C

Curri

jag ska göra en spånbädd, vad är bäst att strö under? släckt kalk eller stallosan?:)

Sv: bädd

Enligt forskning på strömsholm med bädd så är det ingen större skillnad på att ha kalk eller att inte ha något. Strömsholm använder då idag inget under spån/halm bädd

Jag har kört spånbädd i några år nu.
Första året körde jag bara kalk och spån men sen hittade jag en kombo som funkat super.

Börja med kalk, sen har du ca 5 cm torv och efter det är det bara att strö på önskad mängd spån under resten av året. :)
Torven suger bättre upp kisset så det samlas på ett ställe och tar bättre bort dålig lukt.

jag rekomenderar detta då jag håller på med bädd till mina 2 nu.
Först blöter du golvet, sen stallosan, sen torv, blöt igen, stallosan, torv.. mycke torv, mycke vatten och ett lager stallosan.

Sedan när dom börjat gå in så slänger jag in lite spån

Stalosan är bakteriedödande (och helt giftfritt). Det tycker jag känns bättre att ha i botten. Det kan ju frodas rätt mycket bakterier annars när man har permanentbädd.
(Tänk på att bädden behöver ligga länge om spånet ska bränna ihop ordentligt. )

jag ska göra en spånbädd, vad är bäst att strö under? släckt kalk eller stallosan?:)

Har fått lite info nu inför vinterns installning.

Släkt kalk har man i bottnen. Hästarna får under inga omständigheter få i sig detta. Behöver man kompletera lite (tex om nån häst har grävt el liknande) så använder man sig av Stalosan.

MVH Martina

De har inte allid haft det men började med det för 2 år sen. Kungsstallet har dock alltid bädd om det inte är något speciellt med någon häst

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det är bäddat för ännu ett mäktigt dressyravgörande när tio av världens bästa dressyrryttare ska mötas i den prestigefulla Top...
Svar
0
· Visningar
80
Senast: Gunnar
·
Foder & Strö Jag funderar på att byta från vanlig halmbädd där hela boxen mockas igenom varje dag till permanentbädd. Står i kallstall, så jag vill...
Svar
3
· Visningar
762
Senast: tanten
·
Hemmet Som en relativt van användare av utedass så är jag (smärtsamt) medveten om att de kan vara allt från helt luktfria till att lukta helt...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 600
Fordon Jag lånade ut mitt släp härom dagen, idag körde jag det tomt. Först fungerade inte Cruise controllers, efter ett tag började gula lampor...
Svar
11
· Visningar
790
Senast: Pegasus63
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama