Bad Segeberg Here we come

M

Max Power

Nu bär det iväg till Bad Segeberg!

...o de förstår ni mina vänner, ligger i TYSKLAND

o där firar man så här års OKTOBERFEST!

Ja det förståss, en del ska kanske rida men andra går till ryttartältet som i år verkar rätt hemtrevligt...
800px-Oktoberfest_inside_Hippodrom.jpg

Vilka mer e på väg?

Eder ständigt trogne

Max "Ein Dunkel bitte" Power

Sv: Bad Segeberg Here we come

Har du plats i resväskan så kan jag tänka mig att hänga med på ett hörn???:angel::cool:

Har letat i timmar efter DET tältet. Hittar det inte. :p

Hanna 7a
Jonna och Amanda plac
Nisse och Melin x 2 precis utanför (1 stopp vardera)
så en hel del händer säkert imorgon.:laugh:

Banan svår o speciell. Alternativ fanns men gav 20 straff.

Mer info kommer....

Nu sticker vi ut o äter

Har du plats i resväskan så kan jag tänka mig att hänga med på ett hörn???:angel::cool:

Asså, Even More Power (min fru) tog resväskan o packade den full så det blev bara en liten bag kvar till mej -Sorry. Nästa gång :devil:

/Max

En rapport fr BS då.

Regn, regn, regn, hagel, regn, hagel, storm, regn i 4 dagar :p

Nåja.

Nisse fick bäst dressyr av svenskarna men var som vanligt inte nöjd. (hon ska väl ha 150 % om hon ska vara det :devil:)
Hannes på båda sina kom sen, Hanna på båda sina därefter och sen Caroline. Tilda nöjd med gdk dressyr trots att hon höll på att studsa ur banan. :laugh: Han gick riktigt bra mellan varven och fick betalt där.

Terrängbanan gick vi i mörker. Det är inte så lätt att ha 3 hästar med på dagen och hinna det. Den kändes först som vanligt men sen insåg vi att det bara var en massa abc-komplex.

På kvällen blev det en china-rest med ett gäng.

Lördagmorgon - tidig. Upp till banan och ut och gå. Nu såg man ännu tydligare komplexens svårigheter. abc eller abcd. Johan Iversen sa sitt och han menade att det var den svåaste 1* han hade ridit. Inga alternativvägar och inga enstaka hinder på komplexen alls. Mer byggt som högre klasser. Nåja även tyskarna hade kritiserat och det kom några ändringar. Dock ngt kryptiskt.

Regn, någon solglimt och hagel. Ett hinder blev tydligt utslagsgivande. Här fick många en förbispringning. Några svenskar tog alternativväg på ett hindet, som gav ett stop. Här saknades någon med bra tyskakunskaper. :D
(Mannen pratade på även på knagglig eng men uppenbarligen fattade han inte vad vi sa)
Hanna på Vincent, Jonna på Lady Grey och Amanda på Highlander var felfria på hinder. Härligt.

Middag på kvällen med många på plats. Kul. Blir riktig "vi-känsla" då. En liten stund i "tältet" där i femte rummet innan vi kröp till sängs.

Söndag: Efter en natt med REGN, storm och åter regn så ville vi inte gå upp men det var ju besiktning. En häst lastades och åkte hem innan. Någon ströks efter besiktningen men inte pga den. :laugh:

Framhoppning på lervälling, hinder som trillade av regn/storm/lera. Suck. Gamla Vincent hoppade inte ett bra språng på framridningen. Halkade runt i leran.
Nåja in på banan och bromstest vid sidan. Han hoppade super. Runda, fina språng, nästan så man kunde tro att hon bytt häst. Ett ner i komb, ett sånt där nudd, ingen vinc-rivning. Lite tidsfel. Och lite dalande i resultatet men Hanna var supernöjd med ett ner.

De blev ju inte bättre på slutet precis så det gällde att ha tungan rätt i mun. Att då även kunna rida snabbt på det underlaget gjorde att det blev svårare och svårare att hålla tiden. Fast vissa tyskar är otroliga, rena Peter E svängar.
Hindren flyttades till nästa avd pga underlaget.

Nåja Jonna 11a, Hanna 12a och Amanda S 14e. Laget 3:a

BS brukar ha en pampig prisutdelning med alla som genomfört till häst men iår fick den vara i cafeterian, ja utan häst då. :angel:
Men vilken fest. Pampigt värre och härligt stämning. Så kul.

Trötta gav vi oss hemåt efter fyra. Ett stopp vid Flensburg för att handla, ett stopp för mat vid Odense och sist ett stopp i Svågertorp(Malmö) för upphämtning av Kina-resande mamma gjorde att vi var hemma strax efter 1.

några regniga bilder kommer

En rapport fr BS då.

Middag på kvällen med många på plats. Kul. Blir riktig "vi-känsla" då. En liten stund i "tältet" där i femte rummet innan vi kröp till sängs.

HAHA,
sjukt ball, men hur kom det sig att det var MIN lastbil som blev oktoberfesttältet i BS ? :P
haha.;)

Grattis till er allihop för väl genomförda tävlingar!:banana: Ett extra grattis till Hanna med Vincent, superkämpat i hoppningen!:bow:

Bra ridet av Hanna! Du får hälsa och gratta henne från mig.
Hur gick det för era andra två hästar?
Verkar som om ni hade kul trots vädret.

Det var uthärdligt i Åkerbo också trots halvstorm och regn, jag fick ju en celeber granne på parkeringen :D

Hur gick det för era andra två hästar?
Verkar som om ni hade kul trots vädret.

Dressyren ok för båda. Lilla damen spänd 54.9 och Tilda 72.
Terrängen. Dumle först. Tog alternativet på vattnet och fick stopp. Lite spökande nerver. Nåja det blev 2 stop av det. ALternativet var bara om du fick stopp först. Sen hoppade hon stora vattnet utan problem. Vid sunken road snubblade hästen och ryttaren tappade balansen och höll på att ramla av. Fick lägga en volt för att kunna hoppa D. Men hon visste inte att alternativet gav straff så hon red glatt vidare. Blev stoppad vid 17 (tredje fr slutet).

Hanna red också alternativ på vattnet ooch coffin och sen fick hon ett stopp på 17 c. De flesta fick på 17b. Lite för lerigt för damen. :laugh:
Nåja hon red i mål men blev utesluten då för 2 stopp.

Tyska ryttarna var irriterade på banbyggaren för de tyckte det var för svårt. Bara abc, abcd, abcd etc och alternativen var bara om du fick stopp på b eller c. Så det var bara att rida rakt på överallt. Liknande linjer har bara varit med i 2* innan för oss.

19 hinder och 5ab, 7abc, 8ab, (7abc ner i vattnet och 8ab upp ur), 12abc, 14abcd, 16abc, 17abc. Så det var många abc. Inga enkelhinder på linje eller så.

Smalhinder 5b, 7c, 8b, 12c, 14d, 16c, 17abc.

Johan Iversen var luttrad.

Banan var som en 2* i linjer etc men höjden var såklart 1*. Intressant för oss. Och ingen svensk bana är ens i närheten tekniskt sett!
Sahrendorf känns som lättklass jmfrt med denna.
Sen får våra kompisbanbyggare säga vad de vill :devil:

Senast ändrad:

Grattis till er alla!!

Jag bodde i Bad Segeberg när jag jobbade i Tyskland!! Ja wohl.
Cathrin Kirchner-Salzmann, tävlar hon????

:) :) :)

Ser fram emot bilder!

En nyfiken fråga bara - jag antar att det är ungdomar som tävlat (har ingen aning om vem som är vem här så är det fel i detta sammanhang får väl frågan besvaras utifrån annan tävling)? Tar ni ledigt från skola etc dagen efter? Hur många dagar missas isåfall under en säsong, och hur ställer sig skola till det? Hur tas missad skolgång igen?

Är bara nyfiken eftersom det är en del arbete kvar när man kommer hem och som mamma till ev snart tävlande barn har jag börjat fundera på hur man löser detta... man måste ju jobba själv också :cool:.

En nyfiken fråga bara -

Suck - ja det eviga pusslandet. Jag ser till att dottern själv är med på noterna (maken är ju bra om han är positivt inställd med förstås) att det kommer bli en hel del pluggande på färjor, tävlingsplatser, i bilar etc.;)

Sen kontaktar man skolan och talar sanning - att dottern är aktiv tävlingsryttare, att det kommer kräva att hon rätt ofta kommer vara borta tors-fre (har aldrig hänt en måndag, vi kör på natten och dottern sover i bilen). Börja inte med "sjuk".. Emma har fått massor av hjälp av skolan, att kunna fixa pluggandet även om hon inte är på plats. Men det krävs enorm disciplin både från henne själv och oss föräldrar för att det ska fungera. :devil:

Jobb, jaa- samma sak där var ärlig och säg till i tid. Brukar bli en del suckande och stönande men ofta har man åtminstone en kollega som har hockey/fotbolls barn som gärna byter schema.

Lycka till!!!

Det gäller att spara semesterdagar och ha ett jobb som man kan ha semester ifrån. :D
Numera kan jag det, tidigare var jag lärare då hade det inte gått.

Den yngsta går i 2:an på gy. Hon har tagit ledigt 4 dagar denna termin och 4 i våras. Eftesom hon går häst så har det varit ok från lärarnas sida men samtidigt så är det ju samma lektioner man missar om man har otur. Inte alltid så lätt att ta igen det man missat heller.

Den äldsta jobbar deltid och är ledig fredagar. Tar semester ibland när vi är iväg.

Så är det för oss :laugh:

Tack för svar båda två - jag inser direkt att jag är tacksam över att det inte blir tal om några flerdagstävlingar på några år :D!

Låter som en sju helsikes bana det där
Jag blir rätt sugen på att testa den :d (lätt att vara kaxig nu när det är långt till nästa start :angel:)

Låter som en sju helsikes bana det där
Jag blir rätt sugen på att testa den :d (lätt att vara kaxig nu när det är långt till nästa start :angel:)

..speaking of which....

Klubben har lagt ut en video med alla hinder.

Enjoy!
http://www.duw-sh.de/lmviherbst/2008/lmvi2008v2.wmv

Alla banbyggare bör kolla in hinder linjen 7-9 och hinder 17-a-b-c (avstånden p 17 é 3+1 o B står i 30gr vinkel)
-Sådant vill vi se här hemma så vi är lite mer förberedda ;-)

/Max

Kul att se att säkra hinderflaggor har hittat ända till Tyskland... NOT.

Kul att se att säkra hinderflaggor har hittat ända till Tyskland... NOT.

Tja... dom tog ett halft steg...
Pinnarna stod löst på marken och satt med ett gummiband i hindret.
-Hjälper inte mycket om man landar rakt på dom förståss :(

/Max

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka