare än en decimeter fungerar dåligt, särskilt när det är många minus, och blir svår att hålla torr och luktfri. Har man en häst som grisar ner mycket så kan man hålla utan torrare genom att strö stallosan någon gång per vecka, men mina bäddar gjorda på det här sättet har fungerat perfekt i 4 vintrar utan vare sig lukt eller fukt.