Bada marsvin?

Nera

Trådstartare
Ja, hur gör man så att säga?
Använda något shampoo eller inte?
Ja berätta för mig, mina älskar regn och jag tänkte att de kanske skulle uppskatta ett bad med då... :)

Sv: Bada marsvin?

det är onödigt att bada djur om man absolut inte måste, är dom inte helt nedbajsade/kissade så behövs inget schampo.
schampo tar bort de fetter som finns i pälsen som är nödvändigt för djurets hälsa och ska därför användas sparsamt.

Så man ska inte bada djur även om de älskar det?

Det ver inte så mycket svar på mina frågor men tack iaf

Klart du kan bada dina marsvin lite då och då,det gjorde jag med mina små grisar jag hade:p

Jag använde mig av ett speciellt gnagar schampo som jag köpt i djur affären,sedan så fönade jag grisarna torra efter badet då dom är känsliga för kyla/drag och blir lätt sjuka.

Så visst kan du bada dina grisar-men som sagt,inte allt för ofta bara.

Visst behöver Alla djur sina kroppsfetter för skydd och sånt,men inte fasen låter jag bli att bada mina hundar,katter eller hästen med jämna mellanrum för det-dom luktar och känns ju urk om man låter bli:angel:

Okej, ska kika efter något bra shampoo, tror du det skulle funka med något oprafymerat typ babyshampoo eller liknande?
Föna de torra, hmm undrar om de godkänner det? :D
Men HUR gör man då, rinnande vatten eller lite upptappat i handfatet eller så?

Jag brukar ha en glasslåda med lite vatten i, det ska inte täcka hela marsvinet utan jag brukar kupa handen och få upp lite vatten på dem. sedan sköljer jag dem under kranen (inte på det vanliga läget när vatten bara kommer i en stråle, utan när det är uppdelat i flera strålar. eh, du fattar va? O.O )
sedan är det bara att föna på det lägsta läget och kamma med kammen så har man rena och gosiga marsvin. :love:

Okej ska man ha kroppstempurerat vatten eller hur ska det vara? har tyvärr ingen sån vattenkran men det kanske funkar med vanlig stråle?

Okej ska man ha kroppstempurerat vatten eller hur ska det vara? har tyvärr ingen sån vattenkran men det kanske funkar med vanlig stråle?

Jag brukar bada mina i ljummet vatten med smådjursshampoo.
Jag brukar inte använda vattenkranen utan duschen :)

Ah duschen kanske funkar ja! Usch mina svin kommer bli tokiga när allt börjar låta och dona men men, jag tror de gillar vattnet de älskar regn iaf :D

om du promt ska bada dom så gör det i badkaret, eller i en annan balja med vatten som går till typ halva marsvinet. typ kroppstemp, liiite varmare kanske.
schampo tycker jag ändå att du kan låta bli, men annars kan du hälla en dutt lactacyd i en behållare och så blandar du ut med vatten och häller över. och så får du skölja med massor med rent vatten

jag schamponerar min hund också, men bara när jag blir smutsig själv av att hålla på med honom. duscha ben och mage får han göra rätt ofta när det är regn/skit ute. kisse har jag aldrig badat nångång, sällan man behöver bada en katt..

Jag tycker mer att det skulle vara för deras skull då de kanske inte är direkt skitiga men luktar ju inte hallon och som jag nämnt tidigare tror jag att de skulle gilla det!

jag schamponerar min hund också, men bara när jag blir smutsig själv av att hålla på med honom. duscha ben och mage får han göra rätt ofta när det är regn/skit ute. kisse har jag aldrig badat nångång, sällan man behöver bada en katt..

Det förstår jag att du gör;)

Djuren klarar lungt av att bli badade och även schamponerade lite då och då. Mina hundar badas väl kanske en gång om månaden,men det finns visserligen bra orsaker till det-men ändå,dom lever och mår bra än idag:D

Okej, ska kika efter något bra shampoo, tror du det skulle funka med något oprafymerat typ babyshampoo eller liknande?
Föna de torra, hmm undrar om de godkänner det? :D
Men HUR gör man då, rinnande vatten eller lite upptappat i handfatet eller så?

Ja oparfymerat babyschampo funkar också alldeles utmärkt! (återigen-SÅ känsliga är inte våra djur:p )

Mina grisar satt helt stilla när jag fönade dem,hade även en mjuk liten borste som jag använde också-dom bara låg där och njöt för fullt av ompysslingen:love:

Tror du det funkar med hundshampoo?
Har en bit till närmaste djuraffär om man säger så...

Det är klart man kan bada sitt marsvin. Detta ska man göra ca 4-5 gånger per år, de blir ju också smutsiga, och har ofta inte särskilt rena rumpor.
Bada i ljummet vatten och använd ett milt, oparfymerat hundshampo eller smådjurshampo. Inför en utställning t.ex. kan man använda Dermocan, då det tar bort ohyra som static. Tänk bara på att torka marsvinet ordentligt efteråt och inte sätta ned marsvinet i buren om det fortfarande är fuktigt. Kolla också tramdynorna så att de inte blivit för torra, och smörj in en mild oparfymerad kräm om de skulle vara det...
lycka till!

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
645
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
297
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Det har tillkommit hund i sommarens reseplaner då det vanliga pensionatet inte kan ta emot och vi inte känner oss bekväma med att lämna...
Svar
15
· Visningar
1 073
Senast: Pilot
·
R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
995
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama