Bada katt?

Idas

Trådstartare
Har aldrig ägt en långhårig katt förut, men nu när jag har en inser jag att hon nog måste badas ibland. Hennes päls "skivar" sig lite och hon ser allmänt raggig ut så fort hon inte är nyborstad.

Badar ni era katter? Vad använder man för schampo? Vad ska man tänka på?

Har inte badat mina, utan skriver här mest av intresse för att se vad andra gör.

Brunetten brukar komma in när jag duschar och sitta med. Vet inte om det är vanligt? Hon sitter på toastolen och stirrar - när vattnet stängs av går hon sedan in i duschen och badar tassarna, leker med duschdraperiet, etc. Henne skulle jag nog kunna schamponera utan större besvär.

När min ena var liten satt han alltid på badkarskanten och lekte med vattnet när jag badade, en gång trillade han även i :D

Han badas max 2ggr per år och då har jag använt hundens schampoo. Håller han lite lätt i nackskinnet, bara han får stå på bakbenen med tassarna på kanten är han nöjd. Långhårig han med.

Borsta honom gör jag dock alltför sällan, eller ja, det verkar knappt behövas då den inte tovar sig ändå men ibland händer det och då mest för att få bort lössittande päls.

Har aldrig ägt en långhårig katt förut, men nu när jag har en inser jag att hon nog måste badas ibland. Hennes päls "skivar" sig lite och hon ser allmänt raggig ut så fort hon inte är nyborstad.

Använd schampo och balsam anpassade för katter, köp inget från Dogman du hittar i mataffären... Espree finns hos de flesta djurbutiker och är prisvärt och bra.
Tänk på att späda ut schampo och balsam innan du börjar, gärna i en petflaska, brukar vara enklast så.

Katter vill ha ganska varmt vatten när de duschas.
Skölj lääänge. När du tror att du är klar så skölj lika länge till för att få bort allt ur pälsen!

Mina har jag sele på och knyter fast med ett stumt koppel så jag kan använda båda händerna och katterna kommer ingenstans (de brukar försöka smita i början men ger upp ganska fort när de inser att de sitter fast).

Kamma katten först så su får bort så mycket löst hår innan och klipp klorna innan så slipper du få rivsår.

Du behöver inte föna katten torr, försök torka den så torr som möjligt och låt sen katten gå runt själv hemma och tvätta sig och så hjälper su till en gång i halvtimmen med att kamma hela pälsen.

Har en långhårig innekatt. Henne duschar jag max två gånger om året, om en det. Har schampoo och balsam från Espree som gör pälsen supermjuk. Värt att investera lite extra i bra produkter!

Rekommenderar att skaffa in bra borstar och se över fodret.
Mina favoritborstar är vanlig karda, Furminator, tovkam (en sån där med varannan kort och varannan lång tand) och hästens Magic Brush.
Fodret påverkar massor, min katt är finast när hon får lite torrfoder (RC hair and skin, häller upp ca 1,5 dl/dag till tre katter) och mer eller mindre fri tillgång på blötfoder. Fisk är det som är bäst för henne.

Min är iofs korthårig och jag använder vovvarnas pcl-schampo till henne. Milt och bra!

Hon är väldigt behändig så jag håller henne bara under magen i ena handen, duschar henne över hela kroppen med lite varmare än ljummet vatten, så all päls blir ordentligt genomblöt, schamponerar in ordentligt och sköljer sedan bort allt schampo och när jag tror att allt är borta så sköljer jag nån minut till :)

Har två långhåriga och en korthårig men extrem tjock underull. Så dom badas typ 2-3 ggr per år. Hade inget annat än vanligt männsiskoschampo hemma så blev de :up: säkert inte optimalt men funka bra! Tänka på att helst ha en duschkabin så iaf alla mina tre hatar att duscha och smiter garanterat ut en vanlig dusch med draperi eller badkar ;)

Det är bra att vänja katter vid att bada. Försök även att ha vattenlekar med katten så att den tycker att vatten är roligt.

SweCat har en artikel om pälsvård som jag, som inte direkt har pälsvårdsras, tycker är bra.

Själv har jag använt PCLs serie och tycker den är bra. Använder deras balsamspray ganska frekvent när luften blir torr och katterna laddas med statisk elektricitet.

Badrapport:

I andan av lögaredag så har Fröknarna morgonduschats, om inte annat så som vårvinterrengöring och träning inför ev utställningsdusch. Resultat, två blöta missar, varav en fortfarande tjurig.

Brunetten tog det hela med upphöjt lugn, kanske inte så avslappnad men hon stannade kvar i badrummet för att tvätta sig efteråt, och blev inte så omskakad över det fruktansvärda övergreppet som Skönhetsmissen.

Skönhetsmissen å andra sidan pep ilsket och vevade med alla tassar, inga klor ute men jösses så lång och dramatisk en liten kattkropp kan bli under en stråle ljummet vatten! Hon sitter undangömd under köksbordet och utstrålat sårad stolthet just nu.

Hoppas får bort lite lös päls iaf, även om de inte blir så skitiga som innekatter.

En liten fråga; bör man tvätta sina korthåriga (inne)katter någon gång då och då trots att de inte till synes är smutsiga (mer än något skivig päls på den ena)?

Jag har aldrig badat mina katter. Nån enstaka gång har jag sanerat benen på dom, men aldrig med schampo. Jag har två ragdollkatter och en huskatt

Nej - som Sorbe skrev - det behövs inte egentligen. Jag har ju mina, eller främst den ena, för utställning - så jag vill att hon vid behov iaf ska tolerera duschning utan att få dåndimpen. Men jag klipper klorna på mina också, och ska blir lite nogrannare med borstningen dessutom tror jag... nu när det blir ljusare ute och det riktigt yr päls om dem.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
589
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, För en och en halv vecka sedan fick vår katt tråkigt nog amputera svansen efter att ha blivit påkörd. Han har en stump på ca 5 cm...
Svar
0
· Visningar
450
Senast: Elbe92
·
Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
35
· Visningar
3 705
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
1 252
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama