Bädd i lösdrift???

fettso

Trådstartare
Ni som har era hästar på lösdrift,har ni bädd då som dom går på??
Vad är bädden gjord av??Och hur sköter man bäst bädden???

Sv: Bädd i lösdrift???

Vi har bädd, bara halm.

Hade gärna haft spån eller torv i botten, men vi fick väldigt bråttom att fixa i ordning allt när det var dags för hästarna att börja gå in, eftersom vårat stall även är vår byggplats. :smirk:

Det är meningen att vi ska bygga till boxar, men vi har inte hunnit med allt än.

Det fungerar väl bra ändå, lite svårt att få till en bra bädd runt hela bara.

Halm är bra, både att ligga på och bra tidsfördriv för hästar som ibland kan bli lite rastlösa, men ack så tungt att mocka i:crazy: ;)

Om du har ligghall med jordgolv är det bara att lägga halm direkt på marken, det har alltid jag gjort. Sen kan man plocka upp lortarna varje dag om man vill (vilket oftast funkar bäst) sen är det bara att strö på med halm ovanpå hela tiden. Då är det alltid rent och snyggt.

Vi lägger ett rejält lager torv, detta för att det ska bli så bra dynga som möjligt. Därefter ca 30 cm halm (utrullad så den är ju ihoppressad). Sen strör vi med halm vid behov, samt kastar in den rena halmen från kanterna till mitten.
Det varierar med väder men vi strör högst 1 gång per vecka.

Glömde en viktig detalj; vi har inget gjutet golv utan hårdpackat grus som släpper igenom en del.

vi har gjuten platta. först kalk sedan spån sedan utrullade stor halmbalar och ovanpå det strött med småbalshalm.

vi gödslar översta lagret varje dag och strör på ny halm vid behov.
funkar fin fint ;)

Att mocka varje dag är ju toppen om man kan och hinner. Men vad jag har sett nu under 5 år är att hästarna har sin "toa" på ett ställe och liggplats på en annan. Samma sak i alla 3.
Om man mockar för noga börjar aldrig bädden "brinna" och det bästa med det är att det faktiskt värmer och att man slipper lägga bädden i dynglimpor som måste ligga i månader innan man kan sprida ut den.

jag tycker definitivt att man bör gödsla ut skiten varje dag (det är ju inte skiten som gör att det bränner), dels för att det blir äcklig annars och dels för att det är skadligt för hovarna att stå på skit.

våra skiter lite överallt där dom står. (6 hästar) en god regel tycker jag är att det ska vara så rent och torrt att jag skulle kunna tillbringa en natt där själv, gör ingen skillnad på att sköta bädd i ligghall eller i box.

givetvis ska man inte röra själva "bädden"(understa lagret) för då blir det ju ingen bädd. vi gödslar som jag skrev det översta lagret halm från skit och ev. "blöta fläckar" som ligger uppepå, därunder i bädden "brinner" det som f** ;)

Självklart står inte hästarna i dynga!! Men vi har valt att strö istället för att mocka. Mao torrt. och ffa: det stinker inte när man kommer in. det rör sig inte om stora plåthallar utan relativt små byggda i lättbetong. Därför har vi 3 st.

Liknande trådar

Hundhälsa Flertal hanhundar är just nu helt tokiga i min tik. Det ska luktas och slickas om dom får möjlighet, det bryts av oss ägare och så tog...
Svar
4
· Visningar
402
Senast: Wenniz
·
Hästvård Hej buke! Jag är här och läser ofta men har aldrig postat en tråd tidigare, men har ni hamnat i problem med stallägare och ber om ert...
Svar
13
· Visningar
1 210
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 121
Senast: Kilauea
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
589
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka