Bäckenband.

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare timmona
  • Startdatum Startdatum
T

timmona

Ska bäckenbanden bli fasta igen innan det är dags för fölning. Ska dom först vara som gelé och sen bli fasta. Tyckte att jag läste det i en annan tråd. Stämmer det?

Nej! De ska bli HELT avslappade, nästan som om det inte finns nåt där! Mitt sto fick samma kväll (fölade sen på natten 0200) som gropar där bäckenbanden borde varit. Man hade kunnat lägga ett ägg där, utan att det rullade av!

Efter fölningen blir de som vanligt igen ganska snabbt faktiskt.

:)

Ok min hon är rent som gelé överallt. Bara man rör där så dallrar allt. Men jag tyckte att jag hade läst att dom skulle bli fasta, det var därför jag undra. Är det alla som får dom där groparna, min har bara små gropar men jag kan inte lägga några ägg där. I och för sig så är hon en ponny, jag vet inte om det är annorlunda då. Nu har hon gått 323 dagar så det är inte långt kvar. Drömde i natt att hon fölar nu i kväll, det skulle bli en brun hingst med vit stjärn. Vilka drömmar man kan ha.

Drömde om föl gjorde jag med, varje natt de sista veckorna. Man hade väl inte så mycket annat i huvudet helt enkelt.

Har ingen aning om det gäller alla ston, det där med de djupa groparna. Men vad jag förstår så är det inte bara gelé som gäller, utan bäckenbanden "ska" bli så slappa att man inte ens känner dem!

Jag trodde också att bäckenbanden var tillräckligt slappa, när de var som gelé, men sen släppte de helt och hållet så att man inte ens kunde känna nåt sista kvällen. Då var det dags! Mitt sto hade också geléband ett par veckor (minst) före fölningen. Men som sagt, de släppte ännu mer precis före fölningen!

Då får jag se hur det ser ut när det är tid. Eftersom det är första gången vi ska ha föl så vet man ju i princip ingenting. Men man har lärt sig en hel del under denna tid så nästa gång förstår man mer. Jag har trott att hon skulle få tidigare eftersom förra ägaren sa att alla hans sto i hennes stam har fölat ca 14 dagar tidigare. Men dom går på lösdrift så det kan ju vara annorlunda då. Nu är det dag 324 och det närmar sig hela tiden. Det här med att drömma om föl stämmer ju, man tänker inte på något annat. Var gång man kör hemifrån tänker man har hon fölat när man kommer hem? Dottern har drömt flera gånger att hon skulle få en kattunge istället för ett föl, och första gången hon drömde gick jag och tittade i övervakningskamerar och då ligger en av stallakatterna i hennes box. Som vi skrattade, nu berättar dottern inte vad hon drömmer mer. Vi får hoppas att det blir ett föl och inte en kattunge. :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 024
Senast: Piaff
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 648
Senast: Raderad medlem 149524
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 538
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka