Bada innekatt?

Polly_Mulle

Trådstartare
Behöver innekatter badas?
Hur ofta?
Har en halv-långårig kisse som har blivit avspolad en gång faktiskt. Inte poppis men inga protester heller...

Sv: Bada innekatt?

Lisa (min 6månaderskatt) fick båda nyligen för att hon hade vax i öronen och fick medel för det men eftersom hon kämpade så in i helv... fick hon den på halsen, på nacken och blev alldeles kladdig. Då var det bara att ta henne till badkaret. Felix (min andra kattunge på 6 månader) fick bada efter han har varit i min stora kruka och grävt i jorden :eek: ... Jag behöver inte ens beskriva hur hans päls såg ut efteråt. Men nu tänker jag inte båda dom mer fast man vet aldrig :devil:

Tovar pälsen? Brukar bli bättre om man då badar, hårståna kletar inte ihop sig på samma sätt...

Men om kissen är fin i pälsen, inget mjäll eller eksem och luktar gott, tycker jag inte du behöver bada. :)

Pälsen är fluffig o fin, hon är ju förvisso bara halvåret gammal ännu och tvättar sig noga noga varje dag. Dock så händer det tyvärr att det fastnar bajs i den långa fluffiga pälsen - inget hit och då blir det badkaret till kattens stora förtret!
Men då slipepr hon schamponeras i alla fall :D

Kanske lika bra du vänjer henne vid bad ändå. När hon blir äldre försvinner bäbispälsen och det kanske växer ut en kvalité som tovar mer.

Bra också att de inte får rena paniken om de måste badas pga diarré och annat...

Det är ju inte farligt för kissen att bada emellanåt, tvärtom. Även om de oftast inte tycker så själv... :smirk:

Jag duschar mina katter (superkorthåriga) några gånger i månaden. Ibland med schampo och ibland utan men mest utan.
Trots att de har kort päls så badar jag dem just för att pälsen ska se finare ut och ligga rätt samt att det underlättar för en allergisk sambo...

Vänjer man dem när de är små går det bättre så börja du lite men tänk på att se till att åälsen torkar och borsta noga.

Tycker själv att det känns frächt med "rena" katter även fast de inte lätt kan bli så smutsiga inne.

Jo, hon har tappat mkt av bebisfluffet (såg ut som en torktumlad pudel :D) men som sagt det fastnar kattsand och damm i pälsen, och även bajs ibland när magen inte är super...
Hon får helt enkelt lära sig :)

Dom behöver nog aldrig badas egentlgen , dom gör ju rent sej själva . Vi har bardat vär kat tre ggr på 8 år .. men d har vart när hon har varit i slagsmål i typ lera eller så ..

Korthårskatter brukar fixa pälsen själva. :)

Men långhår blir annat. Man ska kallt räkna med att det blir en hel del pälsvård, sällan klarar de alltihop på egen hand.

Nu när snösmältningen kommit igång blir det en jobbig tid härhemma. Dels lerrullning, dels vårfällning... Plus alla pinnar, löv och annat rat som fastnar bka i ändan och under magen... :crazy:

Jag badade aldrig min två perser som vi hade.
Om det fastnade nåt i pälsen på dom kammade jag bort det alt. klippte och resten tvättade dom bort själva.
Katter är ju renliga djur! :love:

Jag skulle passa på att lära min katt att bli badad - för det kan var bra att kunna om de blir skitiga av någon anledning.
Mina egna gamla katter (birmor) får varje år ett julbad - och jag märker faktiskt skillnaden i pälsen. Kanske för att de är gamla eller för att det helt enkelt är svårt att hålla ordning på all päls...har tom funderat på att bada dem oftare. Sjäklklart fönar jag dem efteråt eftersom de är lite äldre och det tar LÅNG tid för dem att torka.

Eftersom kissen har lite halvlångårig (bonden ville bli av med sin kattunge) så är det rätt trevligt om att det går att bada henne utan att hon får panik och stressar upp sig. Pälsen blev underbar bara av att jag spolade av henne med vatten och frotterade henne halvtorr sen ville hon putsa sig själv färdig!
Tack för alla svar, intressant att veta hur andra gör!

Ja, visst märks det skillnad när man badar dem! Katternas pälsar håller sig ju fina även utan bad, men de blir ännu finare efter ett bad! :love:

/Erica

Jag har aldrig badat mina katter. Hanen ( 11 år) har badats en gång. Men det var för att jag var ute med han i sele en gång och då rullade han sig i hundbajs. Men annars är dom hemskt rena.

yakari skrev:
MAN SKA INTE BADA KATTER DE TYCKER INTE OM DET
:devil:

Jasså du.

Jag har då tre katter och sen de började få vara inne mer över vintern blev pälsen sämre (brukar bli så).
Yngsta katten luktar alltid lite illa, det är för att hon går så mycket på toaletterna, så fort någon av de andra har gått ska hon dit och kraffsa runt en god stund, så hon har alltid en odör av katt-toa av sig = Bad (senast i julas)

Äldsta och mellankatten fäller så inni helskotta, det går inte att bara borsta utan man måste bada och gå igenom pälsen ordentligt i badet, då får man bort mest löshår. Mellankatten har dessutom haft lite mjällig päls = Bad.

Efterår blir de jättefina i pälsarna och luktar gott :love:
Att de tvättar sig själv är jag inte sådär jätteimponerad av för att
1) Hur ren är deras tunga??
2) De kommer inte åt överallt!
3) De kan själva inte ta bort grov smuts / Bajs i rump-pälsen!
4) Fäller de mycket är det bättre att jag tar bort det än att de får massa hår ned i magen.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
867
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Vår 17-åriga bondkatt har det senaste året börjat jama på ett väldigt ovanligt sätt. Hon utger ett mörkare och högre ljud än sina...
Svar
8
· Visningar
795
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 156
Senast: Googlarn
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som...
2
Svar
37
· Visningar
2 904
Senast: Frida.G
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar